Český startup Lokni, který provozuje síť chytrých filtračních stanic a automatů na filtrovanou vodu, má za sebou úspěšný rok. Jeho tržby se vyšplhaly na 10 milionů korun a počet uživatelů mobilní aplikace stoupl na 55 tisíc. Lokni provozuje své automaty již na 54 fakultách českých univerzit a svá řešení dodává do desítek firem a domácností. Letos startup cílí na tržby 17 milionů, plánuje vstup do veřejného prostoru a připravuje i variantu svého produktu pro domácnosti.
Startup Lokni vstoupil na český trh v roce 2017 s ambicí nabídnout zdravou alternativu k balené vodě, jejíž spotřeba produkuje odpadní plasty a celkově zatěžuje životní prostředí. Automaty na filtrovanou vodu, které uživatelům umožňují natočení perlivé i neperlivé filtrované vody do vlastních lahví, se poprvé objevily na ČVUT v Praze a brzy se rozšířily i na další české univerzity. Od začátku přitom startup staví na zodpovědném přístupu a minimalizaci plastového odpadu v podobě PET lahví. Těch za dobu svého působení na trhu ušetřil již téměř 10 milionů. Díky svému zaměření na udržitelnost se Lokni v roce 2019 a 2022 umístil v Top 15 projektů Asociace společenské zodpovědnosti v kategorii Cirkulární ekonomika.
„Jen v ČR se ročně prodá přes 900 milionů litrů čisté balené vody, což představuje neskutečné množství jednorázových plastových obalů. Naším cílem je, aby se balené vody postupně prodávalo co nejméně, a tím se množství plastových obalů snížilo. Nic na naší snaze nezmění ani plánované zálohování, protože při vysoké kvalitě veřejné vody v ČR není důvod vodu vozit kamiony, balit ji do plastů a skladovat. Proto chceme motivovat lidi, aby pili zdravou filtrovanou vodu a snížili tak dopad plastových odpadů na životní prostředí,“ dodává Martin Václavík, CEO Lokni.
Lokni již na 54 fakultách, postupně se dostává i do firem
Vloni se tržby Lokni – spolu s projektem Bezpetek – vyšplhaly téměř na 10 milionů korun a letos cílí na 17 milionů. Roste i počet aktivních uživatelů aplikace, která byla uvedena v roce 2021 a dnes ji využívá 55 tisíc uživatelů. Na univerzitách, kde jsou automaty instalované, oslovují cca 150 tisíc vysokoškolských studentů, a další tisíce lidí pijí vodu z Lokni v domácnostech a firmách. Automaty se nachází například v kancelářských budovách, jako je pražské Florentinum, nebo v právě dokončovaném office centru Masaryčka. Využívá je call centrum Air France, ale i řada středních a menších firem.
Ve veřejném prostoru Lokni staví na byznys modelu prodeje filtrované vody prostřednictvím aplikace v rámci předplatného a v budoucnu chce umožnit také jednorázové platby kartou. Na provoz a údržbu sítě mohou přispívat také partneři z řad firem, které si tak plní své ESG závazky. Partnerský model je běžný například na univerzitách, kde mají studenti většinou filtrovanou vodu zdarma právě díky partnerům projektu, kteří příspěvkem na provoz získávají prostor na LCD monitorech výdejních automatů a v bannerech mobilní aplikace, kde mohou oslovit své zákazníky či zaujmout talenty v rámci náborových kampaní. Instalace filtračních stanic Lokni ve firmách je zase nástrojem ke zlepšení celkové firemní kultury a přístupu zaměstnanců k péči o životní prostředí. Ve veřejném prostoru, jakým jsou například centra větších měst nebo terminály dálkové hromadné dopravy, financuje provoz opět prodej reklamní plochy na LCD v kombinaci se symbolickým příspěvkem uživatele. Čtvrtým modelem pak bude připravované řešení pro domácnosti.
Filtry z aktivního uhlí
Automaty Lokni využívají komplexní filtraci přes filtry z aktivního uhlí. Ty odstraní z vody veškeré nežádoucí chutě a pachy a odeberou všechny částice a nečistoty větší než 0,2 mikronu, které se v běžné kohoutkové vodě nachází. Díky speciálnímu ošetření vody pomocí UV světla se zlikvidují i nežádoucí bakterie a mikroorganizmy. Voda pak může být nasycena i CO2, pokud zákazníci preferují perlivou.
Vývoj filtračních automatů Lokni probíhá kompletně v Česku, kde startup spolupracuje s českými univerzitami i institucemi, jako je např. Státní zdravotní ústav nebo Technická univerzita v Liberci. Filtry se vyrábí v Belgii, v jedné z největších specializovaných továren na filtry v Evropě.
Filtrace jako řešení zastaralých potrubí
Lokni od svého počátku staví na zodpovědném přístupu k životnímu prostředí a snaží se vrátit Čechům „důvěru“ v kohoutkovou vodu. Její obecná kvalita je totiž nadprůměrná – mezinárodní index DALY, hodnotící klíčové parametry kohoutkové vody, nám celosvětově přisuzuje 30. příčku. Problém ovšem v ČR mohou představovat zastaralé instalace a zanesení vodovodního potrubí, které pak může ovlivňovat i výslednou kvalitu a senzorické vlastnosti vody. Filtrační stanice tak nabízí řešení, které pomáhá bojovat s nadprodukcí plastového odpadu a zároveň dává uživatelům možnost natočit si čerstvou filtrovanou vodu do vlastní lahve.
„Snažíme se vrátit lidi zpět k vodovodní vodě a omezit nesmyslnou přepravu té balené. Proto jdeme cestou dofiltrování kohoutkové vody v místě spotřeby, což je současný světový trend. Z dobré vody tak uděláme vodu špičkovou, která má vynikající chuť i chemické vlastnosti. Kromě zdraví a ekologie je zásadním plus také cena – za filtrovanou vodu lidé zaplatí jen zlomkem ceny balené vody, a v mnoha případech ji mají zdarma,” doplňuje Martin Václavík, CEO Lokni.
Plány do budoucna
Do pěti let by startup Lokni chtěl získat cca 1-5 % ze současného objemu trhu balených vod, který má momentálně velikost cca 20 miliard Kč (polovinu tvoří balená voda). Oslovit chce především veřejné instituce jako města a školy a vytvořit důvěryhodnou síť zařízení, kde si mohou lidé natočit kvalitní pitnou vodu zdarma nebo za zlomek ceny balené vody. V horizontu dvou let by pak firma chtěla expandovat do zahraničí a oslovit širší evropský trh – v hledáčku má především letiště a další terminály dálkové hromadné dopravy nebo centra větších měst.