Češi letos o Vánocích poprvé těží z boomu potravinových e-shopů

Letos poprvé můžeme e-shopy s potravinami považovat za právoplatného člena e‑commerce trhu. Díky velkému nárůstu poskytovatelů i rozšiřující se kvalitě služeb stojí některé české domácnosti před volbou, zda vybírat zboží z regálů, či si objednávat potraviny na internetu. A zdá se, že více jak polovina z nich má ve volbě jasno.

  • Dle šéfa Kolonial.cz Petra Vyhnálka průměrně zákazníci Kolonial.cz nakupují zboží v několikanásobné hodnotě oproti průměru v kamenných prodejnách.
  • Vánoce pomáhají k výraznému nárůstu zájmu o e-shopy s potravinami – zatím až čtyřnásobně.
  • Zatímco kamenné řetězce s potravinami ročně rostou maximálně kolem 1-2 %, online segment roste meziměsíčně o desítky procent.
  • Aktuálně nejvíce Češi utrácí za zásobovací těžké nákupy, nápoje a vánoční sortiment.
  • V poslední vlně se začnou vozit i čerstvé ryby.
  • Online nákupy vyzkoušelo již přes 50 % Pražanů a Středočechů.

Zatímco se ještě vloni na internetu nejvíce uživatelé vraceli k nakupování oblečení a elektroniky, letos již při opakovaných nákupech výrazně dominují právě potraviny. Dle studie APEK (srpen 2015) stávající zákazníci nakupují potraviny v průměru 9,5× do roka. Žádná jiná kategorie doposud nezaznamenala tak razantní vzestup. Vyplývá z toho jasný trend – kdo nákup potravin na internetu vyzkoušel, byl spokojen a nakupuje dál, a to prakticky každý měsíc.

E-shopy s potravinami na rozdíl od kamenných prodejen rostou

Přestože v kamenných prodejnách se průměrná útrata již několik let výrazněji nemění, u e‑shopů s potravinami pravidelně stoupá. „Jedná se o velmi zajímavý trend. Zákazníci Kolonial.cz již půl roku od spuštění nakupují zboží v průměrné hodnotě, která je několikanásobně vyšší než v případě kamenných prodejen,” uvádí Petr Vyhnálek, ředitel Kolonial.cz. „Důležitou zpětnou vazbu pak poskytnou také Vánoce, kdy očekáváme další změny zákaznického chování.”

Již nyní je totiž zájem zákazníků o e-shopy 4× vyšší než během roku. Ti, kteří nakoupí, se pravděpodobně k nákupu potravin online budou pravidelně vracet. Segment e-shopů s potravinami totiž meziročně roste o desítky procent jak v případě nových zákazníků, tak v případě obratů celého trhu. “Zajímavým faktem je, že tento růst nastává ve chvíli, kdy kamenné řetězce s potravinami rostou maximálně kolem 1-2 %,” dodává Petr Vyhnálek.
“To, že se část obratů již definitivně přesunuje do online, ostatně dokládají také nejnovější průzkumy – podle nich online nákupy vyzkoušelo již přes 50 % Pražanů a Středočechů.”

Závěr sezony – Vánoce

Vánoce budou zatěžkávací zkouškou – zvyšuje se výkon běžných e-shopů, nejinak tomu bude i v případě těch potravinových. V tomto období bývají nejprodávanější trvanlivé potraviny a základní ingredience pro vaření a pečení, domácnosti provádí také větší zásobovací nákupy.

V případě Kolonial.cz na e-shopu nejčastěji nakupují másla, tuky, mléka, cukry, nealkoholické i alkoholické nápoje a další. V adventním čase se rovněž výrazně zvýšil zájem jak o pečené cukroví, tak třeba o exotické ovoce. „Zájem zákazníků nás mile překvapil. Minulý týden nám dokonce přes nadprůměrné zásobení na půl dne došla hladká mouka a s obdobným očekáváním se připravujeme i na závěr roku s náležitým sortimentem pro silvestrovské oslavy,” uvádí Zuzana Loudová, šéfka obchodu v Kolonial.cz.

Kolonial.cz počítá s dočasným posílením závozu a navýšením lidských kapacit jak mezi pracovníky ve skladu, tak u samotných příručích. Doba závozů bude od 8 do 22 hodin, objednávat bude možné i na 24. 12. až do 14 hodin.

Čtyři dny před Štědrým dnem se začnou prodávat na e-shopech i čerstvé ryby

Nejzajímavější letošní novinkou je možnost objednat si i čerstvé ryby, a to přímo od dodavatelů. U tak specifického zboží, kdy je maximální doba trvanlivosti 4 dny, je totiž nutné dostat jej bez zbytečných prodlev přímo k zákazníkovi. Podobným způsobem (tedy přímým závozem zboží od jednotlivých dodavatelů, aniž by muselo být při kompletaci objednávky uskladněno na skladech e-shopu) Kolonial.cz zaváží také ostatní čerstvé potraviny, tedy především ovoce a zeleninu.

„Logisticky je to velice náročné, ale vzhledem k tomu, že k českým Vánocům čerstvé ryby neodmyslitelně patří, chtěli jsme je zákazníkům při nákupu ostatních surovin nabídnout i u nás,“ dodává Zuzana Loudová. „Navíc nás těší, že právě o tento typ potravin projevili naši zákazníci enormní zájem.“

Top kategorie

  1. chlazené potraviny – máslo, mléko, sýry, majonézy
  2. nápoje – nealko, pivo, víno a ostatní alkohol, veškeré druhy kávy
  3. čerstvé potraviny – ovoce a zelenina, pečivo
  4. trvanlivé potraviny a spíž – oleje, mouky, sušenky a sladkosti
  5. drogerie – vánoční úklid
  6. děti – pleny a výživy
  7. domácí mazlíčci – granule a podestýlky pro kočky