Knihobot začal spolupracovat s největším rakouským knihkupectvím Thalia. Vídeňští čtenáři již vytřídili 55 tisíc knih

Knižní secondhand Knihobot, v Rakousku působící pod značkou Bookbot, nově spolupracuje s tamní největší knihkupeckou sítí Thalia. Rakouští čtenáři tak díky tomu získali další možnost, jak posílat nepotřebné knihy do oběhu. Služba sklidila ve Vídni velký úspěch a v plánu je rozšířit ji po celém Rakousku. Že se tento typ partnerství vyplatí, dokazuje i spolupráce Knihobotu s Levnými knihami v Česku.

V lednu letošního roku odstartoval Knihobot v Rakousku svou první velkou spolupráci. Od začátku své loňské expanze hledal partnera, jehož síť poboček by mohl využít jako místa pro vracení knih. Po několikaměsíčním jednání se jím stala Thalia – jedno z největších knihkupectví v zemi.

Zatím je do spolupráce zapojeno devět vídeňských poboček, zákazníci už nicméně volají po stejné službě napříč celým Rakouskem. Služba vzbudila velký zájem především svou jednoduchostí. Knihy, které čtenáři už nepotřebují a chtějí prodat prostřednictvím Knihobotu, mohou donést na pobočky knihkupectví bez balení a předchozího schvalování. Na kontaktní e-mail majiteli přijdou od Knihobotu údaje ke čtenářskému kontu, kde pak může sledovat přehled knih, které dal do prodeje, i to, které z nich už si někdo koupil. Knihy, které čtenáři přinesou, z jednotlivých poboček do pražského Knihobotu sváží nasmlouvaní dopravci. 

Vídeňské knihovničky evidentně potřebovaly provětrat,“ říká Barbora Votavová, brand manažerka Knihobotu, a dodává, „Za necelé tři měsíce fungování nám přes tuto službu přišlo 55 tisíc knih.“

Spolupráce v Rakousku otevře dveře i Německu

V plánu je tedy rozšíření na další pobočky Thalie především v oblasti Linze a Insbrucku, postupně pak po celém Rakousku. Podobně Knihobot postupoval, když navazoval v Česku spolupráci s Levnými knihami, která úspěšně funguje už dva roky.

Náš cíl je umožnit lidem vracet knihy doslova na každém rohu. A protože tento typ spolupráce již máme v Česku díky Levným knihám otestovaný, jen co jsme rozjeli expanzi, začali jsme hledat k sobě vhodného partnera a Thalia se ukázala jako skvělá volba,“ komentuje Dominik Gazdoš, zakladatel a CEO Knihobotu.

Navázání spolupráce s Thalií je pro Knihobot strategickým krokem. Zastoupení má totiž také v Německu, kde je taktéž největším hráčem na trhu. Fungující partnerství v Rakousku tak může knižnímu secondhandu otevřít cestu i pro to v Německu a urychlit mu budování důvěry zákazníků.

Pro samotnou Thalii je pak spolupráce krokem k ekologickému knižnímu trhu a společenské odpovědnosti.

Knihy jsou intelektuální potravou a zaslouží si, abychom je ‚zhltli‘ více než jen jednou,“ říká o partnerství s Bookbotem výkonná ředitelka Thalie Andrea Heumannová. „Našim zákazníkům chceme dát příležitost, aby si prostřednictvím naší knižní nabídky a akcí rozšířili nebo prohloubili své znalosti v oblasti udržitelnosti. Jako společnost nyní děláme další krok k odpovědnému a udržitelnému zacházení se zdroji – v našem případě se základním produktem, kterým jsou knihy – a naši zákazníci se na něm mohou aktivně podílet.

V Česku Knihobotu vzkvétá spolupráce s Levnými knihami

Ekologická stránka služby ale není jedinou výhodou. Partnerům dokáže přinést i vyšší prodej. Levné knihy registrují vyšší stovky zákazníků vracejících knihy do oběhu měsíčně napříč prodejnami. Nejčastěji lidé využívají pobočky v Praze a Brně, kde spolupráce začala, dále pak pobočky v Ostravě nebo Olomouci. Jednou z nejoblíbenějších poboček je podle Levných knih prodejna v Králově poli v Brně.

Od našich prodejců víme, že velká část zákazníků už vrací knihy opakovaně, což nás těší. Navíc zhruba třetina zákazníků v našich prodejnách také nakoupí,“ chválí si Martin Burian, marketingový manager Levných knih. Zákazníci, kteří do Levných knih přinesou knížky pro Knihobot, také nezřídka mohou využít pro ně připravené speciální slevové akce.

Do Knihobotu pak od počátku spolupráce doputovalo přes Levné knihy již přes půl milionu knih Spolupráce je tak prospěšná pro obě strany.

Naší předností je široká nabídka. Tu ale musíte nějak vytvořit. Pokud chcete, aby lidé vraceli knihy, musíme jim v tom jít naproti. Je to podobné jako v marketingu, zákazník o vás musí zakopnout nejen na internetu, ale i na ulici po cestě do práce. A právě proto jsou pro nás spolupráce s nejen knižními partnery jednou z priorit,“ uzavírá Dominik Gazdoš.