Naposledy na chalupu. Češi chtějí jejich prodejem financovat bydlení, trh se ale začíná sytit

V Česku je odhadem více než 400 tisíc rekreačních objektů, ať už jde o chaty, chalupy nebo zahradní domky. Pokud bychom vyšli z průměrné nabídkové ceny, která se aktuálně pohybuje kolem 3,2 milionu korun, drží Češi v tomto typu nemovitostí majetek přesahující 1,2 bilionu korun. U většiny domácností přitom jde o druhou nebo třetí nemovitost, kterou aktivně nevyužívají. A která se teď kvůli rostoucí potřebě hotovosti dostává na trh, který se však rychle sytí.

Prodej chalupy je logickou cestou, jak si přiblížit cestu k vlastnímu bydlení. Průměrná cena rekreačního objektu dnes hypoteticky pokryje více než polovinu nákladů na nákup bytu ve většině regionů. V některých případech dokonce celou částku. Bez vlastních úspor se většina domácností k vlastní nemovitosti nedostane. Zejména ne ve chvíli, kdy majitelé dávají přednost platbě v hotovosti, která tvoří financování zhruba poloviny prodejů. 

Řada prodávajících proto plánuje spojit letní pobyt na chalupě přímo s přípravou nemovitosti na prodej a realizací prohlídek – letošní sezóna pro ně může být poslední reálnou příležitostí, jak prodat za rozumných podmínek. Rychlost bude klíčová: počet nabízených chat a chalup rychle roste a podle dat Bezrealitky se dostává na nejvyšší hodnoty za posledních pět let. 

„Kdo bude připraven, může mít štěstí a přes léto ještě prodat. Přes jarní pokles zaznamenáváme asi třetinový nárůst zájemců, ale stále se bavíme o malých číslech a rozhodně se jedná jen o dočasnou vlnu,“ zmiňuje Martin Ponzer, šéf digitální realitní služby Bezrealitky. „Ten, kdo ji mine, se bude muset smířit s tím, že jeho chatě nebo chalupě bude konkurovat výrazně více nemovitostí. A to s sebou nese tvrdší vyjednávání o ceně.“ 

Podle Ponzera je nejlepší cestou začít objekt nabízet v podstatě ihned. Využít příznivého počasí, zelené krajiny a zahájit první nezávazná jednání se zájemci okamžitě. V případě Bezrealitky je vystavení inzerátu i díky podpoře AI při jeho tvorbě skutečně dílem deseti minut. U 50 % rekreačních nemovitostí se první zájemci objeví do týdne. 
 
„U rekreačních nemovitostí se totiž nejde jednoznačně řídit cenovou mapou. Každá chata, i když jde o jednu lokalitu, nabízí jiné možnosti. Záleží tedy jen na vyjednávání majitele i zájemce. Prodej rekreačního objektu je práce spíše na měsíce než týdny a vždy musí začít tím hlavním – kalibrací ceny,
“zakončuje Martin Ponzer. „To, jestli nechcete příliš, anebo naopak neprodáváte pod cenou, vám dá vědět jen a pouze trh – tedy počet zájemců a jejich zpětná vazba. A tu na Bezrealitky můžete získat v podstatě obratem.“