Vytvořit si špičkový a po technické stránce kvalitní web v řádech minut, to byla ještě před deseti lety pouhá fantazie. Doba se však mění a potřeby trhu stále více nahrávají právě projektům, které umožňují postavit si web svépomocí. Cena specialistů, jako jsou weboví grafici nebo kodéři, se zvyšuje, a tím se prodražuje nejen samotná stavba webu, ale také údržba. Oproti tomu u celé řady projektů se naopak rozpočty přesouvají spíše do marketingových nástrojů: linkbuildingu, SEO, ale také výkonnostních kampaní. WYSIWYG či DIY editory – tedy aplikace, které umožňují rychlou stavbu webu v cloudovém editoru svépomocí – mezitím dokázaly ujít obrovský kus cesty a nabízí poměr ceny a výkonu, jaký tu doposud nebyl.
Perspektiv WYSIWYG editorů si všímají i investoři, díky čemuž je pravděpodobné, že celé odvětví projde ještě další evolucí. 5 trendů, na které se můžeme těšit, sestavil jeden z předních světových hráčů Webnode.
E-commerce ready
Postavit si v cloudovém editoru e-shop či jiný nástroj pro online obchod není problém již dnes. Pro webové editory tvoří tito klienti podstatnou část portfolia a podle toho k nim také přistupují. Lokalizované platební metody nebo podpora lokálních měn se v budoucnu stanou naprostým standardem všech, kteří to myslí vážně.
„E-shopy již dnes tvoří podstatnou část ze 30 milionů webových projektů, které na Webnode všude po světě fungují. Předpokládáme však, že do pěti let mohou e-commerce projekty tvořit až čtvrtinu ze všech našich projektů,“ uvádí Slawomir Budziak, Head of Team Leaders ve společnosti Webnode. „I proto je pro nás jednou z letošních priorit příprava druhé generace e-commerce platformy, od které si slibujeme výrazný celosvětový posun kupředu.“
Dobře obsloužený zákazník
Přestože jsou projekty, které se rozhodly jít cestou maximální automatizace (například nahrazení podpory chatbotem), ukazuje se, že možnost obrátit se s žádostí o pomoc na člověka je spíše konkurenční výhodou. A to do té míry, že se někteří hráči rozhodli poskytovat servis jako příjemný neočekávaný nadstandard. S jednoduchou dostupností, a hlavně podporou v lokálním jazyce.
„Zatímco konkurence slibuje, že zákazník bude vždy obsloužen lidským pracovníkem namísto automatu, naše ambice je trochu vyšší – obsloužit každého zákazníka jeho rodným jazykem,“ usmívá se Budziak. „Již dnes pokrýváme 24 jazykových mutací a stále jsme otevřeni novým trhům a výzvám. A jdeme tak daleko, že máme rozdílné pracovníky pro Portugalsko a rozdílné pro Brazílii, kde se sice portugalsky mluví, ale naším cílem je stavět kromě jazyka i na znalosti lokálních reálií. V tomto jsme veškeré konkurenci nastavili opravdu vysokou laťku.“
Estetika a přístupnost
Weby ušly v posledních letech velký kus cesty v otázce ergonomie, přístupnosti a vizuality. Uvědomují si to i velcí hráči na poli WYSIWYG editorů. A chtějí to být právě oni, kdo bude diktovat budoucí trendy. Wix například zainvestoval do největší online galerii tvorby DeviantArt, Webnode zase do studia TouchArt, patřící mezi přední dodavatele aplikací pro mobilní telefony.
„Portfolio našich webových šablon již nyní splňuje veškeré požadavky týkající se přístupnosti a uživatelské zkušenosti, to vše při zachování estetické hodnoty,“ uvádí Budziak.
Noví uživatelé ze strany profesionálních projektů
Jedním ze zásadních momentů je změna struktury klientů. Už se dávno nejedná o osobní či nekomerční projekty anebo projekty drobných podnikatelů, kteří si nemohli dovolit profesionální web. Webových projektů, u kterých se bez diskuze vyplatí investovat do řešení na míru, totiž každoročně výrazným způsobem ubývá. Startupy, landing page kampaní nebo weby malých a středních firem jsou stále častěji stavěné právě na WYSIWYG platformách.
„Počet profesionálních webů na WYSIWYG platformách roste. V poměru ceny a kvality vychází Webnode rok od roku lépe pro stále větší projekty, a to především s přihlédnutím k následným nákladům na správu a aktualizaci celé prezentace,“ vysvětluje Budziak. „Stáváme se tak atraktivnější třeba pro startupy, které potřebují rychlý start a možnost okamžitých změn svých prezentací, ale také pro e-shopy nebo malé i velké firemní prezentace. Zajímavý je také nárůst jednorázových landing page marketingových kampaní, pro které jsme ideálním nástrojem.“
Pluginy, widgety a specializace
Aby weby postavené svépomocí uživatelům nabídly maximum, budou se platformy stále častěji vydávat cestou rozšíření v podobě widgetů a pluginů, které dříve byly spíše součástí robustních redakčních systémů. V budoucnu můžeme očekávat dokonce editory jednoduchých aplikací na míru, byť pilotní projekty ukazují, že k reálné využitelnosti vede ještě dlouhá cesta.
„My například nechceme zahltit uživatele lavinou pluginů. Naopak stavíme svůj úspěch na kvalitním základu. Zároveň ale poskytujeme možnost rozšířit funkčnost stránek o widgety, jako například rezervační systém Reservio nebo dotazníkovou aplikaci Survio,“ zakončuje Budziak.