E-shopy s potravinami zažívají boom v celé Evropě včetně České republiky. Již teď může některý z online obchodů využívat třetina tuzemských obyvatel, potraviny se staly nejčastěji opakovaně nakupovanou položkou české e-commerce, roste průměrná cena nákupu i četnost, s jakou lidé v průběhu měsíce nakupují. Rostoucí důvěru v jednotlivé služby dokládá fakt, že největší část nákupního košíku e-shopů tvoří čerstvé potraviny – tedy položky, které bychom ještě před pár lety nedokázali koupit bez předchozího „osahání“.
I díky rostoucímu počtu zákazníků je možné definovat cílové skupiny, na kterých české e-shopy s potravinami stojí. Podle druhého nejdostupnějšího e-shopu s potravinami na trhu Kolonial.cz se jedná o matky s dětmi, mladé páry, a trochu překvapivě i seniory. Nákup potravin online pro tyto skupiny totiž není pouhou občasnou alternativou, ale hlavním způsobem, jak potraviny nakupovat. Ze všech zákazníků utrácí nejvíce peněz, nakupují pravidelně a nebojí se s jednotlivými provozovateli spoluutvářet podobu služeb tím, že jim dávají zpětnou vazbu.
Ženy jsou hlavou domácností, nakupují nejvíce
Mezi nejsilnější skupiny, které online nákupy potravin využívají, patří matky s dětmi. Jejich počet mezi zákazníky podle Kolonial.cz vzrostl za první polovinu tohoto roku o více než polovinu a tvoří teď 60 %. Proč si online nákup potravin oblíbily, je nasnadě – e-shopy především šetří čas, kterého se jim nedostává, matky se mohou vyhnout fyzické námaze při nošení nákupu, ale také stresovým momentům v supermarketech, jako je třeba nakupování s plačícím nebo nemocným dítětem.
Vzhledem k tomu, že ženy nepřestaly být v otázce zásobování hlavou českých domácností, zajímají je především velké nákupy. Oceňují možnost nakoupit těžké a objemné položky, zvláště pokud je velké balení v porovnání na kus výrazně levnější než malé. To se týká nejen potravin, ale také potřeb pro potomky a domácnost. Tomu vychází vstříc jednotlivé e-shopy, které nabízejí stále více položek pro děti (Kolonial.cz skoro 400 položek) nebo drogistického zboží (Kolonial.cz přes 1850 položek).
Matky zároveň nejvíce ovlivňují podobu online služeb – dávají nejčastěji zpětnou vazbu na kvalitu servisu a přináší nové návrhy, jak ho vylepšit. V případě Kolonial.cz to byly právě matky s menšími dětmi, které si vyžádaly prodloužení závozu až do půlnoci, aby mohly nákup převzít ve chvíli, kdy už děti spí.
Mladí a bezdětní nakupují exotické zboží
Mladí „singles“ i páry do 35 let dnes na internetu kupují většinu zboží a online nákupy potravin se proto velmi rychle staly součástí jejich životního stylu. Než je vystřídaly výše zmíněné matky s dětmi, byli to právně oni, kdo tvořil tvrdé jádro jednotlivých služeb. I nadále jsou však velmi důležitou zákaznickou skupinou, zejména proto, že na e-shopech s potravinami rádi nakupují luxusní zboží.
Právě oni vyhledávají speciality – nebojí se kupovat exotické druhy masa, netradiční ryby, hledají méně známé ovoce nebo zeleninu, nakupují kvalitní víno a alkoholické nápoje. V sortimentu je zajímají také specializované potraviny – například vegetariánské a veganské nebo výrobky bez laktózy. Potrpí si na znalost složení dodávaného zboží, raději dají přednost vysoké kvalitě než nízké ceně.
U těchto zákazníků Kolonial.cz zaznamenal oproti loňskému roku růst skoro o třetinu, konkrétně o 28 %. Výrazně posílily především mimopražské oblasti – zejména střední a východní Čechy a Plzeňsko.
Seniorům objednávají děti, vnoučata nebo sousedé
Nejrychleji rostoucí zákaznickou skupinou jsou překvapivě senioři. Jejich podíl mezi ostatními zákazníky je zatím poměrně malý, do budoucna však pravděpodobně výrazně poroste. Kolonial.cz zaznamenal meziroční nárůst této zákaznické skupiny zhruba o 80 %. O službě seniory ve většině případů informují mladší členové rodiny, kteří jim velmi často jednotlivé nákupy také objednávají – mají tedy možnost starat se o stárnoucí rodiče na dálku. Zajímavým trendem je také rostoucí sousedská výpomoc, kdy seniorům s objednávkou pomáhají právě jejich sousedé.
Zájem seniorů o službu má zřejmé důvody – většinou kvůli pokročilému věku nedokáží nakupovat ve velkém, přestože to je jedna z cest, jak efektivně šetřit peníze z důchodu. Mnoho z nich již nevlastní řidičské oprávnění, případně se bojí jezdit po městě. To vyřeší závoz potravin až domů, zároveň díky donášce do kuchyně odpadá nošení těžkých nákupů, kterého už by někteří senioři často nebyli schopni. Velké ohlasy má v případě Kolonial.cz také sociální kontakt s příručím, který jim nákup domů donese.
Využívání služby se liší vzhledem k ročnímu období. V létě si senioři nákupy často nechávali zavést na letní adresy (například příměstské zahrádky), v zimním období bude zase četnost nákupů ovlivněna především počasím – tak jako loni se dá očekávat přímá úměra mezi počtem objednávek a nízkými teplotami.