Význam leteckého carga v Praze roste

Před měsícem zahájil na pražském letišti pravidelnou leteckou linku čtvrtý nákladní dopravce, UPS. V březnu k němu přibude katarský národní dopravce Qatar Airways Cargo. Rostoucí zájem o spojení z Prahy svědčí nejen o významu České republiky jakožto důležitého evropského uzlu, ale také o růstu tuzemské přepravy využívající letecké cargo.

Na letišti Václava Havla se znovu objevily více jak tři pravidelné cargo linky. Po společnostech China Airlines Cargo (létající do Tchaj-peje a Dubaje dvakrát týdně), Ukraine International Cargo (létající do Kyjeva a Lutychu pětkrát týdně, kterou pro své zásilky využívá i TNT) a FedEx (létající do Paříže čtyřikrát týdně), došlo k obnovení přepravy největší zásilkové služby na světě – UPS. Jde o vůbec první cargo společnost ze Spojených států amerických, která na Ruzyni působí. Pravidelná linka UPS každý všední den propojuje evropský uzel firmy v Kolíně nad Rýnem s Prahou a Budapeští. Spoj obsluhuje Boeing 757 v barvách UPS Airlines a má kapacitu až 40 tun nákladu. Předtím si společnost pronajímala turbovrtulová letadla s mnohem menší kapacitou. Do budoucna by mohla společnost létat i dvakrát denně. Už 3. března k těmto dopravcům přibude katarský národní dopravce Qatar Airways Cargo. Do Prahy přes Budapešť bude létat z Dauhá dvakrát týdně (ve čtvrtek a v neděli) letounem Airbus A330-200F.

Zatímco před ekonomickou recesí v roce 2008 z ruzyňského letiště pravidelně létali všichni nadnárodní dopravci (DHL, UPS, TNT a FedEx), během ní došlo ke značnému útlumu. Obrat nastal až v posledních měsících. „Oblast carga stejně tak jako osobní leteckou dopravu zasáhla ekonomická krize velkou měrou. Těší nás tak, že znovu nastává postupné oživení v odbavování leteckého carga,“ řekl Alexandr Michaljanič, jednatel společnosti Smartex.

Budoucnost leteckého carga v ČR

Služby v oblasti dopravy a logistiky se v ČR dynamicky rozvíjí. Dochází k reakci na výstavbu logistických center nadnárodních společností. V zemi jsou přítomny průmyslové obory využívající leteckou dopravu, jako například automobilový průmysl. Odhaduje se, že celkový objem leteckého carga na Ruzyni se za loňský rok pohyboval na hranici 50 tisíc tun, což je skoro stejně jako předchozí rok. Objem přepravovaného zboží tak zatím nedosahuje hodnot jako v předkrizových letech, což se však brzy změní. Už koncem loňského roku díky UPS objemy rostly dvouciferným tempem a v letošním roce se díky zavedené pravidelné lince očekává osmiprocentní nárůst. „V tuto chvíli jako jediná kurýrní společnost z výše uvedených nemá pravidelnou linku v Praze společnost DHL, která posílá expresní zásilky pozemním spojem do svého evropského hubu v Lipsku, odkud jsou dále odbavovány do celého světa,“ dodal Alexandr Michaljanič.

Boom v nákladní letecké přepravě nastal v šedesátých letech, kdy se objevila první velkoprostorová letadla typu Boeing 747, Douglas DC10, Airbus A300 uzpůsobena uvnitř pro přepravu zboží na paletách. I v České republice hrálo a hraje cargo velkou roli. Díky své geografické poloze a průmyslovým odvětvím je pro dopravní společnosti Česká republika velmi zajímavým trhem.