On-line lékárna Pilulka.cz otestovala novou generaci společensky odpovědné kampaně. V Českém Brodě ve spolupráci s radnicí, platformou Lepší místo, která je součástí iniciativy Zlepšeme Česko a stovkami místních obyvatel hledala silné lokální příběhy. Ve veřejném hlasování pak pomocí nástrojů pro chytrou komunikaci umožnila obyvatelům Českého Brodu rozhodnout, které z příběhů nejvíce rezonují městem a který Pilulka.cz podpoří. Do kampaně se aktivně zapojil každý dvacátý Českobroďák.
Pilulce se tak podařilo vyprofilovat v lokalitě, která je pro ni s ohledem na dobré vztahy důležitá.
“Jsme on-line lékárna, ale radost chceme dělat skutečnou. Hledali jsme nejefektivnější formu, jak o sobě dát vědět v konkrétní lokalitě. Lepší způsob cílené kampaně, která je zároveň užitečná a dokáže stmelit místní obyvatele bychom těžko hledali,” uvádí Michal Hanáček, ředitel společnosti Pilulka.cz. “Díky tomu, že české samosprávy využívají chytrou obecní infrastrukturu stále častěji, nevylučujeme, že podobné aktivity přidáme jako pravidelnou součást komunikačního mixu. Dokážeme se tak skvěle odlišit oproti tradiční konkurenci.”
V rámci kampaně, do které se aktivně zapojilo několik stovek obyvatel, byly sbírány příběhy Českobroďáků, kteří pozitivně ovlivňují život kolem sebe nebo dokáží svým životním příběhem inspirovat. Kampaň využila stejnou chytrou infrastrukturu, jakou obce využívají při participativním rozhodování o městském rozpočtu nebo při občanských minireferendech. Každý obyvatel tak mohl hlasovat v anketě a podělit tři hlasy libovolným projektům (nebo je využít pro podporu jediného). Relevanci hlasování zajišťuje ověření přes konkrétní telefonní číslo.
Není bez zajímavosti, že do kampaně se výrazně více zapojily ženy (ze 64 %) a oslovila především obyvatele ve věku 31 – 45 let. Z této věkové skupiny bylo 48 % hlasujících. Že se chytré technologii a moderním způsobům komunikace nebrání ani starší generace pak dokazuje 22 % hlasujících ve věku 46 – 60 let. Ve veřejném hlasování nakonec zvítězila učitelka ze základní školy, která je obyvateli obdivována pro srdečný a pozitivní přístup k dětem, rodina s handicapovaným dítětem a místní občanské sdružení.
Takzvané participační kampaně samosprávy využívají stále častěji – a to právě díky možnostem, které jim přináší chytrá komunikační infrastruktura. Pro firmy, které se do podobných kampaní zapojují, se jedná o efektivní nástroj v rámci brandbuildingu a public relations, umožňující zasáhnout lidi v konkrétní lokalitě. Samosprávám zase mohou zajistit, že prostředky jim věnované firmami budou využity v souladu s potřebami jejich občanů. Podle odhadů Asociace moderně komunikujících obyvatel a starostů, bude při spolupráci občanů do tří let distribuována až čtvrtina firemních darů obcím právě pomocí participačních kampaní.