Prodejci na MALLu nejčastěji využívají Shoptet a WooCommerce. Čtvrtina obchodníků spoléhá na vlastní e-shopové řešení

V rámci programu MALL Partner nabízí své zboží na největším českém tržišti přes 1 600 obchodníků – od nejsilnějších hráčů na poli e-commerce až po nejmenší obchodníky s e-shopy o několika položkách. Z tržiště MALLu se tak postupně stal nejen e-shop s nejširší nabídkou na trhu, ale také do značné míry reprezentativní přehlídka české e-commerce a preferencí místních obchodníků. Na jaká technická řešení obchodníci spoléhají? A jak řeší například překlady popisků před zahraniční expanzí? Právě na to v rámci průzkumu odpovídalo takřka 500 obchodníků prodávajících na MALLu.

Jedním z pilířů podnikání každého internetového obchodníka je e-shopové řešení, na kterém celý internetový obchod stojí. Za nejpopulárnější e-shopové řešení v Česku je obecně považován český Shoptet, což potvrzují i obchodníci na MALLu – Shoptet využívá hned 27,7 % z nich. Co je ale překvapivé, takřka čtvrtina, přesně 23,1 % obchodníků, využívá vlastní řešení na míru a při vývoji tedy spoléhá buď na vlastní, nebo na najaté IT specialisty.

Druhým nejoblíbenějším „krabicovým“ řešením pro správu e-shopu je americká služba WooCommerce od tvůrců známého WordPressu. Tu využívá 10,7 % českých obchodníků na MALLu. S polovičním podílem pak následuje francouzský open-sourcový PrestaShop, který využívá těsně přes 5 % obchodníků, a za ním se umístil lokální FastCentrik, k jehož používání se přihlásilo 2,8 % obchodníků. 

Kromě výčtu nejoblíbenějších hotových e-shopových řešení ukázal průzkum mezi partnery, že je nabídka produktů na tomto poli velmi pestrá a široká. Pro obchodníky je to výhoda, protože mají na výběr z obrovského množství technických řešení, která jsou důsledku konkurenčního boje k dostání za velmi příznivé ceny. Roztříštěnost trhu s sebou ale nese i jisté komplikace: 

„Pestrá přehlídka e-shopových platforem pro nás do značné míry představuje výzvu, protože usilujeme o to, aby pokud možno každý obchodník mohl své e-shopové řešení propojit přímo s naším partnerským portálem a měl možnost veškeré své objednávky vyřizovat z jednoho prostředí, a to bez ohledu na to, zda si zákazník objednal přímo v e-shopu nebo třeba přes MALL. Přímé propojení již máme na Shoptet, PrestaShop, FastCentrik, Edee.one či třeba Binargon. U těch ale rozhodně nekončíme. Chceme, aby byl MALL Partner opravdu pro každého, a tomu jdeme naproti dalšími technickými řešeními,“ popisuje Veronika Laksarová, produktová manažerka tržiště MALL Partner.

Pokud jde o nástroje na správu produktů a jejich dostupnost, takřka polovina (45 %) dotázaných obchodníků si vystačí se svým primárním e-shopovým řešením a jiný systém nepoužívá. Velmi slušné zastoupení má ale v této oblasti oblíbený český systém Pohoda, který využívá necelých 16 % partnerských obchodníků. I na tomto poli však čeští e-shopaři poměrně hojně spoléhají na vlastní řešení. Systém na míru si nechává vyvíjet 12,6 % dotázaných.

Vlastní e-shopový systém (s podílem 30,6 %) či Pohoda (s podílem 22,4 %) je pro obchodníky nejčastější volbou i pro správu objednávek a faktur, přičemž za oblíbený se dá označit ještě systém Money (7,9% podíl) a Abra/Flexibee (6,1% podíl). Přesně desetina obchodníků opět spoléhá primárně na svůj vlastní systém na míru. 

Expanze zatím převážně svépomocí

Partnerský prodej na MALLu obchodníci často využívají nejen k oslovení nových skupin zákazníků v České republice, ale i k expanzi do zahraničí. MALL Partner již kromě Česka funguje také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a ve Slovinsku, přičemž brzy by se měl program rozšířit do Chorvatska. Služby třetích stran jsou obchodníkům k dispozici právě při zahraniční expanzi, a to primárně k zajišťování překladů názvů a popisků produktů. 

Téměř polovina dotázaných (49 %) zvládá překlady bez specializovaných služeb. Necelá čtvrtina (24 %) si na ně najímá profesionálního překladatele či agenturu a třem procentům dotázaných řeší překlady přímo poskytovatel systému pro správu produktů. Se strojovým překladem, například za pomoci populárního Google Překladače, si vystačí 14 % obchodníků. Jen 27 % dotázaných zatím expanzi vůbec neřeší.