- V restauracích a kavárnách platíme kartou skoro dvakrát častěji než loni.
- Bezhotovostně zaplatíme v restauraci nebo kavárně průměrně 300 korun, hotovostí asi polovinu.
- Česká republika stojí před „karetním boomem“, který bude mít vliv na růst celého trhu – hosté při platbě kartou utratí více a podniky jsou atraktivnější pro turisty.
Útratu v restauracích, hospodách, kavárnách anebo bistrech hradíme platební kartou stále častěji. Oproti loňskému roku dokonce došlo ke skokovému nárůstu jak počtu transakcí, tak jejich výši. Vyplývá to z dat asi 3000 podniků, která analyzoval český start-up Storyous, vyvíjející gastronomické systémy. Pokud trend vydrží, česká gastronomie může od svých hostů získat zásadní finanční vzpruhu – při platbě kartou jsou totiž útraty asi o 30 % vyšší.
Podle analytiků Storyous došlo k souhře několika okolností – Češi obecně více používají platební karty, moderní pokladny umožňující bezhotovostní transakce zamířily díky EET do tisíců podniků, a banky v konkurenčním boji nabídly výhodnější podmínky provozovatelům gastronomických zařízení. Dopady jsou jasně vidět. Zatímco loni zákazníci platili kartou v 3,9 % případů, letos je to již 7,3 %. Kromě toho, že zákazníci platí v posledních měsících kartou čím dál tím častěji, s ní také utrácejí mnohem větší částky.
„Průměrná výše platby kartou dosáhla v polovině letošního roku 319 Kč, kdežto v hotovosti pouze 149 Kč. Jen pro srovnání – ještě loni za stejné období byla průměrná útrata kartou pouze 174 korun,“ popisuje situaci Jiří Šafka, hlavní datový analytik Storyous. „Tento trend bude dále pokračovat a podporovat ho budou sami provozovatelé restaurací. Platby kartou totiž mají pozitivní vliv na výši útraty. Pokud host nemá strop v podobě hotovosti v peněžence, nechá v podniku zpravidla až o třetinu více peněz, než původně plánoval. V turistických lokalitách pak mohou podniky lépe oslovit turisty, kteří bezhotovostní platby díky výhodným směnným kurzům při platbě vítají.“
Provozovatelům gastronomických zařízení nahrál i konkurenční boj mezi poskytovateli terminálů. Díky EET totiž dokázali nabídnout výhodné ceny za provoz platebního terminálu. Ty v rámci nabídek klesly i pod psychologické 1 %. Karty díky tomu začaly přijímat i menší, například regionální podniky, které si často pořídily platební terminál spolu s EET pokladnou. U Čechů navíc platí pravidlo, že kde je terminál, tam ho rádi využijí. Stačí se podívat na průzkumy samotných bank, týkající se využívání platebních karet.
„Od roku 2015 pozorujeme nárůst počtu lidí, kteří neváhají použít platební kartu i při platbě za drobnosti a částky nižší než 50 korun. Za nákup v hodnotě pod 200 korun zaplatí kartou více než polovina nakupujících. Většina lidí navíc uvádí, že by v případě dalšího rozšíření dostupnosti platebních terminálů používala platební kartu ještě častěji a v hotovosti vybírala jen menší částky jako určitou jistotu,“ uvádí Roman Přeučil, produktový manažer Raiffeisenbank.
V České republice se tak může opakovat podobný scénář jako v Polsku. Tamní gastronomický trh je nyní jedním z nejvýkonnějších ve střední Evropě, a to i díky možnosti platit bezhotovostně.
„V Polsku, kde platbu kartou umožňuje naprostá většina gastronomických podniků, využijí zákazníci tuto možnost ve dvou třetinách případů. V Polsku funguje proces fiskalizace už dlouho, a i proto je tam podíl plateb kartou až výrazně vyšší,“ uvádí Igor Třeslín, CEO Storyous. Právě Storyous se v Polsku stal letos jedničkou mezi chytrými gastronomickými systémy. „Budeme se snažit, aby i Česká republika v následujících letech díky zavedení moderních pokladen směřovala k tomuto podílu. Pokud tempo růstu vydrží, můžeme se již v příštím roce těšit na prokazatelný pozitivní ekonomický dopad na české restaurace a kavárny.“
Pokladní systém Storyous je vyvíjen již od roku 2012. Na trh za tu dobu uvedl nejkomplexnější tabletové řešení pro restaurace a kavárny včetně pokročilého skladového hospodářství a vzdálené správy podniku. Ještě před schválením zákona o EET využívala Storyous tisícovka podniků a byl tak druhým nejrozšířenějším poskytovatelem evidenčních pokladen. Po první vlně EET patří Storyous do první pětice největších dodavatelů gastrosystémů. Systém i nadále rozvíjí, a to nejen pro český trh, ale také Polsko, kde působí od roku 2016.