Nebojte se rozvíjet svoje nápady z diplomových prací, motivuje kampaň soutěže o nejlepší IT diplomku

Se začátkem akademického roku odstartovala na 17 českých a slovenských IT fakultách kampaň Use IT right! Ta si klade za cíl upozornit vysokoškoláky, aby k výběru témat diplomových prací přistupovali zodpovědně a nebáli se využít svoje nápady, které pak mohou po ukončení studia realizovat v profesním životě. Za kampaní stojí soutěž IT SPY, která již desátý rok vybírá nejlepší diplomovou práci z ČR a Slovenska.

Kampaň je vytvořena interně v týmu IT SPY a skládá se z vizuálů, které jsou formou plakátů prezentovány na fakultách vysokých škol, které se účastní soutěže. Vtipně cílí na studenty, kteří si právě volí témata diplomových prací, a nabádá je k tomu, aby je nepsali jen pro formu, ale aby z nich měli i do budoucna reálné využití. Druhou cílovou skupinou jsou absolventi, v jejichž diplomové práci se může skrývat přelomový nápad, ale kvůli vlastní skromnosti nebo malému sebevědomí je nenapadne myšlenku dále rozvíjet a profesně zpracovávat.

V oblasti informačních technologií patří české i slovenské firmy mezi světovou špičku, a IT fakulty se jim v tomto trendu snaží pomáhat vychováváním nových IT talentů. Každoročně vznikne okolo dvou tisíc diplomových prací, které jsou často plné skvělých nápadů a inovací. Ne vždy ale získají zaslouženou pozornost a vynikající nápady mnohdy skončí uložené v šuplíku a nikdo se k nim už nevrací. To však mění soutěž IT SPY.

„Z mojí zkušenosti je spousta IT diplomových prací velmi kvalitních a zaslouží si pozornost. Každoročně při jejich hodnocení objevíme nápady, které mají velký potenciál a mnohdy nabízí až revoluční změny. Jako třeba práce vítěze z předloňského ročníku Jiřího Matyáše. Ten přišel na způsob, jak díky úmyslné chybovosti mobilních zařízení několikanásobně prodloužit výdrž baterií. Už deset let se snažíme objevovat podobné revoluční nápady pomáhat jim k tomu, aby se o nich vůbec někdo doslechl,“ říká Tomáš Krátký ze společnosti Profinit.

„Kampaní jsme chtěli motivovat tu část studentů, která je k sobě samým skeptická a o svých nápadech pochybuje. Často zpracují zajímavé a inovativní téma, ale jejich diplomová práce stejně skončí po obhajobě v lepším případě vystavená v domácí knihovně. Chtěli bychom, aby se nebáli prodat své nápady. S trochou štěstí na nich můžou vystavět vlastní byznys nebo si jich všimne technologická společnost, která jim umožní diplomku dále rozvíjet,“ dodává Krátký.

Kampaň se objevila i na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického v Brně, jejíž absolventi se každoročně umisťují na předních pozicích soutěže a ze které pochází například vítěz z roku 2017 Jiří Matyáš. Podle docenta Jaroslava Zendulky, který je dlouholetým ambasadorem soutěže IT SPY na této fakultě, studenti často podceňují důležitost volby tématu diplomové práce, které může určovat jejich profesní zaměření na mnoho let dopředu nebo i na celý život.

„Ne každý student dokáže přemýšlet s výhledem do budoucnosti. Apelujeme proto vždy na studenty, aby volbu tématu nepodceňovali. Zvláště pak, když se zajímají o akademickou nebo vědeckou kariéru. Informační technologie nejsou jen o vyvíjení robotů a převratných technologických novinek, ale jako každá věda i IT stojí na silných teoretických základech v matematice. Právě dobře zpracované teoretické práce a výzkumy často odstartují akademickou či vědeckou dráhu absolventa a můžou určit zaměření jeho výzkumu na mnoho let dopředu,“ vysvětluje docent Zendulka.

O nejlepších diplomových projektech bude rozhodnuto 12. prosince během finálového galavečera v refektáři Matfyzu na Malostranském náměstí v Praze. Finále je přístupné široké veřejnosti.

IT_SPY_2019_kampan_banner_1920x1200_5 IT_SPY_2019_kampan_banner_1920x1200_6 IT_SPY_2019_kampan_banner_1920x1200_1 IT_SPY_2019_kampan_banner_1920x1200_2 IT_SPY_2019_kampan_banner_1920x1200_3 IT_SPY_2019_kampan_banner_1920x1200_4