- Obliba sdílené mobility v Česku každoročně stabilně roste ve dvouciferných číslech
- Majitelé vozů si vloni díky carsharingu rozdělili přes 12,5 milionu korun
- Na platformě je v nabídce přes 300 modelů vozů od více než 1400 majitelů
- Pojem sdílená ekonomika zná o pětinu více řidičů než v předchozím roce
Praha 28. ledna 2020: Zájem o český P2P carsharing – tedy model, kde si uživatelé půjčují auta mezi sebou – významně roste. Potvrzují to čísla společnosti HoppyGo, jejíž uživatelská základna se neustále rozšiřuje. Rok 2019 největší český P2P carsharing završil s již 66 tisíci uživateli, kteří mají možnost zapůjčit si vůz již ve více než 240 českých městech. Průměrná délka zápůjčky činila 3,6 dnů, což je o 20 % více než v roce 2018. Ze statistik vyplývá, že český P2P carsharing je na vzestupu a uživatelé produkty sdílené mobility postupně adoptují mezi služby denní potřeby.
Carsharing přestává být doménou letních víkendů a pro české motoristy se stává využívanou možností přepravy na cestách všeho druhu. Dokládá to i fakt, že vozy platformy HoppyGo se nacházejí již ve více než 240 českých městech. Samozřejmě carsharing je stále nejsilnější doménou velkých měst, jako je Praha, Brno či Ostrava, nicméně ostatní regiony rapidně přibývají. Řidiči z menších měst tak mají čím dál více možností, jak se do sdílené mobility zapojit.
„I díky rozšíření platformy do všech regionů České republiky jsme v minulém roce majitelům vozů vyplatili více než 12,5 milionů korun. Zároveň jsme reagovali na podněty ze strany uživatelů a do nového roku přicházíme s novým vylepšeným pojištěním, které zlevní v průměru o více než 50 %. Carsharing tak bude ještě dostupnější,“ uvádí Robin Švaříček, CEO P2P carsharingu HoppyGo.
Zvýšený zájem o carsharing dokládají i další údaje společnosti HoppyGo. Uživatelé v loňském roce najezdili v průměru za jednu zápůjčku o 35 % více než v roce 2018, k čemuž výrazně přispěla letní sezona, kde průměrný nájezd činil takřka 700 kilometrů. Úměrně k počtu nabízených vozů rostl i počet poptávek ze strany motoristů. K prosinci loňského roku bylo evidováno téměř 16 tisíc poptávek, což je o 48 % více než v předcházejícím roce. Uživatelé mohou vybírat již ze zhruba 1800 aut a více než 300 modelů vozů.
Nejtypičtějším uživatelem služby s více než polovičním podílem je muž ve věku 25 až 34 let. Ženy tvoří pětinu uživatelů HoppyGo a jejich zastoupení mezi uživateli sdílené mobility neustále roste. „Platforma HoppyGo je přístupná všem, což potvrzuje třeba i 119 evidovaných národností mezi uživateli, i když samozřejmě dominují především ti tuzemští. Službu využívají všechny věkové kategorie – našemu nejstaršímu registrovanému uživateli bylo v loňském roce 90 let,” uvádí Švaříček.
Nedílnou součástí úspěšného fungování P2P carsharingu je vzájemná důvěra mezi řidiči. Díky systému hodnocení mají uživatelé přehled o tom, s kým se na zápůjčce dohodli. V loňském roce se navýšilo průměrné hodnocení mezi uživateli a pronajímateli na současných 4,89 hvězdiček z pěti. Dobrá zkušenost, vzájemná důvěra a finanční ohodnocení posilují zájem o sdílenou mobilitu. To ostatně potvrzují data z průzkumu, který na konci listopadu provedla na reprezentativním vzorku populace 1 016 respondentů agentura IPSOS. Za hlavní výhodu sdílené ekonomiky lidé považují zejména finanční výhodnost a komfort. Více než třetina populace uvažuje o tom, že by za finanční odměnu byla ochotná pronajmout svůj vůz. Nárůst zájmu o carsharing se odrazil i na vyšší obecné znalosti pojmu sdílená ekonomika, který v roce 2019 znalo o pětinu více řidičů než v předchozím roce.
Rok 2019 byl pro HoppyGo v mnoha ohledech přelomový. Uživatelé si celkově zapůjčili vozy na více než 21 tisíc dní, což je takřka o 40 % více než v roce 2018. „V rámci přiblížení služby co nejvíce řidičům jsme zavedli nový měsíční tarif, se kterým se dlouhodobější zápůjčka auta, v porovnání s klasickým operativním leasingem, opravdu vyplatí, a bonusem pro zákazníky je i flexibilita takového pronájmu. Na letošní rok chystáme několik zásadních novinek a expanzi do zahraničí. Pracujeme na tom, aby byl rok 2020 pro HoppyGo ještě úspěšnější než ten předcházející,“ uzavírá Robin Švaříček.