Počet marketingových a notifikačních SMS zpráv roste s vrcholící letní sezonou. Podle statistik jich v květnu obchodníci rozeslali zhruba o 66 % více než v předchozím měsíci. O 171 % posílil segment finančních služeb, jehož zprávy se zaměřují především na půjčky před dovolenými, o 157 % více SMS poslaly také lékárny a zdravotnické potřeby. Nejvýraznější pokles naopak zaznamenaly cestovní kanceláře, a to o -67 %. Celkový objem trhu obchodních SMS mohl za minulý měsíc dosáhnout hranice 33,5 milionu rozeslaných zpráv za 27 milionů Kč.
Aktualizované údaje poskytla společnost Neogenia, provozovatel služby SMSbrána.cz a neoGate.cz. Podle jejích informací bylo v květnu až červnu možné vysledovat meziroční nárůst objemu rozeslaných SMS zhruba o 27 %. Mění se také typ rozesílaných sdělení. Posílily krizové SMS zprávy a stále větším poměrem je zastoupena oboustranná komunikace (tedy zaslání SMS zprávy s např. anketní nebo soutěžní otázkou). Častěji se objevují i CRM kampaně (například rozesílání přání k narozeninám pomocí SMS zpráv).
Objem SMS zpráv (meziměsíční změna) – V. 14. | meziměsíční změna objemu | meziměsíční změna na subjekt |
Města, obce, státní správa | 3% | 3% |
Školy, spolky, fankluby | -46% | -43% |
Spedice a logistika | -5% | -16% |
Finanční služby | 171% | 144% |
Gastro, kultura a zábava | -28% | -18% |
Zdravotnická zařízení | -2% | -2% |
Vývojáři a provozovatelé webových aplikací | 92% | 87% |
Jednotlivci | -14% | -11% |
Obchody, e-shopy a služby – E-shop | -40% | -42% |
Obchody, e-shopy a služby – CK, zájezdy a pobyty | -67% | -67% |
Obchody, e-shopy a služby – Wellness a fitness | -41% | -42% |
Obchody, e-shopy a služby – Agentury – reklamní a realitní | -49% | -45% |
Obchody, e-shopy a služby – Auto, moto – servis, prodej | -78% | -80% |
Obchody, e-shopy a služby – Lékárny | 157% | 285% |
Obchody, e-shopy a služby – Móda | 25% | 39% |
Obchody, e-shopy a služby – Kamenné obchody | -2% | 2% |
CELKEM | 66% | -83% |
„Květen a dosavadní údaje z června potvrzují, že se začíná měnit způsob využívání obchodních SMS zpráv,“ uvádí Ondřej Švrček, obchodní ředitel společnosti Neogenia. „V rámci marketingové komunikace je kladen větší důraz na interakci s adresátem zprávy. SMS zprávy přestávají být jednosměrné, ale vede se pomocí nich dialog.“
Švrček zmiňuje i posilování ve veřejném sektoru. „V průběhu povodní posílil význam SMS zpráv i pro samosprávy. Od začátku roku bylo výhradně krizových zpráv rozesláno asi milion, k informování svých obyvatel SMS zprávy využívá asi desetina obcí v ČR.“
Trh SMS zpráv posílil v roce 2013 o 32% na cca 228 milionů rozeslaných zpráv, finanční objem mohl dosáhnout přibližně 182 milionů Kč. Letos se očekává další posílení – podle hrubých odhadů stanovených na základě výsledků prvního pololetí by v roce 2014 mohlo být rozesláno asi 296 milionů zpráv a finanční objem by mohl být až 237 milionů Kč.