Proti konzumnímu proudu. Košík o letošních Vánocích minimalizuje plýtvání potravinami díky umělé inteligenci

E-shop s potravinami Košík.cz již tyto Vánoce v ostrém provozu testuje přelomový systém, který by měl zásadním způsobem zefektivnit jeho zásobování a celý dodavatelsko-odběratelský řetězec. Nová platforma, která vznikla ve spolupráci se společností Logio, poslouží k přesné předpovědi poptávky, lepšímu využití skladovací plochy, ale také dalšímu výraznému snížení plývání. Světově unikátní řešení v současnosti pomáhá předpovídat poptávku na 97 %, a to z 15 000 položek e-shopu.

Nová platforma je již nyní integrována do všech zásobovacích a skladovacích procesů. Na základě pokročilé analýzy dat z až dvouleté minulosti poskytuje důležité podklady pro další rozhodování a obchodnímu týmu navrhuje konkrétní zásobovací plány. Jejich dopad následně zpětně ověřuje a na základě jejich úspěšnosti se prostřednictvím neuronových sítí dále učí. Uvedení do provozu předcházelo náročné půlročním testování, kdy se systém naučil znát zákaznické nákupní návyky u naprosté většiny produktů.

Košík.cz očekává, že by se díky chytrým objednávkám měla razantně zvýšit postupnost zboží a spolu s tím snížit objem potravin a zboží vyhozených z důvodu expirace. To je v době vánočních svátků a maximální vytíženosti skladů klíčové pro omezení plývání.

„Vánoční svátky bohužel zanechávají svou obrovskou ekologickou stopu. Osobně považuji plýtvání jídlem v obchodech za jeden z nejprotivnějších znaků dnešní konzumní společnosti. Na druhou stranu pro obchodníky není jednoduché nakoupit jen to, co se doopravdy sní, a nevystavit se riziku prázdných regálů,“ zmiňuje Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz. „Tyto svátky se nám s pomocí předpovědi poptávky daří srážet počet neprodaných potravin na minimum, a přitom zachovat jejich vysokou dostupnost. Věřím, že tak nastavíme zcela nový standard na trhu, kde nyní jen kvůli svátkům obchodníci vyhodí tisíce tun potravin.“

Letošní Vánoce opět výrazně stoupl počet lidí, kteří hlavní nákupy zařizují online. Podle odhadů by tak v Praze a středních Čechách mohla učinit již každá dvacátá domácnost. Pro zákazníky je na Košík.cz připravena speciální sekce potravin zahrnující i čerstvé kapry nebo těsta na pečení, tedy čistě sezonní položky s omezenou dobou trvanlivosti, které kladou na logistiku vysoké požadavky.

„Vánoce k nám tradičně přivedou celou řadu nových zákazníků, které vyděsí přeplněné obchody a chtějí si nákupem online ulehčit předvánoční shon. A jsem velmi rád, že letos jsme i díky moderním technologiím připraveni opravdu dobře,“ zakončuje Jeřábek.

Košík.cz je e-shop s potravinami, drogerií a potřebami pro domácnost. Z více než 15 000 položek včetně těch z výběrových marketů Delmart a Wine Food mohou vybírat čtyři miliony zákazníků v Praze a středních Čechách, na Plzeňsku, Liberecku, Ústecku, v Hradci Králové a na Pardubicku, ale také v okolí Teplic, Mostu a Chomutova.