- „Technologie poprvé umožní pracovat s výkonnostními kampaněmi v instore,“ uvádí Roman Studený, hlavní manažer projektu Spothill.
- Do testování se zapojily OD Kotva, Technické muzeum v Brně a TicketArt.
- Technologie využívá jednotnou administraci, díky čemuž je dostupná i pro malé a střední společnosti.
Společnost Neogenia, inovátor v oblasti direct komunikace, představila komunikační platformu Spothill, využívající technologii iBeacon. Projekt je v poslední fázi testování a ještě letos bude uveden do komerčního provozu. Největší využití se předpokládá v rámci retailu, kulturních akcí a turismu.
Technologii iBeacon uvedla v roce 2013 společnost Apple jakožto specifikaci standardů pro nízkoenergetické Bluetooth vysílače, tzv. beacony či spoty, které dokáží mobilním zařízením předávat identifikační informace. Na jejich základě je možné vyhodnotit vzdálenost zařízení od vysílače či zjistit okamžik, kdy se zařízení dostalo do nebo z jeho dosahu.
Neogenia se stává první společností v ČR, která nabízí jednotlivé spoty a na ně navázanou infrastrukturu pro aktivní využívání.
Ke komunikaci se spoty slouží mobilní uživatelská aplikace Spothill. V průběhu listopadu bude zdarma k dostání pro platformy iOS a Android, v příštím roce pak platformy Windows a BlackBerry. Pro přijímání informací musí být zařízení vybaveno nízkoenergetickým modulem BLE (Bluetooth 4.0) a aplikaci s povolenými notifikacemi spuštěnou na pozadí.
„Spoty dokáží zaslat zprávu ve chvíli, kdy se uživatelé dostanou do jejich blízkosti, stráví v jejich okolí určený čas nebo naopak jejich dosah opustí. Rozezná také opakovanou návštěvu uživatele. Právě kombinace těchto scénářů umožňuje cílit na konkrétní zákaznické skupiny,“ uvádí Roman Studený, hlavní manažer projektu Spothill. „Aplikace pracuje s uživatelskými preferencemi a jednotlivé nabídky jsou tedy filtrovány na základě informací ukládaných v profilu uživatele.“
V administračním systému Spothill obchodníci můžou připravit např. welcome kampaň pro nově příchozí zákazníky, pobídkovou kampaň pro nerozhodné zákazníky, kteří se na ploše obchodu nachází určenou dobu, ale zatím je nezaznamenal spot umístěný u pokladny, nebo třeba motivační program pro stálé zákazníky, který funguje na bázi opakované registrace zařízení.
Kampaně si mohou obchodníci i instituce spravovat sami přes cloudové WYSIWYG administrační rozhraní Spothill a centrálně tak upravovat parametry všech spotů, nehledě na jejich fyzické umístění. Obsah kampaní může mít libovolnou podobu – obrázek, video nebo například iframe.
Business model platformy Spothill je založen na bázi pronájmu jednotlivých spotů. V paušální měsíční částce je kromě samotné technologie spotů zahrnut také jejich servis. Neogenia do konce prvního čtvrtletí roku 2015 nabízí spoty se spoluúčastí v rámci pilotních projektů. Zhruba dvě desítky projektů se stovkami umístěných spotů hodlá realizovat již v rámci letošních vánočních kampaní.
„Cena je nastavena tak, aby dokázala konkurovat ostatním nástrojům výkonnostního marketingu,“ uvádí Ondřej Švrček, výkonný ředitel společnosti Neogenia. „Na základě typu kontraktu může pronájem jednoho spotu začínat na 150 korunách. Předpokládáme tedy, že výkonnostní proximity kampaně se mohou brzy stát žádanou součástí marketingového mixu. Instalace zařízení je totiž velmi rychlá a nenáročná na provoz či údržbu a výsledky jsou okamžitě vyhodnotitelné.“
Na projektu Spothill pracovala společnost Neogenia od začátku roku 2014. Celková investice do vývoje se momentálně blíží k milionu korun. Do pilotního testování technologie se zapojila celá řada významných partnerů, zastupujících jednotlivé segmenty, pro které je platforma určena. Obchodní dům Kotva testuje technologii v rámci retailového partnerství, Technické muzeum v Brně zastupuje kulturní instituce, TicketArt vyzkouší technologii v rámci koncertů a kulturních akcí. Nasazení spotů již potvrdila česká značka Meatfly nebo síť rádií Radio United.