- Nově Kolonial.cz pokrývá 2,4 milionu obyvatel a 1 milion (24 %) domácností
- Podle šéfa Kolonial.cz je nyní největší výzvou zahuštění prodejní sítě a chytrá práce se sortimentem
- Velikonoce odhalily ustálené návyky “on-line” Čechů
E-shop s potravinami Kolonial.cz potřetí významně rozšířil oblast závozu. Nově se jeho příručí objeví ve východních Čechách, konkrétně Hradci Králové, Pardubicích a Chrudimi, na severu pak zamíří do Mladé Boleslavi. Tři čtvrtě roku od spuštění se Kolonial.cz stal druhou nejdostupnější službou pro online nákup potravin s pokrytím takřka jedné čtvrtiny českých domácností.
Expanze přichází v době, kdy český trh s online potravinami začíná v některých regionech vstupovat do nové fáze. V Praze a středních Čechách má již zkušenost s online nákupem potravin 51 % domácností, pravidelně nakupujících je zde asi jedna pětina. Na vstup do e-commerce segmentu se navíc začínají chystat také vlastníci supermarketů a hypermarketů. „V aktuální fázi trhu naším hlavním konkurentem na většině území nejsou podobné e-commerce služby, ale stále ještě kamenné prodejny,” uvádí k expanzi Petr Vyhnálek, šéf Kolonial.cz. „I proto je aktuální strategií Koloniálu trvale udržitelný růst. Pracovat efektivně se zákazníkem v oblasti, kam zavážíme, je největší letošní výzvou.”
Každá následující expanze oblasti závozu bude doplněná dalšími kroky na pokrývaném území. Jednou z příležitostí je zaměřit se například na menší sídla, jejichž obyvatelé jsou již dnes zvyklí dělat pravidelné velké nákupy, a zvyšovat celkovou dostupnost služby s ohledem na měnící se cílovou skupinu. „Oproti zažité představě, že se jedná především o singles z generace X a Y, službu stále více využívají spíše osoby pečující o domácnost,” upřesňuje Vyhnálek. „Trh se mění velmi rychle, pro představu roste měsíčně o desítky procent oproti 1–2 procentům u retailu, proto je pro nás klíčové rodící se trendy sledovat, vyhodnocovat.“
Zajímavé poznatky v tomto ohledu přinesly například letošní Velikonoce. Průměrná cena nákupu u Kolonial.cz stoupla o zhruba pětinu, poprvé se majoritně projevil trend předzásobování. V případě Koloniálu byla vyprodána například celá zásoba jehněčího masa, výrazně se zvýšil prodej drůbeže a vajec. Zájem byl i o čerstvé byliny včetně kopřiv. Prodejní růst zaznamenal také alkohol. „Projevily se dva zásadní trendy. Skladba velikonočních košíků byla jasným důkazem, že obavy z kvality dodávaných potravin, kupovaných online, jsou u zákazníků takřka rozptýleny,“ uvádí Vyhnálek. „Zájem o čerstvé a sezonní potraviny dokládá, že zákazníci u e-shopu oceňují variabilitu nabídky. Podobně jako u Vánoc i v případě Velikonoc došlo ke zvýšení průměrné ceny košíku a podílu těžkých produktů. Domácnosti se definitivně naučily využívat e-shopy k předzásobení.”