Knihobot.cz chce změnit způsob, jakým Češi uvažují o nákupu knih. Pomůže mu FYI Prague

Největší český hráč na poli online prodeje knih z druhé ruky, Knihobot.cz, startuje svoje PR aktivity. Značka, která se svým modelem přinesla revoluci ve výkupu i prodeji starších publikací, rostla jen za poslední rok 70% tempem a nyní je připravená na zásadnější expanzi. Vedle posílení své viditelnosti chce především rozproudit diskuzi o nakládání Čechů se staršími knihami. S mediální strategií, komunikací směrem k médiím i potenciálním klientům mu pomůže tým FYI Prague.

Knihobot v současnost prodává mezi 15–20 % knih, které se v Česku znovu dostanou některou z cest do oběhu, mezi antikvariáty má pak asi ⅓ podíl. Roste především díky unikátnímu modelu komisního prodeje. Knihy dokáže vyzvednout kdekoli po republice, prodejní cenu pak určí algoritmus pracující s big data z českého trhu. Rychlost prodeje většiny titulů se pohybuje kolem tří měsíců.

„Rozhodli jsme se, že vybudujeme platformu pro nákup a prodej knih, tak jak by měla v 21. století vypadat. Začínali jsme v původním antikvárním prostředí, dávno jsem však tento model překonali. Troufáme si tvrdit, že díky kombinaci moderních technologií a efektivního naceňování se na naší platformě knihy prodají jednoznačně nejvýhodněji a zároveň nejrychleji,” zmiňuje Dominik Gazdoš, zakladatel Knihobota.

Model Knihobota navíc umožňuje uvažovat do budoucna i o změně v životním cyklu knihy. V současnosti se totiž zpět do prodeje dostane jen jeden titul ze sta. Díky schopnosti Knihobota knihy rychle vykoupit i prodat se může zvýšit jejich využití a nejsou odsouzeny ke znehodnocení uložením do sklepa nebo na půdu.

„De facto redefinujeme to, co si člověk představí pod knihou z antikvariátu. Naším cílem je mít silné zastoupení i mezi tituly, které jsou jen pár let staré, náš model počítá také s postupným zavedením kategorie knižních novinek. Ročně se v Česku vyrobí kolem 40 milionů knih, které po jednom přečtení skončí v knihovně, odkud se po letech posunou doslova do banánové krabice ve sklepě,” zmiňuje Gazdoš. “Češi jsou přitom velice aktivní čtenáři, hlásí se k více než 12 přečteným knihám ročně. Rádi bychom tedy změnili jejich návyk tak, aby alespoň část z těchto knih koupili na Knihobotovi a po přečtení je zde opět prodali.”

Knihobot se nyní chystá na další rozšiřování své sítě. Nejpozději v příštím roce by rád otevřel svůj druhý pražský sklad a rostl minimálně totožným tempem jako letos. Jen za letošní rok přitom očekává, že prodá skoro 90 tisíc knih v celkové hodnotě blížící se 15 milionům korun.