Češi jako nepřátelé knih: Většinu jich zničí na sklepě nebo na půdě. Týden v krabici mimo byt a už je nikdo nekoupí, varuje prodejce použitých knih

V reakci na zhoršující se epidemiologický vývoj vláda od minulého týdne zavedla nová pravidla lockdownu. Lidé si tak pravděpodobně opět vyhradí čas na velký úklid a s ním by měli myslet i na reorganizaci svých knihoven. Češi jsou totiž jedni z největších ničitelů knih – knihy milují, ale spíše, než čtou, je bohužel často jen hromadí. Nejsou totiž zvyklí na představu posílat své knihy dál. Plýtvání s knihami se teď snaží vymýtit jednička v online prodeji knih z druhé ruky Knihobot. Čechy učí knihy správně skladovat a přichází s inovacemi, které významně zjednodušují výkup knihoven. Naposled se službou Výměnný balík, s níž kurýr při dodávce nově nakoupených knih zároveň vyzvedne balík knih k prodeji. A nic na tom nemění ani nová opatření: kurýry bude firma vysílat i přijímat nadále.

Na český trh ročně vstoupí až 40 milionů nových knih, ale zpět do oběhu se prostřednictvím antikvariátů a online prodeje vrátí asi jedno procento z nich. Po pár letech v knihovně pak ty, které se již na poličky nevejdou, často končí v banánové krabici na půdě či ve sklepě. Tam už se vlhkost a plísně postarají o jejich definitivní konec. Otázku, jak plýtvání s knihami učinit přítrž, si před pár lety položil i Dominik Gazdoš, zakladatel firmy Knihobot: „Rozhodli jsme se použít naši energii a know how z antikvariátního prodeje a z gruntu změnit přístup Čechů k jejich knihovnám. Nečtená kniha na polici – a nedej bože ve sklepě – nikomu radost nepřinese a sami většinou umíme odhadnout, které z titulů už nikdy číst nebudeme. Ty bychom se pak měli naučit posílat dál,“ popisuje svou vizi Gazdoš. 

Prodej knih přes online tržiště je zdlouhavý a neefektivní a ani běžný antikvariát není zárukou, že si knihu ještě někdy někdo přečte. V Knihobotu však kvalitní tituly rádi přijmou: „Pokud máte knihy, které můžete postrádat, vyfoťte je klidně ještě na polici v knihovně a pošlete nám. Pokud jde o kvalitní tituly v dobrém stavu, rádi k vám na vlastní náklady pošleme kurýra. Knihy pak profesionálně nafotíme, popíšeme a stanovíme jejich cenu,“ vysvětluje úspěšný podnikatel.Výkup funguje na bázi komisního prodeje a Knihobot si tak může za prodané knihy dovolit zaplatit vyšší cenu. „Za výkup předem neplatíme, ale každému prodejci u nás založíme účet a za prodanou knihu dostane 60% prodejní ceny mínus 29 Kč. Na prodeji jedné banánové krabice se zajímavými tituly tak může vydělat kolem 4500 Kč,“ dodává. 

S výběrem vhodných titulů pro prodej holešovická společnost také ráda poradí. „Zásadní je, aby knihy byly ve velmi dobrém stavu – nesmí být zatuchlé nebo na sobě mít flíčky začínající plísně. Nejlépe se pak prodávají knihy z posledních třiceti let, zejména ty, o které je stále zájem, ale jejichž omezený náklad už byl vyprodán. Radost máme také z těch knih, které můžete stále najít na pultech tradičních knihkupectví. Naopak téměř neprodejné jsou tituly, které před revolucí vycházeli v obrovských nákladech a každý je měl doma. Z těchto knih lze prodat jen úplné klasiky, navíc v dokonalém stavu,“ vysvětluje další ze spoluzakladatelů Knihobotu, Pavel Pekař. Právě pečlivé vyhodnocení hodnoty titulů a flexibilní nastavení ceny stojí za úspěchem firmy a za faktem, že žádná z knih se na skladě neohřeje příliš dlouho. Ročně Knihobot vrátí do oběhu kolem 100 000 knih a toto množství stále stoupá.

Nově pak společnost přichází s logistickou novinkou Výměnný balík, v rámci níž je možné objednat si nové tituly a zároveň některé z vyřazených knih rovnou prodat. V praxi tato nabídka funguje tak, že při doručení vaší objednávky kurýrovi rovnou předáte dobře zabalený balík knih, které chcete prodat. Dále už je postup stejný jako při běžném knihobotím“ výkupu, ušetříte ale kurýrovi jednu jízdu a máte šanci si na nově zakoupené tituly snadno vydělat. „Jde o další z inovací, na kterých se stále snažíme pracovat. Právě elegantní zjednodušováky jsou tím, čím se náš obchod snažíme posouvat vpřed,“ uzavírá Pekař. Do budoucna tým za Knihobotem sní o ještě větší automatizaci výkupu i prodeje a rád by zavedl například praxi, kdy po dočtení knihy na cestě ve vlaku či v parku, bude možné rovnou knihu rovnou prodat a objednat si další.