Startuje nejprestižnější studentská IT soutěž IT SPY, firmám a investorům vybere to nejlepší, co na českých školách vzniklo

Hledání letošního nejlepšího studentského IT projektu začalo, vybírat se bude ze 2000 českých a slovenských diplomek

  •  O vítězi rozhoduje komise složená z akademiků a zástupců jedné z největších českých IT společností, software-housu Profinit
  • Soutěž poskytuje průřez tím nejlepším, co na českých a slovenských vysokých školách v IT oborech vzniká
  • Loni soutěž vyhrál projekt studenta Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, který umožnil během vteřiny na základě skici dohledat libovolné scény z desítek hodin videa

Odstartoval 8. ročník soutěže IT SPY, v níž panel akademických pracovníků z 20 českých a slovenských univerzit zvolí ty nejlepší diplomové projekty, které letos na českých a slovenských univerzitách vznikly. Autor vítězného projektu, vybraného z asi 2000 prací, zároveň reprezentuje úroveň českých a slovenských IT oborů. Vítězové minulých ročníků se často stali významnými akademickými pracovníky, rozvinuli na základě projektu vlastní podnikání anebo obsadili důležité posty v globálních technologických společnostech.

Soutěž cílí na odbornou i laickou veřejnost, ale také firmy a investory. Těm umožňuje seznámit se průřezem toho nejlepšího z českých a slovenských IT fakult. Kromě deseti finalistů totiž akademici na fakultách vybírají také asi stovku těch nejhodnotnějších prací, které zveřejní v takzvané „galerii nejlepších“. Letošní ročník se navíc pokusí studenty ještě více motivovat k dalšímu rozvoji jejich diplomových projektů. Přílišná skromnost či neprůbojnost studentů totiž často vedou k tomu, že i kvalitní diplomové projekty na vysoké úrovni skončí po obhajobě v šuplíku, a firmy, které by je mohly využít, se o nich nikdy nedozví. Překážkou je i nedostatek praktických zkušeností studentů s převedením práce do životaschopného projektu.

„I když vznikne pěkné řešení, které má potenciál praktického využití, absolventi zpravidla nejsou dostatečně připraveni a ani motivováni dotáhnout výsledek do uplatnitelné podoby,“ uvádí docent Jaroslav Zendulka, předseda poroty IT SPY z Fakulty informačních technologií VUT v Brně. Podle Zendulky je řešením především kooperace firem a fakult.

„Vhodnou cestu vidím především v užší spolupráci fakult s firmami, prostřednictvím které mohou společnosti získat informace o zajímavých a potenciálně využitelných projektech a podpořit jejich další rozvoj. Buď za účasti autora, nebo samostatně po dohodě s ním.“

To potvrzuje také Tomáš Krátký, spoluorganizátor soutěže a RESEARCH AND DEVELOPMENT DIRECTOR ve společnosti Profinit. „Soutěž IT SPY nám již mnohokrát ukázala, že stačí vyvinout jen trochu snahy a diplomový projekt se může dostat do širokého – i světového – povědomí třeba jen na základě udělení prestižního ocenění. Profinit jako jedna z největších tuzemských IT firem podporuje ve spolupráci s akademiky studenty, kteří dokáží intenzivně pracovat se svými diplomovými projekty, a pomáhá jim je rozvíjet.“

Loni se o hlavní cenu utkalo přes 1900 prací z českých a slovenských univerzit. Vítězem se stal Adam Blažek s algoritmem, který rozpozná libovolnou konkrétní scénu ve videu na základě textového zadání anebo jednoduché barevné skici. Vyhledávání probíhá v reálném čase i v případě velkého množství dat, může tedy významným způsobem ulehčit práci videoeditorům, filmařům anebo vylepšit vyhledávání ve videobankách.

Jaké ceny letos udělí odborné komise?

 1.– 3. místo soutěže

Udělené nejlepším projektům, které excelují po stránce zvoleného řešení, výzkumu, realizace a rešerše. Projekty získají většinové uznání celé akademické poroty a experta společnosti Profinit.

Partnerská cena SAP

Experti z vývojového centra společnosti SAP Lab ocení inovativní myšlenky, které mohou pomoci k rozvoji podnikových informačních systémů.

Cena odborných novinářů

Cena udělovaná formou anonymní ankety panelem IT, technologických, businessových a marketingových novinářů.

Cena za komunikaci projektu 

Cena za mimořádnou schopnost prezentovat téma projektu a přiblížit ho široké veřejnosti, udělovaná panelem marketingových a PR osobností.

Cena veřejnosti

Cena široké veřejnosti udělovaná finalistům prostřednictvím veřejného hlasování na stránkách soutěže.