Nízká míra zásahu, špatná srozumitelnost, vysoká pořizovací cena a nutnost počítat s provozními náklady. To jsou hlavní nevýhody klasického amplionového rozhlasu. Kdysi dominantní kanál, pomocí kterého obce informovaly své občany, přestává stačit. Starostové hledají nová řešení a stále častěji spoléhají na moderní komunikační prostředky.
Přestože obecní rozhlas využívá k informování naprostá většina obcí, systém narazil na své limity. Ani jeho modernizované verze s digitálními pulty a možností lokalizace vysílání je bohužel nedokáží odstranit. Efektivita obecního rozhlasu totiž klesá výměnou oken z dřevěných za plastová, zvětšujícím se územím obcí, kam je finančně náročné klasický rozhlas rozšířit, ale také faktem, že stále více občanů nepracuje a nestuduje na území obce. V důsledku toho může být zásah hlášení nízký a srozumitelnost informace nedostatečná. Reputaci obecních rozhlasů mezi občany také uškodil přístup některých starostů, kteří je častěji než na důležitá hlášení používají k propagaci a reklamě.
Podle společnosti Neogenia tak roste podíl obcí, které ve chvíli, kdy jim končí životnost klasického obecního rozhlasu, raději přechází do éry mobilní komunikace. „Klasický obecní rozhlas, jak ho zná většina z nás, přestal starostům a zastupitelům měst stačit již před několika lety. Od té doby obce a města hledají nové způsoby jak občany efektivně informovat. V dnešní době, kdy stále více obyvatel odjíždí na celý den z obce a mobilní telefon už má téměř každý, začíná být informování právě jejich prostřednictvím spolehlivější než obecní rozhlas,“ uvedl Ondřej Švrček, CEO Neogenia, provozovatel služby Mobilní rozhlas.
Obecní hlášení v mobilu
K příjmu informací z Mobilního rozhlasu postačí obyvatelům běžný mobilní telefon. Obsluze na radnici nebo obecním úřadě potom počítač nebo smartphone a internetové připojení. Systém funguje na bázi cloud computingu na vzdálených serverech 24 hodin denně a 365 dní v roce, není tedy třeba jej složitě instalovat na vlastní počítače. Přímo v intuitivním rozhraní si lze vybrat z několika metod komunikace – e-mailové, SMS či hlasové – tu, která se nejlépe hodí pro konkrétní sdělení a situaci. Hlasové zprávy se vytvářejí buď zadáním textu, kdy následně automaticky dojde k jejich převodu do mluvené formy, anebo je lze nahrát přímo do počítače, stejně jako tomu bylo u klasických rozhlasů.
Otevřely se však i nové komunikační metody. Díky možnosti na sdělení reagovat přímo na mobilním telefonu, je možné za pár minut vytvořit obecní referenda bez nutnosti dlouhé přípravy, organizace, logistiky a investice finančních prostředků. V systému jsou odpovědi zaznamenávány a rovnou vyhodnocovány. „Zásah rozesílek je jasně měřitelný a zobrazuje se v přehledných statistikách okamžitě po odeslání sdělení. Systém navíc umožňuje zacílit na přesnou skupinu příjemců a tak třeba poslat sdělení jen lidem z konkrétní ulice. Služba je také přizpůsobena seniorům. Takže je vhodná i pro ty, kteří se stále spoléhají pouze na pevnou linku. SMS zprávy se v těchto případech automaticky převedou na hlasové zprávy a přehrají,“ dodal závěrem Ondřej Švrček.
10 výhod Mobilního rozhlasu:
- Rychlá a jednoduchá instalace systému
- Zanedbatelné pořizovací a provozní náklady
- Měřitelnost dosahu a úspěšnosti sdělení
- Možnost libovolného zacílení sdělení
- Garance doručení bez kompromisů
- Možnost získání zpětné vazby od občanů
- Výpadek proudu není překážkou
- Služba je přizpůsobená seniorům
- Sdělení je možné posílat odkudkoliv
- Archivace zpráv a jejich zpětné přehrání