Ondřej Prokop: Neadresná distribuce je stále stejný průšvih

Jak se vyvíjí trh s neadresnou distribucí v roce 2014? Bohužel musím konstatovat, že k lepšímu jsme se od loňského roku nepohnuli. Jak ukázaly výsledky velké vlny kontrol na Velikonoce a začátkem jara, problémy distribučních firem jsou stále stejné. Dokonce se dá říci, že distribuční firmy stagnují. Je to dané primárně cenou za roznos, která je již mnoho let na zcela krajních dolních cenových relacích, kde se distribuce často přestává vůbec vyplácet. Každá z distribučních firem tento problém řeší po svém. Některou z nich dotuje stát, jinou majitel ve vidině změny trendu, další přenáší finanční rizika na své subdodavatele. Z toho často vyplývá nezajímavá odměna pro distributora a prakticky minimální rozpočet na interní kontrolní mechanismy. Důsledky jsou v některých případech katastrofální. Nejen že selhává ten poslední článek, tedy distributor jednoho okrsku, ale stále často i část systému.

Vedoucí skupiny distributorů úmyslně kryje pochybení svých lidí, o kterých ví, finanční problémy řeší svozem přebytečných letáků, které zůstávají neroznášené, do sběru. Toto je bohužel stále realita, kterou se naší agentuře čas od času podaří rozkrýt. Distribuční společnosti proti těmto destruktivním trendům bojují jak mohou, ale při současné ceně za distribuci s tím prostě nedokáží bojovat efektivně. Z tohoto důvodu je stále důležitější důsledný kontroling ze strany zadavatelů. Nemusí vždy jít o kontrolu v terénu s kontrolní agenturou, často jsou mnohem lepšími ukazateli měření tržeb na základě distribuce, srovnání změn tržeb při změně distribuční společnosti nebo  poctivá anketa mezi zaměstnanci a jejich rodinami, zda dostávají leták své firmy do schránek atp. Na jednu stranu velmi lákavá cena za levný roznos letáků je vykoupena nutnou spoluúčastí klienta na kontrole výsledků. Pokud tedy pravidelně realizujete nebo plánujete v nejbližší době roznos letáků, dejte si dobrý pozor kde a jak letáky skončí.

Ing. Ondřej Prokop, jednatel společnosti Fresh Revolution. Fresh Revolution provádí nezávislou kontrolu distribuce například pro Penny Market, DM Drogerie, Global Stores anebo Mediaservis.

marketing_a_media_logo

Tento názor si můžete přečíst také v časopise Marketing a Media