Skladon vyrostl o dalších 6 000 m2 a ukazuje, že fulfillment táhne. Obsazenost původní plochy dosahuje 85 %, nová je již plně využita

Skladon, společnost poskytující outsourcing logistiky, oficiálně rozšířila své prostory o dalších šest tisíc metrů čtverečních na celkových 16 000 m2. Navazuje tak na minulý rok, kdy své kapacity v průmyslové zóně Mošnov zdvojnásobila. Skladon dalším růstem reaguje na zvyšující se poptávku obchodníků, pro které je fulfillment stále častější volbou. Poukazuje na to i fakt, že je nově vzniklá plocha obsazena již od prvního dne svého fungování. Navzdory rostoucímu zájmu o své služby však společnost na své kapacitní limity nenaráží. Vděčí za to především mošnovskému areálu, který jí díky svým dispozicím poskytuje téměř neomezené možnosti růstu. V plánu je pak rovněž vertikální rozšiřování stávajících skladových ploch.

Mošnovské distribuční centrum disponuje velmi strategickým umístěním, ve vzdálenosti jednoho kilometru se totiž nachází mezinárodní letiště Leoše Janáčka. Právě z něj každý den odlétají nákladní letadla přímo do centrálních hubů v Německu, začátkem podzimu bude navíc dokončena také výstavba kontejnerového terminálu kombinované dopravy s přímým napojením na přístav v belgických Antverpách. Areál má k dispozici také přímý vstup na dálnici i železnici, díky čemuž nabízí Skladon svým klientům doručení do čtyř zemí již do druhého dne od objednání, a to i v rámci ekonomické pozemní dopravy. 

V zahraničí standard, v Česku rostoucí trend

Skladon rozšířil své prostory naposledy na začátku minulého roku, již v té době však bylo zřejmé, že bude potřeba skladovou plochu během příštích let znovu navyšovat. Současná situace na trhu průmyslových areálů, tedy jejich nedostatek a také vzrůstající ceny, totiž vede k fulfillmentu stále více obchodníků. Jen během prvního kvartálu letošního roku eviduje společnost pětinásobnou poptávku oproti roku 2021. Tento trend dokazuje i to, že byl nový prostor zasmluvněn již od prvního dne svého dokončení.

Trend outsourcingu logistiky je v jiných částech světa běžný již pár desítek let, např. v USA jej využívá kolem 80 % firem. Čeští obchodníci jsou v tomto směru konzervativnější, postupně si však i oni začínají uvědomovat, že je fulfillment dokáže zbavit zbytečných starostí a také významně ovlivnit jejich náklady. Do hry navíc vstupují současné vysoké ceny průmyslových prostorů a jejich špatná dostupnost, což proces přechodu k outsourcingu logistiky ještě urychluje. Řada obchodníků zároveň hledá možnost, jak se co nejefektivněji vypořádat s neustále se měnící poptávkou. K fulfillmentu proto přistupují i kvůli možnosti platit měsíčně pouze za tolik prostoru, který pro své zboží reálně využijí, ať už jejich objemy zrovna klesají či stoupají,“ komentuje důvody rozšíření distribučního centra Konstantin Margaretis, spoluzakladatel a CEO Skladonu.

Úspora energie i dostatek únikových tras

Dostavba nové části distribučního centra Skladonu nespočívala pouze v rozšíření stávající plochy, ale nesla s sebou také množství další práce, která se týkala třeba zajištění dostatečné požární ochrany nebo bezpečnosti práce pro zaměstnance. Při výstavbě je potřeba striktně následovat také pravidla hygieny práce, proto bylo nutné v distribučním centru kompletně přenastavit rozložení světelné infrastruktury i nouzových světel. Skladon se zároveň snažil do prostoru promítnout i své specifické interní potřeby. S cílem úspory elektrické energie například přestavěl její rozvaděče tak, aby bylo svíceno efektivně, tedy tam, kde je to skutečně potřeba.

Za každou nově vystavěnou plochou stojí obrovské množství práce i času, jen výroba potřebné manipulační techniky zabrala u některých zařízení i čtyřicet týdnů. Od počátku je navíc potřeba každý metr prostoru promýšlet tak, aby nám maximálně zefektivnil každodenní provoz a přitom nám umožnil následovat cíle, které jsme si do budoucna vytyčili. Distribuční centrum se zároveň snažíme vždy připravit i na možné krizové situace, proto jsme mimo jiné upravili sprinklerové systémy, vytvořili únikové trasy napříč paletovými regály a veškeré systémy podrobili testům, které vyžaduje legislativa,“ dodává k přestavbě Maxim Kovář, ředitel logistiky Skladonu.

Společnost momentálně řeší fulfillment pro více než 70 e-shopů, kterým doručuje zboží do celého světa, a to prostřednictvím spolupráce s více než 20 globálními i lokálními dopravci. Díky zkušenostem s logistikou v rámci zahraničních trhů má Skladon také potřebné know-how o fungování v jednotlivých zemí, což je jeden z důvodů, proč si jej stále více e-shopů vybírá i pro svou úspěšnou expanzi do světa. Pro případ dalšího nárůstu poptávky má navíc Skladon do budoucna v plánu rozšířit svou skladovací kapacitu o další tisíce metrů čtverečních, a to s využitím vertikálních zakladačů a jejich kombinace s dopravníkovými systémy či výstavbou mezaninu. Těmito způsoby je společnost schopna své prostory navýšit až na několikanásobek stávající plochy.