Pohádka majitelů o růstu cen nemovitostí končí. Kupující čekají na slevy. Na Bezrealitky je najdou ve speciální akční sekci

Dynamika na realitním trhu se mění. Ačkoliv drahé hypotéky nehrají na první pohled ve prospěch kupujících, ve skutečnosti to vypadá, že černého Petra mají v ruce majitelé bytů. Byty a domy, které cenovku zuby nehty drží na úrovni posledních měsíců nebo dokonce loňského roku, se pomalu stávají neprodejné. Domácnosti nechtějí přeplácet a čekají na slevy. Svou nákupní (ne)aktivitou mají kupující realitní trh v šachu. Převahu nabídky nad poptávkou majitelé nemovitostí řeší po svém. Ti, co chtějí rychle prodat, musí s cenou dolů. Nově na to reaguje i největší digitální realitní portál Bezrealitky, který spouští samostatnou akční sekci.

Starší byt 3+KK v Praze za 8 milionů korun? Vloni a v prvních dvou kvartálech letošního roku tvrdá realita. Nemovitostní bublina postcovidové doby, která vyhnala ceny bytů o desítky procent na závratných 100 tisíc korun za metr čtvereční v hlavním městě nebo rekordních 75 tisíc korun v Brně, ale pomalu praská. A ekonomickou nejistotou přidušená poptávka, která mnoho domácností vzdálila od snu bydlení ve vlastním se opět probouzí.

Lidé stále chtějí nakupovat – zakořeněnou tradici vlastnického bydlení nezměnily ani dva roky přešlapování před realitními výlohami plnými předražených nedostupných bytů, na které si mnozí zájemci museli nechat zajít chuť. Jejich nákupní chování se ale přizpůsobuje. Jsou informovanější, procházejí realitní portály, sledují vývoj cen i ekonomickou situaci. Většina z nich před absolvováním prohlídek zhlédne desítky nemovitostí a má celkem přesnou představu o stavu trhu. Kupující se profesionalizují, zvyšují své informační povědomí a jsou citliví i na kosmetické snížení ceny. Byty s nadsazenou nabídkovou cenou, které se na portálech objevují znovu a znovu, nebudí důvěru a vypadávají z užšího výběru.

Slevové kupony na nemovitosti? Nadsázka, která ale nemá daleko od pravdy

„Nákupní chování zájemců o nemovitosti prochází změnou. U spotřebního zboží a služeb se lidé naučili, že nakupovat v akci se vyplatí. Že stojí za námahu změnit dodavatele, tarif nebo dojet na jinou pumpu, protože jim to může ušetřit tisíce korun. Tahle letáková kultura se propsala i do realitních transakcí, kde jsou ve hře stovky tisíc až miliony. Kupující očekávají slevy nebo výhody. A prodávající na to musí reagovat. Akční cena a pobídky v podobě třeba parkovacího místa zdarma nebo příspěvku na kuchyňskou linku je novou strategií úspěšného prodeje a chytrého marketingu u majitelů nemovitostí, kteří chtějí rychle prodat, “ říká Jan Škrabánek, CEO Bezrealitky.

Prodávající mají teď pro práci s cenovou strategií nové hřiště. Největší digitální realitní portál spouští novou sekci „Akční nemovitosti“, kam se zařadí všechny domy a byty, které změnily cenu v posledních týdnech minimálně o 100 tisíc korun. Do budoucna aspiruje na to být největším akčním realitním tržištěm u nás. Již nyní Bezrealitky monitorují ceny skoro deseti tisíc nemovitostí v nabídce včetně partnerských inzerátů. V současné době je v akčních nemovitostech skoro desetina z celkové nabídky. 

Manuál pro majitele: kdy se vyplatí snižovat cenu?

Snížit cenu není strategie, která voní všem. Někteří majitelé stále doufají, že zrovna jejich byt bude tou „výjimkou z pravidla“ a získá zájemce, který zaplatí plnou cenu. Rovnice předcházejících měsíců ale přestává platit. Ceny se stále vyplatí držet v hlavním městě a Středočeském kraji. Odborníci se shodují, že vysokou cenovku si v blízké budoucnosti zachovají také novostavby nebo výjimečné nemovitosti, které mají speciální cílovou skupinu. Starší byty před rekonstrukcí v méně prestižních lokalitách nebo domy, jejich energetická náročnost vyvolává obavy, musí ale s cenou dolů.

„Vidíme z praxe, že cílené podsazení ceny přináší majitelům zajímavé výsledky. Snížení prodejní ceny i o 5 % může přinést až dvojnásobné množství kupujících. Několikaměsíční čekání z jejich inzerátu dělá v nadsázce oschlý chleba, jehož čerstvost nebudí důvěru. Ležáky prostě nejsou z pohledu zákazníka atraktivní, “ dodává Škrabánek.

O akční cenové strategii by měli majitelé nemovitostí přemýšlet ještě z jednoho důvodu. Tlak na cenu nemovitostí se bude v následujících měsících zvyšovat.  Finanční možnosti domácností po novém roce ještě více klesnou a nyní mají poslední šanci zastihnout kupující v ještě dobré platební kondici. Řada zájemců teď spoléhá na snížení úrokových sazeb v budoucnu, a volí proto hypotéky s krátkodobou fixací. Pokud tedy přijde nabídka za správnou cenu, jsou připravení jednat.