Knihobot překonal hranici 300 milionů a dostal se do zisku

Knižní secondhand Knihobot vloni dosáhl tržeb ve výši 301 milionu korun. Úspěšně expandoval do Rakouska a Německa a noví zákazníci mu přibyli i v Česku, např. díky spolupráci s Rohlíkem. Letos chce především upevnit pozici na zahraničních trzích a zapracovat na personalizaci zákaznických služeb.

V loňském roce přijal Knihobot denně v průměru 10 tisíc knih a za rok jich celkem prodal 2 miliony. Běžně jich má na skladě 600 tisíc, z nichž čtvrtina je díky skvělému stavu k nerozeznání od těch z knihkupectví. Postupně se totiž začíná plnit cíl Knihobotu – naučit čtenáře posílat knihy do oběhu průběžně. Daří se také budovat věrnost zákazníků. Zatímco na začátku loňského roku se jich do měsíce pro další objednávku vracela pětina, teď už jde o 30 %.

Máme radost, že se k nám zákazníci vracejí a potvrzují nám, že je naše služba baví a že jdeme správnou cestou. I když to byl těžký rok, dokázali jsme se poprvé dostat do zisku, přesáhnout 300 milionů v tržbách a na rozdíl od e-commerce stále růst,“ komentuje Dominik Gazdoš, zakladatel a CEO Knihobotu.

Knihobot tak potvrdil trend rostoucí re-commerce a ukázal, že ačkoliv e-commerce se během roku potýkala s propadem – podle dat Heuréky v prvním čtvrtletí dokonce o 13 %, segment zboží z druhé ruky se poklesu bát nemusí.

Novými službami k novým zákazníkům

V Česku k rostoucím číslům pomohla Knihobotu také spolupráce s Rohlíkem, díky kterému se podařilo od června, kdy služba začala fungovat, dostat do oběhu 100 000 knih. Svou oblibu si u lidí získala především svou jednoduchostí – knihy není nutné balit a stačí je při převzetí nákupu předat kurýrovi.

Knihobot vyšel vstříc i kupujícím, kteří dávají přednost tradiční formě nákupu. Před Vánoci proměnil svou vůbec první pražskou výdejnu v knihkupectví, kde si zákazníci mohou vybrat z tisíců knih přímo na pobočce a knihy si osobně prohlédnout.

Po prvním měsíci fungování můžeme říci, že knihkupectví byl dobrý krok. Máme na něj skvělé ohlasy. V policích s knihami zapátrají ti, co si jdou vyzvednout objednané knihy, zákazníci sem začínají ale chodit i cíleně. Denní prodeje přímo na místě se dostávají ke 200 knihám,“ komentuje brand manažerka Barbora Votavová.

Firma také zefektivnila své procesy, mezi které patří například zrušení skladu a focení knih v původní pobočce v Holešovicích a přesunutí provozu pod jednu střechu na pobočku Kolbenova. Sem nyní také putují knihy ze zahraničí.

Cesta za německými čtenáři se vyplatila

Na jaře vstoupil Knhobot jako Bookbot na rakouský trh a záhy pokračoval na ten německý. V obou zemích si srdce zákazníků získal oblíbenou službou knihotaxi, které je ve Vídní a Berlíně bezkonkurenčně nejpohodlnějším způsobem, jak dostat přečtené knihy znovu do oběhu. A tah se vyplatil. Během předvánoční sezóny zaznamenal exponenciální růst v prodejích a vyšší rostoucí tempo zásilek od zákazníků z Rakouska a Německa ukazuje, že ačkoliv příjem knih z Česka zatím převažuje, poměr se může brzy otočit. Tamní trhy skýtají potenciál.

Ukazuje se, že v Německu jdeme správným směrem. Ve střednědobém horizontu bychom zde chtěli dosáhnout stejného podílu na knižním trhu jako doma, což by znamenalo tržby kolem sedmi miliard korun. V dlouhodobém máme ale ambice větší. Služba našeho druhu může snadno pokrýt 10-20 % knižního trhu,“ říká Dominik Gazdoš.

S růstem firmě nyní pomáhá Ladislav Bárta – posila, kterou Knihobot představil před Vánoci. Bárta má za sebou několikaleté působení v Rohlíku, kde měl mimo jiné na starost právě expanzi značky na nové trhy.

Trh v Německu je pro nás rozdílný především v tom, že na něm působí Amazon a my musíme přesvědčit zákazníka, že jsme ta lepší varianta, po které by měl sáhnout. Lidé tu ale zase díky tomu jsou zvyklí knihy nehromadit,” popisuje první zkušenosti Gazdoš, podle kterého Knihobot oproti ostatním hráčům vyniká nejen v kvalitě služby, ale třeba i zákaznické podpoře.

Rok 2024 s personalizovanou nabídkou i zahraniční spoluprací

V letošním roce se chce Knihobot zaměřit především na upevnění pozice na německém trhu, stejně jako v Rakousku. Tak jako v Česku zde chce Knihobot najít partnera, který mu pomůže lidem usnadnit vracení knih do oběhu.

Na spolupracích v Česku i otevření našeho knihkupectví jsme si ověřili, že lidé oceňují osobní kontakt a čím více mají možností, jak vrátit knihy, tím častěji se k tomu odhodlají,“ uvádí Gazdoš a dodává: „O nabídky nemáme nouzi. Během následujících týdnů oznámíme první velkou spolupráci s dalším hráčem na knižním trhu.” 

Mimo to se chce Knihobot zaměřit na práci s daty o čtenářích i knihách a zapracovat na konkrétnějších a individuálnějších nabídkách a službách pro své zákazníky.

Nabízet našim zákazníkům knihy i služby čím dál víc na míru je pro nás priorita. Momentálně pracujeme na přizpůsobení nabídky tak, aby knižní tipy, které zákazníkům nabídneme, odpovídaly jejich vkusu nebo přímo navazovaly na předchozí nákupy – například dalším dílem série,“ uzavírá Votavová.

KNIŽNÍ NEJ U ZÁKAZNÍKŮ KNIHOBOTU V ROCE 2023:

Top autor: Patrik Hartl

Top kniha: Nejlepší víkend

Top žánr: Současná česká beletrie (Patrik Hartl, Radka Třeštíková, Alena Mornštajnová, Kateřina Tučková, Karin Lednická)

Nejpoptávanější knihy

  1. Děti jsou taky lidi
  2. Kde jsi, když nejsi
  3. Gazely
  4. Atomové návyky
  5. Přátelé, lásky a ten ohromný průšvih