Vánoce prokázaly sílu lokálního trhu s prémiovým zbožím

Čeští spotřebitelé pomalu dospívají a mění svůj přístup k prémiovému zboží. Letošní vánoční a následná lednová sezona to prokazuje tržbami, které prémiový segment získal. Předpovídá to Jaroslav Petrů, generální ředitel obchodního domu Kotva. Hlavním důvodem je chuť utrácet a změna v českém pojetí luxusu jako takového. Na trhu to znamená významný příklon k západním spotřebitelským standardům.

Zatímco před zhruba pěti lety podle Petrů považovali Češi za nejlepší deklaraci luxusu automobil a reprezentativní bydlení, v současné době za něj považují spíše módní a lifestylové doplňky nebo šperky. Přibližují se tak způsobu, jakým je luxus vnímán především na západních trzích. Prémiové zboží si zároveň začínají kupovat častěji. Spolu s tím zákazníci vyšší střední a vyšší třídy podle Petrů začínají stále více využívat nákupních zón v centrech měst, a to na úkor obchodních center na periferii.

„Lokální nákupní síla se opět přesouvá do center měst. Jedná se o podobný jev, jaký zažívaly Spojené státy v osmdesátých letech minulého století, kdy docházelo k masovému odlivu zákazníků z periferních obchodních center,“ vysvětluje Petrů. „Pro centra měst to bude znamenat výrazné osvěžení a zároveň velký tlak na zkvalitňování obchodních ploch, které se zde nachází. Vznikne celá řada luxusních obchodů, které budou určeny pro ryze lokální poptávku.“

Obchodní dům Kotva je toho ostatně důkazem. Pozitivním změnám na českém trhu věří natolik, že oznámil další investice do rozvoje obchodního domu.
 „V roce 2014 stouply tržby nájemců o 50 milionů – celkově tedy na 800 milionů Kč. Rok 2015 i díky výraznějšímu zacílení na segment vyšší střední a vyšší třídy pravděpodobně potvrdí další růst. Letošek by tak mohl být již třetí růstový v řadě,“ uvádí Petrů. „Do dalšího rozvoje si přejeme v následujících letech zainvestovat dalších 100 – 200 milionů korun, které OD Kotva pomohou přiblížit se ještě více důležitým obchodním zónám, jako jsou ulice Pařížská a Na Příkopě, avšak se zachováním lidského měřítka, které vyžaduje lokální poptávka.“

Již dnes tak OD Kotva v rámci konceptu slow-shoppingu kromě obchodů nabízí také fitness studio s posilovnou, wellness zónu či quick office hub a v tomto roce se chystá na otevření největšího dětského centra v Praze. Oblíbená je také Sluneční terasa v pátém patře s netradičními výhledy na Staré Město a Hradčany. Zároveň je v plánu obnova fasády obchodního domu a úprava vstupního prostranství.