OFF RECORD Michala Gregorová, Miton: O ideálním PR člověku a lídrech, kteří opouští intimní zónu

Za Míšou stojí téměř učebnicová profesní dráha – od základních agenturních zkušeností přes vlastní firmu a poskytování externích PR služeb až po současné „in house“ zaměstnání v Mitonu, kde působí jako PR a HR manažer v Mitonu. Sama o sobě říká, že se cítí především jako komunikační člověk, malinko HR člověk, a hlavně má rada business a věci s ním spojené. Je někým, s kým si rádi zajdete na pivo a po profesní stránce od něj zase rádi „opisujete“ – vnímá totiž PR v širokém a celospolečenském kontextu. 

Bavili jsme se o tom, jak dlouho trvá, než v oboru PR člověk dozraje. Míša prozradila, na které ze svých mnoha projektů je pyšná. Došlo i na téma sociálních sítí a neúprosné zpětné vazby. O spolupráci s lídry a jak je podpořit, aby byli autentičtí. Co dělat v situacích, kdy je komunikace roztříštěná do mnoha kanálů a někdy je těžké jít s kůží na trh? A může vůbec PR pomoci změnit svět?

Celý podcast OFF RECORD si poslechněte tady:

Jak vlastně vypadá ideální PRista?

K dobrému PR je potřeba dozrát – někdo je rychlík, někomu to chvíli trvá. Začátky asi mají všichni v podobné servisní roli – dělat co, co klient chce, a moc se neptat. Dobrý PRista by ale měl být hlavně parťák pro klienta nebo šéfa, a k tomu je zapotřebí sebevědomí a zkušenosti, které se nezískají přes noc. A jak Míša říká, nic nejde bez těch správných lidí okolo, kteří pomohou, předají to důležité a mají ve vás důvěru. „Měla jsem štěstí takové lidi poznat třeba v práci pro Fler.cz a velkou profesní školou pro mě byla i spolupráce s Tomášem Čuprem.“

PR není středobod vesmíru, ale může věci ovlivnit správným směrem

Pro Míšu je důležitá pestrost v tom, co dělá. „PR je do jisté míry omezující, je hodně založené na vztazích a já mám ráda i business a čísla – čím blíž jsem k businessu, tím jsem spokojenější,“ přiznává, proč nezůstala u agenturní práce. „Když se dostaneme blíž k jádru businessu, přestaneme mít pocit, že PR je to nejdůležitější na světě a pochopíme spoustu dalších věcí.“

O větším prostoru pro kreativitu v čase sociálních sítí

Sociální sítě roztříštily komunikaci a firmy se musely naučit i další cesty, jak k zákazníkovi. Pro PR a lídry to byla výzva, která přinesla i řadu příležitostí. Jak ale Míša přiznává, jako čtenář osobně nemá radost z toho, že už není čas jít v médiích do hloubky tématu a kvalita výstupů šla mnohdy hodně dolů. „Na druhou stranu se firmy učí nacházet přímé vlastní cesty k cílovce, třeba skrze blog, na který ještě před pár lety řada lidí koukala skrz prsty,“ popisuje jednu z nových možností komunikace.

Dá se přes PR měnit svět?

Především na startupové scéně se v posledních letech vyrojila řada zajímavých osobností, které by měly potenciál nejen posouvat business, ale pozitivně ovlivňovat i veřejný prostor. Míša se zamyslela i nad tím, jak je startupová scéna specifická a kde číhají nástrahy na ty, kdo by chtěli vystoupit ze své komfortní zóny a jít s kůží na trh. „Jako důležité vnímám alespoň snahu to zkusit. Protože vstoupit do veřejného prostoru dnes není jednoduché, i vzhledem k sociálním sítím, kdy je zpětná vazba okamžitá a neúprosná a mnohdy fakt tvrdá.“ 

Projekt, na který je Míša pyšná

Jako na něco, na co je opravdu hrdá, vzpomíná Míša na svou práci pro Fler.cz. „Fleru je hrozně snadné se smát, protože ano, je tam spousta věcí, které nejsou hezké. Ale je potřeba vidět, že za tím stojí desítky tisíc živnostníků, kteří se dokážou vlastníma rukama uživit.“

A právě na příkladu Fleru je podle Míši vidět, že ačkoliv je na PR někdy nahlíženo s despektem, má potenciál věci pozitivně ovlivňovat a pomáhat projektům, které jsou dobré. A ještě na jedno „dítě“ vzpomíná s láskou a těžko zvladatelným smíchem – uslyšíte o něm v 17. minutě.

Lídr někdy musí umět překročit svou intimní zónu

Ekologie nebo genderové otázky jsou tématem, které rezonuje nejen ve světě, ale už i u nás. Jak by se k tomu měli lídři postavit, aby působili autenticky? „Mám ráda, když člověk na rovinu řekne – vím, že bych to mohl dělat, ale není to moje téma, nechci se do něj pouštět. Právě na těchto ožehavých tématech se totiž v komunikaci okamžitě ukáže, když k tomu dotyčný nemá vztah.“ Míša ale mluví i o roli, kterou by měl sehrát PRista, jenž slouží jako určitý katalyzátor a pomáhá lídrům nebát se mluvit o tom, co osobně považují za důležité.

O špatných příkladech a vzdušných zámcích

Mnozí lidé z businessu mají stále tendenci ovlivňovat veřejné dění ze zákulisí. Proč by se neměli bát vyjít ven se svou tváří a která osobnost obraz businessmanů v politice příliš nevylepšuje? „Pokud chceme, aby se to v této zemi nějak zlepšilo, tak to jen ze zákulisí nepůjde. Politika se od businessu liší, mimo jiné naprosto jiným tempem, ale je to jedna z cest, jak se do veřejného prostoru i jako lídr dostat,“ přemýšlí Míša. 

Sama říká, že za každou osobností ráda vidí především kus odvedené práce a cestu, kterou za sebou dotyčný má. Když totiž chybí obsah a převládá jen forma, nemůže to být nikdy dobře.

Off Record

Co je pro Míšu její off record téma, které právě u ní momentálně rezonuje? S upřímností pro ni vlastní přiznává, že většina firemní a politické komunikace vnímá jako nudnou a neautentickou. „Chtěla bych, aby lidé začali být víc sami sebou, nebáli se tolik, co si myslí ostatní. Ale to je víc než pro PRistu možná mise pro psychologa.“