Boj s plýtváním i řešení prázdných regálů. České Ydistri pomáhá lépe pracovat se zásobami také globálnímu řetězci Douglas

Startup Ydistri, který s využitím vlastní prediktivní technologie pomáhá obchodům s optimalizací skladových zásob a eliminací tzv. „dead stocku“, rozšiřuje portfolio klientů o další silnou značku a nově oznamuje spolupráci také se sítí parfumerií Douglas. Díky nástroji společnosti Ydistri se již během prvních dvou měsíců od implementace podařilo redistribuovat napříč polskou pobočkou sítí a úspěšně prodat více než 90 % produktů, u nichž za posledních 6 měsíců nedošlo k žádné transakci. Redistribuce v Douglasu míří kromě boje s plýtváním také na zboží, které je v síti nedostatkové. Pomáhá tak nejen se zvýšením prodejů, ale také se zvyšováním zákaznické spokojenosti a zlepšováním celkového vnímání značky.

Ydistri svůj nástroj staví na základě bohatých předchozích zkušeností členů týmu v oblasti supply chain managementu, včetně systémů pro automatizované řízení zásob. Intelligent Rebalancing Platform (IRP), nástroj pro chytrou redistribuci, je postaven na skutečnosti, že vzniku mrtvých zásob není možné zabránit, je ale možné ho s pomocí analýzy rozložení stávajících zásob a výpočtu prodejního potenciálu napříč sítí výrazně omezit.

Kosmetika králem dead stocku

Zboží, které redistribucím může podléhat, je velmi různorodé a mezi klienty startupu Ydistri se tak řadí firmy z mnoha segmentů. Kromě segmentu knih, lékárenského zboží nebo pet food do portfolia Ydistri s navázáním spolupráce s Douglas nově přibyl také segment parfémů a kosmetiky.

„Segment, ve kterém Douglas působí, je z hlediska našeho zaměření velmi zajímavý. Ke vzniku dead stocku jsou totiž vždy nejnáchylnější takové kategorie zboží, které mají velmi rozmanité varianty jednotlivých produktů. Pokud tedy prodáváte parfémy, nebo třeba barvy na vlasy, laky na nehty či jinou odstínovou kosmetiku, v porovnání s jinými segmenty pracujete s velkým množstvím zboží, jehož prodeje nejsou napříč pobočkami homogenní. To samozřejmě zvyšuje i riziko vzniku mrtvých zásob. Jedná se tedy o segment, kde je náš přínos velmi dobře viditelný. V Douglasu se nám daří dead stock eliminovat do takové míry, že dokážeme prodat až 90 % redistribuovaných produktů, popisuje Roland Džogan, CEO společnosti Ydistri.

Chytrá redistribuce řeší plýtvání, ale i nedostatek

S pomocí technologie společnosti Ydsitri lze hladiny zásob průběžně efektivně vyrovnávat napříč celou sítí prodejen Douglas. To v důsledku kromě výrazného snížení objemu zboží, které je náchylné k tomu stát se mrtvou zásobou, vede také k eliminaci výpadků zásob z důvodu narušení dodavatelského řetězce. To společnosti Douglas umožňuje udržovat dostatečně širokou nabídku produktů i bez dodatečných objednávek od dodavatelů. Síť tak může mnohem lépe konkurovat online prodejcům, a to i v obdobích, které jsou typické velkými výkyvy prodejů, jako jsou Vánoce, Valentýn a jiné speciální události. Právě okamžitá dostupnost produktů, které lze na místě vyzkoušet či porovnat, je přitom jednou z hlavních konkurenčních výhod, které kamenné obchody v současnosti oproti e-commerce mají a které výrazně zlepšují zákaznické vnímání značky a její reputaci.

„Po náročném období ovlivněném pandemií a problémy v dodavatelském řetězci jsme hledali možnosti, jak jít co nejvíce naproti zákazníkům, kteří se pomalu začali vracet zpět do kamenných prodejen. Hledali jsme způsob, jak se vyhnout prázdným regálům a zákazníkům nabídnout zboží, které potřebují, i v průběhu dodavatelské krize. Ihned po jednoduché implementaci Ydistri jsme dokázali průběžně eliminovat více než 95 % našich mrtvých zásob a zároveň jsme výrazně snížili i počet vyprodaných zásob v síti našich prodejen,” komentuje implementaci nástroje Ydsitri Michal Gajkowskij, člen představenstva ve společnosti Douglas.

Redistribuce se přitom netýkají pouze odstínového zboží a parfémů. Jako řešení dead stocku je možné je aplikovat na jakýkoliv sortiment, který lze bezpečně a bez rizika poškození převézt z prodejny na prodejnu. Systém Ydistri za pomoci specializovaného optimalizačního algoritmu navrhuje vždy nejvýhodnější balíčky redistribucí mezi prodejnami, a to jak z pohledu ekonomického, tak ekologického.

Startup Ydistri vznikl koncem roku 2019 a již ve velmi rané fázi zaujal hvězdné globální manažery i přední české investory. Od V-Sharp Venture Studio Michala Menšíka a Zdeňka Šoustala, českého investičního fondu Nation 1, švýcarské investiční společnosti Falco capital a maďarského podnikatele a investora Martona Szoke nabral startup investici v celkové výši 2,5 milionu euro. Ambicí startupu je zvýšit povědomí o bezeztrátových možnostech řešení mrtvých a neprodejných zásob a do budoucna se stát součástí běžné technologické výbavy každého většího obchodního řetězce napříč kontinenty.