Trh ojetin v 2. čtvrtletí podle Carvago: Kontinuální růst cen ojetin po dvou letech zastavuje. Vybrané modely zlevňují

  • Bezprecedentní a dlouhotrvající růst cen ojetých vozů v důsledku utlumené výroby, pandemii a v neposlední řadě i válce na Ukrajině se zastavuje
  • Stále se však najdou modely vozů, které svojí oblíbeností mezi zákazníky a limitovaným počtem kusů na trhu cenu nepatrně zvýšily
  • Carvago.com, největší evropský online marketplace, analyzoval data o evropském a českém trhu ojetých vozidel ve druhém čtvrtletí roku 2022

Praha 12. července 2022: I přes rekordní inflaci v Česku i dalších evropských státech se téměř dva roky trvající růst cen ojetých vozidel zastavuje. Z pravidelné kvartální analýzy Carvago.com vyplývá, že se vyrovnává poměr nabídky a poptávky na trhu, ale také přibývá méně kvalitních ojetin.

Na cenu ojetých vozidel v Česku má velký vliv i situace na německém trhu, kde mediánová cena aut do stáří pěti let poklesla v porovnání s prvním čtvrtletím o 9,5 procenta. I na tomto trhu však platí, že vybrané modely si svou cenu drží či stále mírně zvyšují.

Podíl vozidel se vznětovým motorem stejně jako mediánový nájezd v porovnání s prvním čtvrtletí vzrostl, ale podíl vozidel s automatickou převodovkou naopak klesá. „Podíl naftových vozů poslední rok pomalu, ale kontinuálně klesal a podíl aut s automatem naopak dlouhodobě rostl, což odpovídalo preferencím zákazníků. Za touto změnou může být příliv méně atraktivních a hůře vybavených aut na trh,“ říká Jakub Šulta, CEO Carvago.com.

„Každý den analyzujeme více než 5 milionů inzerátů ojetin na evropském trhu, abychom v naší nabídce měli jen ty nejkvalitnější vozy od nejlepších prodejců. Díky tomu jsme schopni monitorovat trh a přinést pohled na jeho vývoj v českém i evropském kontextu,“ uvádí Jakub Šulta a dodává: „Pokles cen v Německu významně zatraktivňuje dovoz z této země, který je dlouhodobě zdrojem zhruba 75 % dovezených ojetin na naše území. Spotřebitel by ale neměl podceňovat technickou ani administrativní kontrolu vozidla, která by měla být provedena odborníkem.“

Nastupující trend?

Změna v dva roky trvajícím a téměř kontinuálním zdražování ojetých vozidel nebyla ještě na konci měsíce dubna patrná, naplno se projevila až v polovině druhého čtvrtletí. Jedná se o nastupující trend. Může tedy spotřebitel očekávat, že již nebude svědkem paradoxních situací, kdy je stejný model ojetého ročního vozu dražší, než udává jeho výrobce v případě auta úplně nového?

„Odhaduji, že se jedná o krátkodobý úkaz, který bude otázkou týdnů, maximálně měsíců. Infalaci se do konce roku významně zkrotit nepodaří a problémy ve výrobě nových vozů přetrvávají. Proto spíše než návrat k tržním zvyklostem předpokládáme během podzimu 2022 opětovné pokračování trendu posledních dvou let,“ říká Šulta.

Medián cen automobilů do stáří 5 let

1Q 2022                               2Q 2022                               Rozdíl   

607 221 Kč                          599 999 Kč                         -1,2 %

Medián cen automobilů do stáří 10 let

1Q 2022                               2Q 2022                               Rozdíl   

459 000 Kč                          465 000 Kč                         +1,3 %

Medián nájezdu u automobilů do stáří 5 let

1Q 2022                               2Q 2022                               Rozdíl   

68 051                                  75 325                                  +10,7 %

Podíl naftových vozů

1Q 2022                               2Q 2022              

48 %                                      50 %

Podíl automatických převodovek

1Q 2022                               2Q 2022

44 %                                      41 %

Top 10 modelů podle pořadí

 1Q 20222Q 2022
1.Škoda OctaviaŠkoda Octavia
2.Škoda FabiaŠkoda Fabia
3.Škoda SuperbŠkoda Superb
4.VW GolfVW Golf
5.VW PassatVW Passat
6.Škoda KodiaqHyundai i30
7.Škoda RapidŠkoda Kodiaq
8.Škoda KaroqŠkoda Rapid
9.Hyundai i30Škoda Karoq
10.Škoda ScalaŠkoda Scala

Top 5 značek podle podílu

1Q 2022Podíl (%)2Q 2002Podíl (%)
Škoda28,7Škoda28,6
VW10,5VW11,8
BMW5,7Ford5,8
Ford5,2BMW5,4
Hyundai4,7Hyundai4,3

O analýze trhu společností Carvago.com
Carvago.com analyzovalo data na vybraných evropských trzích v období 1.4. až 30.6. 2022 a porovnalo je s daty analýzy provedené v období 1.1. až 30.3.2022. Analyzované vozy byly registrované jako nové nejpozději v roce 2021 a nejdříve v roce 2011, měly maximální nájezd 200 000 km a minimální 5 000 km.

O společnosti Carvago
Carvago si klade za cíl digitalizovat trh s ojetými vozy a zákazníkům nabídnout cenově dostupnou, transparentní a snadno použitelnou službu pro nákup ojetých automobilů. Evropští zákazníci Carvago tak mohou vybírat z široké nabídky více než 700 000 prověřených ojetých vozů do 10 let stáří a 160 000 najetých kilometrů. Každý automobil prochází nezávislou technickou kontrolou CarAudit a zákazníkům jsou dodávány pouze vozy v perfektním stavu se zárukou na 6 měsíců, kterou lze ještě prodloužit až na pět let, a možností auto bez otázek vrátit do 14 dnů.