S přelomem srpna a září a nástupem dětí do škol nakupují Češi svým ratolestem množství elektroniky. Některá z nich souvisí přímo s výukou a další věci využívají žáci a studenti v průběhu celého dne. Zmíněná nákupní horečka začíná přibližně v polovině srpna a přetrvává do prvních dvou týdnů školního roku. Co bylo a je v kurzu letos a o jaké cenové relace produktů je největší zájem? CZC, dvojka na trhu s elektronikou, zrekapitulovala období od 15. srpna a zjistila trendy letošní „back to school“ sezóny.
V telefonech vedou modely v ceně kolem 6 tisíc a pak iPhone, powerbanky rostou
V první řadě se pojďme podívat na zařízení, kterým je dnes vybaven už skoro každý školák, mobilní telefony. Ve sledovaném období souvisejícím s nástupem do škol vedou letos v Česku z pohledu množství prodaných kusů smartphony střední třídy v ceně kolem 6 tisíc korun. Tato cenová kategorii nabízí mnohdy přístroje předposlední generace s výkonem dostačujícím pro většinu her, velmi kvalitní fotoaparát a dostatečně velké úložiště, což jsou nejžádanější vlastnosti z pohledu školou povinných. Typickým příkladem kategorie je aktuálně nejprodávanější telefon v této cenové relaci, Xiaomi Redmi Note 12S s 8 GB paměti a 256GB interního disku. Mezi Čechy je ale také znát zároveň kult Apple, protože pokud se zaměříme na konkrétní nejžádanější telefon ve sledovaném období, musíme zmínit jeden z nejlevnějších aktuálně prodávaných modelů této značky, Apple iPhone SE 2022 se 64GB úložného prostoru v barvě Midnight.
Vzhledem k množství času, který tráví školáci na mobilu, roste v tomto období také poptávka po powerbankách. Na 8 prodaných telefonů připadá ve sledovaném období jedna prodaná powerbanka. Nejprodávanější přenosné dobíječky jsou v cenové kategorii 550 až 730 korun.
K využití mobilních telefonů mezi dětmi a dospívajícími patří neodmyslitelně příslušenství pro poslech hudby. A jsme zpátky u Apple, nejprodávanějšími sluchátky jsou totiž Apple AirPods, z nichž prodejně vyčnívají AirPods Pro modelového roku 2022. Právě jim odpovídá i nejžádanější cenová kategorie sluchátek přibližně 6 000 korun. Jedinou výjimkou, v níž Apple nedominuje, jsou přenosné Bluetooth reproduktory. Možná proto, že zde vlastně nemá svého zástupce. Zde nicméně během posledního měsíce kraloval z hlediska prodejů český reproduktor Niceboy Raze 4 Origin, který určil i nejprodávanější cenovou kategorii tohoto segmentu, přibližně jeden tisíc korun.
K tabletům jsou v kurzu klávesnice, vytvoří pro školáka jednoduchý počítač
Podobná situace je i u tabletů, dalšího velmi častého vybavení školáků. Nejprodávanějším modelem za poslední měsíc je totiž Apple iPad 2021 s diskem o kapacitě 64 GB, nicméně nejžádanější cenová kategorie tabletů obecně je kolem hranice 3 500 korun, což odpovídá cílové skupině dětí. „Zde bych rád zmínil, že rodiče musí počítat s tím, že tablety v ceně kolem 3,5 tisíce korun neoplývají vysokým výpočetním ani grafickým výkonem. Hodí se výborně pro prohlížení internetu či sledování videa nebo hraní například logických her, ale s náročnějšími hrami a aplikacemi si často neporadí. Proto bych osobně rodičům doporučil produkty z cenové kategorie alespoň o tisíc korun dražší, v níž najdou už přístroje méně známých značek se 6 GB operační paměti a lepším procesorem,“ komentuje Norbert Hrčko, category manažer CZC.
Kategorie, která meziročně v prodejích vzrostla na víc než dvojnásobek, jsou klávesnice k tabletům. „To naznačuje, že řada dětí využívá tablet namísto počítače. Pořízení tabletu s klávesnicí je pro mnoho rodičů dostupnější než koupě notebooku,“ hodnotí Hrčko.
Počítače – doména studentů
Vlastnictví počítače se týká spíš žáků vyšších tříd druhého stupně základních škol, a především pak studentů středních škol. „Tato kategorie doznala v posledních letech zásadního vývoje. V domácím prostředí je tradiční stolní počítač dnes už spíš záležitostí herního využití, pro všechny ostatní potřeby slouží v domácnostech většinou notebooky. To potvrdil i průzkum mezi českými hráči, který jsme letos realizovali u příležitosti 25. narozenin CZC. Podle něj dává 61 % hráčů jednoznačně přednost stolním počítačům,“ shrnuje Petr Bartončík, category manažer počítačů v CZC. Z komplexního pohledu proto převládají dnes už notebooky, z nichž vyčnívá opět značka Apple. Konkrétním nejprodávanějším modelem je na přelomu srpna a září Apple MacBook Air 13 v ceně přibližně 23,5 tisíc korun. Presto opět v celkovém prodaném množství kralují notebooky v cenové kategorii 12 až 15 tisíc korun s tím, že žádná ze značek nehraje jednoznačně prim.
Dětské chytré hodinky se sledováním polohy Prázdninový průzkum mezi českými rodiči dětí do 12 let, který realizovalo CZC ve spolupráci se svými zákazníky, ukázal zájem o chytré dětské hodinky. 85 % oslovených uvedlo, že o pořízení dětských chytrých hodinek pro své děti uvažuje. Na prvním místě pomyslného žebříčku funkcí bylo přitom sledování polohy dítěte, tuto vlastnost označilo jako velmi důležitou 66 % oslovených. Této kategorii dominují letos v období začátku školního roku modely v kategorii kolem 2 tisíc korun, nejprodávanější model je Niceboy® Watch KIDS PATROL, který je mimo jiné vybaven právě možností sledování polohy pomocí GPS.