Finanční služby stojí za dvoutřetinovým nárůstem počtu obchodních SMS před prázdninami

Počet marketingových a notifikačních SMS zpráv roste s vrcholící letní sezonou. Podle statistik jich v květnu obchodníci rozeslali zhruba o 66 % více než v předchozím měsíci. O 171 % posílil segment finančních služeb, jehož zprávy se zaměřují především na půjčky před dovolenými, o 157 % více SMS poslaly také lékárny a zdravotnické potřeby. Nejvýraznější pokles naopak zaznamenaly cestovní kanceláře, a to o -67 %. Celkový objem trhu obchodních SMS mohl za minulý měsíc dosáhnout hranice 33,5 milionu rozeslaných zpráv za 27 milionů Kč.

Aktualizované údaje poskytla společnost Neogenia, provozovatel služby SMSbrána.cz a neoGate.cz. Podle jejích informací bylo v květnu až červnu možné vysledovat meziroční nárůst objemu rozeslaných SMS zhruba o 27 %. Mění se také typ rozesílaných sdělení. Posílily krizové SMS zprávy a stále větším poměrem je zastoupena oboustranná komunikace (tedy zaslání SMS zprávy s např. anketní nebo soutěžní otázkou). Častěji se objevují i CRM kampaně (například rozesílání přání k narozeninám pomocí SMS zpráv).

Objem SMS zpráv (meziměsíční změna) – V. 14. meziměsíční změna objemu meziměsíční změna na subjekt
Města, obce, státní správa 3% 3%
Školy, spolky, fankluby -46% -43%
Spedice a logistika -5% -16%
Finanční služby 171% 144%
Gastro, kultura a zábava -28% -18%
Zdravotnická zařízení -2% -2%
Vývojáři a provozovatelé webových aplikací 92% 87%
Jednotlivci -14% -11%
Obchody, e-shopy a služby – E-shop -40% -42%
Obchody, e-shopy a služby – CK, zájezdy a pobyty -67% -67%
Obchody, e-shopy a služby – Wellness a fitness -41% -42%
Obchody, e-shopy a služby – Agentury – reklamní a realitní -49% -45%
Obchody, e-shopy a služby – Auto, moto – servis, prodej -78% -80%
Obchody, e-shopy a služby – Lékárny 157% 285%
Obchody, e-shopy a služby – Móda 25% 39%
Obchody, e-shopy a služby – Kamenné obchody -2% 2%
CELKEM 66% -83%

„Květen a dosavadní údaje z června potvrzují, že se začíná měnit způsob využívání obchodních SMS zpráv,“ uvádí Ondřej Švrček, obchodní ředitel společnosti Neogenia. „V rámci marketingové komunikace je kladen větší důraz na interakci s adresátem zprávy. SMS zprávy přestávají být jednosměrné, ale vede se pomocí nich dialog.“
Švrček zmiňuje i posilování ve veřejném sektoru. „V průběhu povodní posílil význam SMS zpráv i pro samosprávy. Od začátku roku bylo výhradně krizových zpráv rozesláno asi milion, k informování svých obyvatel SMS zprávy využívá asi desetina obcí v ČR.“

Trh SMS zpráv posílil v roce 2013 o 32% na cca 228 milionů rozeslaných zpráv, finanční objem mohl dosáhnout přibližně 182 milionů Kč. Letos se očekává další posílení – podle hrubých odhadů stanovených na základě výsledků prvního pololetí by v roce 2014 mohlo být rozesláno asi 296 milionů zpráv a finanční objem by mohl být až 237 milionů Kč.