Rostoucí ceny pražského bydlení – a to jak prodejní, tak nájemní – opět ve velkém přiživují přesun Pražanů do Středočeského kraje. Za poslední měsíc se poptávka po středočeském bydlení meziročně výrazně zvýšila: podle digitální realitní služby Bezrealitky stoupl zájem o třetinu, realitní služba Maxima Reality hlásí dokonce nárůst zájmu o celou polovinu. A trend bude pravděpodobně pokračovat. Nejčastěji bydlení mimo Prahu hledají mladé páry, které chtějí založit rodinu, na pražskou nemovitost nemají, ale zároveň chtějí uložit své dosavadní peníze.
Už dávno se přitom nejedná o zájemce hledající rodinný dům. Zájem je v současnosti především o byty v panelových domech. Poptávka je zejména po městech, která hromadnou dopravou umožňují dojezd do centra hlavního města v rozmezí mezi 40 a 80 minutami – tedy například Kladno, Roudnici nad Labem, Beroun, Benešov, Čelákovice, Český Brod, Kralupy nebo Mělník. To splňuje zhruba polovina ze stovky tisíc středočeských paneláků.
Důvod je zcela jasný. Zatímco panelový byt na sídlišti Černý Most se po generální rekonstrukci dnes běžně nabízí za cenu přesahující 100 tisíc za metr, stejně velký byt po rekonstrukci v panelovém domě v kladenských Kročehlavech je možné získat už za 65 tisíc korun za metr. Dojezdová doba do centra města je přitom jen o necelou půlhodinu delší.
Středočeské byty se proto v nabídce dlouho neohřejí.
“V současnosti se přes Bezrealitky denně prodá alespoň jeden středočeský byt. Zájemců na něj je podobně jako v Praze a většinou nového majitele najde do tří týdnů od zařazení do nabídky,” zmiňuje Hendrik Meyer, šéf Bezrealitky. “Zájem je především o 3+1 ale roste i poptávka po menších bytech, do kterých investují buď bezdětní jednotlivci nebo mladé páry.”
Ideální středočeský panelák
Podle odhadů Bezrealitky zatím po středočeských nemovitostech nejvíce pošilhávají lidé kolem 30 let, často plánující založit rodinu. Nejčastěji hledají 2+kk nebo 3+1 kolem 70 metrů podlahové plochy s cenou do 5 milionů korun. Velké nároky mají na rekonstrukci bytu a zajímají se i o kvalitu domu, ve kterém se nachází. Ten by měl být ideálně alespoň po dílčí rekonstrukci, se zateplenou fasádou a plastovými okny. Preferují SVJ před družstevním podílem.
V lokalitě pak hledají dostatek zeleně, parkovou úpravu okolí a napojení na cyklostezky pro jízdu na kole nebo běh. Přímo v lokalitě by se měla nacházet alespoň večerka. Řeší také dostupné poskytovatele internetu, pokrytí online supermarkety nebo automatické zásilkové boxy pro internetové nákupy. Doptávají se také na recenze škol a školek nebo nemocnic.
“Preferované je spojení s hlavním městem pomocí příměstské železnice nebo rychlíkovými autobusy,” zmiňuje Hendrik Meyer. “Paradoxně se příliš nezajímají například o parkování v lokalitě. Hledání například garáže spolu s bytem je výjimečné.”
Středočeská výstavba rodinných domů v problémech
Zájem o byty do Prahy dojíždějících obyvatel by mohl být v budoucnu ještě větší. Na své limity totiž začíná narážet i prodej starších rodinných domů nebo výstavba nových, které v minulosti byly pro Pražany hlavním důvodem, proč opustit hlavní město. Rostou ceny pozemků, materiálů i samotných stavebních prací. A ubývá míst, kde je výstavba možná bez čekání.
“Obce sice mají zpracované územní plány, ale ty do budoucna nepočítají s výrazným rozšiřováním. Brzdí je také často příšerný stav infrastruktury. Nemají například kapacitu čistíren odpadních vod, problém začíná být i s povolováním studen nebo napojováním na obecní vodovody,” zmiňuje Vladimír Zuzák, ředitel Maxima Reality. “Výrazně se zpřísnila i ochrana zemědělského půdního fondu. Územní plán může počítat s výstavbou na zemědělské půdě, ale její vynětí na zastavěnou plochu zejména při vysoké bonitě půdy je poměrně finančně nákladné.”
I z toho důvodu se domy ve středočeském kraji s dobrým dojezdem do Prahy začínají stávat nedostatkovým zbožím a jejich cena skokově vzrostla. A podobný nedostatek již brzy potká i byty. Akceptovaná cenová hladina kolem 5 milionů, která se pravděpodobně bude zvyšovat jen pomalu, poptávku posune ještě dál od Prahy a do hledáčku by se tak mohla dostat města u samotné vnější hranice kraje, jako například Kutná Hora, Kolín, Mladá Boleslav, Příbram, Hořovice, Nové Strašecí nebo Slaný.