- situaci nejvíce ovlivňuje pokles turistického ruchu
- turbulence čínské ekonomiky dlouhodobě ovlivňují evropské trhy
- roční obraty českého trhu jsou v řádech jednotek miliard korun, sílí lokální poptávka
- méně známé značky zaznamenávají pokles, renomované naopak posilují
Podle včerejších statistik Federace průmyslu švýcarských hodinek (FHS) došlo v tomto oboru za poslední rok k propadu exportu o 16,1 %. Toto číslo jen podtrhuje potíže, se kterými se švýcarský hodinářský trh celosvětově potýká, když se objem vývozu oproti červnu 2015 snížil o 300 milionů na 1,6 miliardy švýcarských franků. Jednou z hlavních příčin propadu je dlouhodobé snížení kupní síly čínských turistů.
V červnu letošního roku byly všechny hlavní zahraniční trhy švýcarských hodinek v útlumu. Hlavním hybatelem tohoto poklesu je největší světový trh s hodinkami v Hongkongu, který se propadá již dlouhých 17 měsíců. Za poslední rok došlo k propadu tohoto trhu o 29,2 %, od června 2014 je to dokonce o 44 %. Na vině je úbytek movitých čínských zákazníků, kteří tvořili páteř tohoto trhu. Po předloňské silné vlně protestů za větší demokratizaci Hongkongu se zpřísnily celní kontroly a došlo k úbytku čínských turistů, kteří sem jezdili na nákupy. Ostatní významné asijské trhy včetně Japonska a Číny, stejně jako USA, jsou na tom o něco lépe. Jejich vývoj byl příznivější než průměr, ale i tak zde nastal pokles v řádu jednotek procent.
Nepříznivá situace ve světě se promítla i do největších trhů s luxusními hodinkami v Evropě, kterými jsou Itálie, Německo, Velká Británie a Francie. Všechny tyto země zažily strmé pády až v posledních měsících. Hlavně Itálie, kde propad oproti loňskému roku dosáhl 28,2 %. Za poklesem poptávky v Evropě stojí více faktorů. Hlavní roli hraje stávající bezpečnostní situace v Evropě a obavy z terorismu, s čímž je spojený pokles turistického ruchu v některých evropských zemích.
Z dostupných statistik vyplývá, že dvoucifernému propadu exportu se vyhnuly pouze hodinky v cenovém rozpětí 500 až 3 000 švýcarských franků (cca 12,5 tisíc až 75 tisíc Kč). Nejhorší pád prožily hodinky vyráběné z drahých kovů, u nichž došlo k ročnímu poklesu o 31,4 %. Nejlépe na tom jsou hodinky pozlacené, které se propadly pouze o 5,4 %.
K vývoji českého trhu luxusních hodinek se vyjádřil Ján Kubušek z Hodinářství Bechyně: „Situace na českém trhu je obdobná jako v Evropě, především v Praze pomalu klesá kupní síla turistů. Tyto mezery však postupně zaplňují lokální nakupující. V celkovém součtu pak zaznamenáváme naopak nárůst prodejů a tržeb. Roční tržby švýcarských hodinek se na českém trhu stabilně pohybují v jednotkách miliard korun. Pokles prodejů sledujeme hlavně u méně známých výrobců hodinek. U značek jako je Rolex nebo Longines k propadu nedochází, naopak v jednotkách procent pomalu posilují svoji pozici a jejich prodeje se zvyšují – a to jak z hlediska počtu prodaných kusů, tak i z hlediska samotných tržeb.“
Vývoj exportu švýcarských hodinek za posledních 12 měsíců
Export švýcarských hodinek v červnu 2016
Vývoj na nejsilnějších trzích švýcarských hodinek (za posledních 12 měsíců)
Export švýcarských hodinek podle materiálu (za posledních 12 měsíců)
Vývoj exportu švýcarských hodinek podle cenových kategorií (za posledních 12 měsíců)
Zdrojem veškerých obrázků je Federation of the Swiss watch industry FH. Dostupné z: http://www.fhs.ch/eng/statistics.html?previous