Česko patří nejen díky své strategické pozici ve středu Evropy mezi logistické velmoci. Skladové haly a prostory zabírají v ČR plochu téměř sedmi milionů m2 a během roku 2017 došlo k jejich nárůstu o 24 %. Na druhé straně bojuje logistika s dostupností kvalifikované pracovní síly, na níž se podobně jako na většině odvětví odrazila velmi nízká nezaměstnanost. S nedostatkem pracovní síly jde ruku v ruce větší fluktuace, přetahování zaměstnanců i vyšší bezpečnostní rizika. Všímá si toho i společnost TOKOZ, která zaznamenává úspěchy se specializovaným portfoliem produktů určených právě pro segment logistiky. Zájem o ně skokově vzrostl meziročně o desítky procent. Důvodem je snaha logistických a průmyslových firem o systémové řešení ochrany majetku.
Počet chybějících logistických pracovníků v posledním čtvrtletí loňského roku byl podle údajů Úřadu práce ČR přibližně 15 000. Díky tomu se výrazně zkracuje doba, kterou tito zaměstnanci stráví na jednom pracovním místě. Velká logistická centra či přepravní společnosti se tak potýkají nejen s nedostatkem pracovníků, ale i jejich častým střídáním, které s sebou nese mnohé problémy.
„Personální obměny zvyšují nebezpečí úniku přístupových práv k budovám a dalším průmyslovým objektům, přináší hrozbu sdílení okopírovaných klíčů například k vozovému parku, majetku i nárůst krádeží obecně,“ zmiňuje Petr Neuvirt, obchodní ředitel společnosti TOKOZ. „Pro firmy je mnohdy nemožné uhlídat množství vydaných klíčů, oprávnění, karet a čipů, protože odcházející pracovníci je mnohdy ani nevracejí. Pokud pak ve firmě dojde ke krádeži, při níž si pachatel otevřel funkčním klíčem, trestný čin se poměrně špatně dokazuje.“
Před společnostmi tak stojí výzva v podobě výběru a zavedení takového zabezpečení, které zjednoduší administrativu spojenou s udělováním přístupových práv a zároveň dostatečně ochrání firemní majetek. V oblasti logistiky jde navíc o poměrně specifické požadavky. Zboží je třeba zabezpečit v kontejnerech, skladech, ale také v nákladovém prostoru během přepravy, nakládky i vykládky. K tomu je třeba přičíst přístupy do objektů a další zámky, jako jsou brány a závory. To vše s prioritizací mechanické odolnosti.
„Globálně i v ČR obrovským tempem roste poptávka po mechanicky odolných zabezpečovacích zařízeních, které je však možné vybavit i elektronickým řízením přístupů. V duchu poptávky jsme proto vyvinuli nové specializované mechanické systémy a zámky, které je možné osadit libovolnou cylindrickou vložkou – například naší patentovanou ePRO, která takové elektronické řízení přístupu umožňuje. To vše během pár minut, bez přívodu elektrické energie či nutné kabeláže,“ dodává Petr Neuvirt. „Kategorií samou o sobě je ochrana majetku v nákladních vozidlech. Uvědomme si, že mnohdy je hodnota automobilu podstatně nižší než hodnota zboží, materiálu či přístrojů uvnitř takového dodávkového vozidla. Právě pro tento problém jsme v TOKOZu hledali řešení.“
S produkty VANLOCK, XBOX, TOKOZ PRO nebo ePRO prorazila žďárská firma také ve světě. O chytré a mechanicky odolné automotive zabezpečení vyvinuté v Česku je zájem především ve Velké Británii, Francii, Itálii nebo Indonésii. Důvodem je především unikátní kombinace odolného těla zámku a mechanicky odolné vložky, jež má však dobře chráněnou elektronickou část a je na globálním trhu v dané cenové kategorii zcela unikátní. Doba instalace systému se nijak neliší od výměny klasické cylindrické vložky. Navíc nepotřebuje přívod proudu, díky čemuž je možné ho použít i pro flotily vozů nebo kontejnery. Z běžného zámku či cylindrické vložky se díky řešení od TOKOZu může jednoduše stát zámek chytrý s možností řízení a kontroly přístupu při zachování vysokého stupně mechanické odolnosti.