Český startup 3Dsimo, který se do povědomí zákazníků zapsal svými 3D pery a multitooly, dál pokračuje v růstu. V roce 2021 dosáhl obratu 28 milionů a meziročně tak vyrostl o 40 %. Výsledky táhne především úspěšné oživení technologie digitronů, které jsou základem nově představené značky designových stavebnic Noyce Joyce. V letošním roce cílí 3Dsimo na obrat až 50 milionů a kromě uvedení produktových novinek se chce více zaměřit i na okolní zahraniční trhy. Produkty 3Dsimo si v uplynulém roce zakoupili zákazníci z více jak 100 zemí.
V roce 2021 navázalo 3Dsimo na předchozí roky růstu, k čemuž mu pomohlo i rozšíření produktové nabídky a uvedení dvou nových značek. Nejprodávanějším produktem se staly funkční designové digitronové stavebnice Noyce Joyce a úspěch slavila i edukativní elektronická stavebnice Boffin Magnetic, jenž navazuje na dlouholetou tradici oblíbené stavebnice Boffin, které se jen v ČR prodalo přes 250 tisíc. Obě značky se na celkovém obratu podílely 46, respektive 19 %.
Stavebnice Noyce Joyce se během necelého roku existence značky staly vlajkovou lodí celého 3Dsima. Za úspěchem stojí hlavně Nixie hodiny využívající znakové výbojky, tzv. digitrony, které byly předchůdcem moderních displejů a od začátku 80. let minulého století už se nevyrábějí. Společnost je získává převážně ze starých vojenských a průmyslových skladů z bývalých sovětských republik. To z nich dělá limitované zboží a zároveň řadí 3Dsimo mezi největší prodejce originálních digitronůna světě. Řada Noyce Joyce vzbudila celosvětový zájem a kromě Evropy si funkční designové stavebnice objednali zákazníci z Ameriky, Asie i Austrálie.
3Dsimo vloni sklízelo úspěch nejen v zahraničí, ale rostlo i na českém trhu, který ještě donedávna tvořil minoritní část obratu. „Jsme česká firma, která vyrábí velkou většinu komponentů v pražské Libni, kde také probíhá veškerá kompletace a distribuce. I proto jsme se chtěli více zaměřit na Česko a české zákazníky, což se nám povedlo nad naše očekávání. Jen objednávky z ČR na našem eshopu vyrostly o neuvěřitelných 950 % a tvořily 20 % celkového obratu, ještě v minulém roce šlo přitom o necelá 3 %,“ doplňuje David Paškevič, zakladatel a CEO 3Dsimo. Kromě českého trhu se 3Dsimo letos plánuje více zaměřit také na Německo a okolní zahraniční trhy, ve kterých vidí velký potenciál.
Letos by se 3Dsimo chtělo dostat na obrat v rozmezí 40 až 50 milionů Kč, ke kterému mu má pomoci především rostoucí zájem o digitrony a designové produkty. Společnost připravuje novinky v podobě multifunkčních digitronových hodin či digitronového rádia, na něž plánuje zakoupit 60 tisíc kusů digitronů. Ostatní produktové novinky budou mít podobu dalších druhů stavebnic Boffin Magnetic či nové generace open-source 3D pera pod názvem Kit 3.
Další růst společnosti by měla zabezpečit i postupná transformace ze startupového pojetí některých procesů a optimalizace interních systémů, jak vysvětluje Paškevič: „V 3Dsimo pořád zůstáváme nadšenými makery a inovátory, kteří se snaží, kromě prosté výroby, dělat vše možné pro komunitu. V loňském roce jsme se přestěhovali do nových výrobních prostor, které pod názvem MultiLab budou fungovat také jako komunitní a kreativní dílna pro širokou veřejnost, a letos se chceme více věnovat vlastní produkci návodných videí s tipy pro naše zákazníky. Zároveň je však důležité, abychom se posouvali a v mnohých ohledech více zprofesionalizovali. Proto jsme zavedli například sofistikovaný systém sledující fakturaci, marže a skladové zásoby. Dokážeme tak pružněji reagovat na měnící se ceny komponentů, které v poslední době položily nejednu společnost.“