Logistický startup DoDo poprvé v černých číslech. Za rok vyrostl o 300 % a utržil čtvrt miliardy

Logistický startup DoDo, spadající do portfolia investiční skupiny V-Sharp Michala Menšíka, pokračuje ve strmém růstu. S tržbami ve výši 250 milionů korun, které oproti loňsku vyrostly o 300 %, se tento technologický startup poprvé od svého vzniku dostal do pozitivní ekonomické bilance. Rok 2020 vnímá DoDo jako zlomový především z hlediska technologických inovací či spolupráce s obchodními partnery a firma během něj chce pokračovat ve stabilním a řízeném růstu.

Citylogistická služba DoDo po necelých čtyřech letech své existence podstatně rozrostla a od původního konceptu, kdy se v pražských ulicích pohybovaly zhruba dvě desítky osobních asistentů se třemi vozy, se výrazně posunula. Pro DoDo dnes pracuje zhruba 800 lidí a jeho vozový park aktuálně čítá přes 350 automobilů. Služba se také rozšířila do dalších dvou zemí, konkrétně do Polska a na Slovensko. Startup si oproti roku 2018 polepšil i z hlediska kapacit – přibylo 300 kurýrů a 210 aut. Celkem firma odbavila 1,2 milionu objednávek, tedy o 750 tisíc více než v předchozím roce.

Úspěšný řízený růst je podpořen především posilováním obchodních vztahů s klíčovými partnery. Dnes DoDo vozí pro všechny e-shopy s potravinami a s rozvážkami nákupů k zákazníkům obsluhuje čtvrtinu trhu. Pro tento segment byla dokonce založena specializovaná služba DoDo Fresh, v rámci které firma hodlá dále inovovat a nabírat další významné partnery. V oblasti food delivery DoDo spolupracuje s restauračními řetězci KFC, Pizza Hut, Bageterie Boulevard či Paul. Vedle segmentu čerstvých pokrmů a surovin je DoDo významným partnerem i v oblasti e-commerce, vozí zásilky například pro Mall.cz, Datart, Bibloo, Biooo.cz, SuperZoo, Nespresso a další.

DoDo se od doby, co jej v roce 2017 převzal Michal Menšík od skupiny KKCG, velmi soustředí na technologický vývoj, a to především v oblasti vlastní IT logistické platformy, do které interní vývojáři investovali již přes 12 tisíc hodin. Díky ní je služba schopna efektivně plánovat a v reálném čase vyhodnocovat logistický provoz, ale co víc, na logistickou platformu se mohou napojovat také spolupracující obchodní partneři.

Partnerům platforma nabízí vysokou přidanou hodnotu z hlediska celkové optimalizace jejich logistických procesů a pomáhá jim zefektivňovat provoz vozového parku. V rámci plánovacího procesu jsou započítávány například i informace o nutných servisních zastávkách či tankováních. Systém na pokročilé úrovni zvládá také cash management včetně upozornění na příliš vysokou hotovost v držení kurýra a disponuje i funkcí napojení na banku.

Pokud jde o další technologické inovace, DoDo v rámci pilotu umožňuje doručení objednávek do kufrů vozidel koncových zákazníků. V segmentu DoDo Fresh pak firma testuje také nový způsob chlazení, který je využíván v leteckém průmyslu. K doručování DoDo vedle aut poháněných z 97 % CNG využívá také (elektro)skútry, elektrokola či pěší kurýry.

„Díky našemu data driven přístupu a dlouhodobým investicím do vývoje naší IT logistické platformy jsme schopni takto výrazný růst úspěšně kontrolovat a udržovat. Všechny části logistického procesu v reálném čase sledujeme, vyhodnocujeme a dokonce umíme předvídat případné rizikové faktory. Ať už se jedná o efektivitu spolupráce s našimi obchodními partnery, nastavení akčních rádiů logistických zón, efektivní využití vozů, ale i případný lidský faktor – vše na denní bázi sledujeme a vyhodnocujeme,“ komentuje Michal Menšík, CEO DoDo a zakladatel investiční skupiny V-Sharp. „V budoucnu bychom se chtěli zaměřit na expanzi na další trhy. Chceme se stát silným partnerem významných hráčů v oblasti e-commerce například v Německu, Maďarsku a Polsku.“

DoDo v následujících letech chystá celou řadu novinek včetně inovací na poli spolupráce s e-shopy. Ty získají například jednoduchý modul pro objednání kurýrní služby přímo z košíku. Další rozvoj logistické platformy bude cílit na ještě lepší optimalizaci městské logistiky, přičemž cílem je minimalizovat počet aut ve městě. Důležitou roli v novém systému logistiky budou hrát virtuální huby v rámci páteřní sítě, které umožní efektivnější redistribuci zboží.

DoDo_2019_infografika