Starosti hledají cesty, jak varovat před požárem nebo zakázat plýtvání vodou

Starostové obcí díky aktuálním panujícím tropickým teplotám řeší řadu problémů. Bojují s požáry, musí omezit spotřebu vody a obávají se případných přívalových dešťů. Pro ochranu zdraví občanů a předcházení škodám na majetku často sahají k novým řešením – povolávají do zbraně nové technologie, které jim pomohou lépe, organizovaně a ve velmi krátký čas ochránit lidi i obecní a soukromý majetek, a to nejen před živelnými pohromami.

Při mimořádné situaci může starosta ztratit až sto minut denně v případě špatně organizované komunikace. Uvádí to to společnost Neogenia, která patří mezi přední dodavatele služeb pro krizovou komunikaci samospráv. Data vychází ze zkušeností získaných v průběhu mimořádných situací z minulých let. K nejčastějšímu zdržení dochází z jednoduchého důvodu – starosta musí členy krizových štábů nebo dobrovolné hasiče nejčastěji obvolávat jednotlivě, a to pokaždé, kdy se objeví nové skutečnosti.

Právě tomu však dokáží předejít nové technologie, které automaticky zprostředkují kontakt s těmi, kterých se to týká. Jde především o systémy pro rozesílku SMS nebo hlasových služeb, které dokáží jednotlivá telefonní čísla zkontaktovat paralelně a získat zpětnou vazbu. Jejich popularita je značná, podle odhadů již dnes například SMS servis využívá každá desátá obec.

„Kvůli panujícímu velkému horku a suchu bojují hasiči s řadou požárů po celé České republice. Nové způsoby předání informací dokáží s aktuální situací obeznámit všechny obyvatele většího města do několika málo minut bez ohledu na to, kde se právě nacházejí. Technika tak může pomoci i tam, kde není veřejný rozhlas, či v případech, kdy jsou obyvatelé na dovolených nebo mimo obec,“ řekl Ondřej Švrček, CEO Neogenia, provozovatel služby Mobilní rozhlas.

Obrovské možnosti přináší zejména automatické hlasové hovory. S jejich pomocí je možné zavolat hromadně na několik desítek telefonních čísel a okamžitě od nich získat zpětnou vazbu. Pokud je číslo obsazené nebo příjemce hovor nezvedá, systém ho automaticky zopakuje. Kromě krizových situací dokáží najít skvělé využití také v případě, kdy je zapotřebí informovat občany o zákazu plýtvání vody, přičemž je možné nechat si tlačítkovou volbou telefonu potvrdit, že občan informaci přijal a akceptuje ji.

V Mobilním rozhlasu, který v ČR nabízí zmiňovaná společnost Neogenia, lze namluvit či případně napsat vzkaz, který je pomocí pokročilého syntetizátoru převeden na mluvené slovo. Každý hovor může být zakončen volbou jedné z možností ve formě ankety. Systém automaticky v reálném čase volby vyhodnocuje a obsluha u počítače vidí, kdo hovor přijal a také jakou možnost vybral.

„Systém jsme testovali s jihomoravskými dobrovolnými hasiči. S jeho pomocí velitel okamžitě zjišťoval, kdo z mužů je připraven zúčastnit se zásahu. Starostové díky tomuto systému mohou například plánovat schůzky krizových štábů a získat tak okamžitou informaci o tom, které termíny se jednotlivým členům hodí a které jsou naopak nevhodné,“ dodal Ondřej Švrček.

K provozování systému stačí jediný počítač napojený na internet. Systém se potom ovládá přes webové rozhraní a je okamžitě připraven k použití. Obec neplatí žádné instalační poplatky, pouze drobný měsíční paušál za volné minuty a SMS. Mezi klienty Mobilního rozhlasu patří celá řada samospráv. Pro ně jsou totiž hlasové zprávy efektivním způsobem, pomocí něhož organizují členy samosprávy, hasičské jednotky nebo občany v nenadálých situacích.