E-shop s potravinami Kolonial.cz sice funguje na českém trhu teprve osm měsíců, jeho závozová oblast však již nyní pokrývá zhruba 1,7 milionu obyvatel a kromě Prahy a velké části středních Čech zahrnuje také Plzeňsko a Rokycansko. Velký podíl na úspěchu má moderní logistické centrum E-commerce Holdingu v Rudné u Prahy, kde má Kolonial svůj sklad. Právě odtud denně vyjíždí příručí s nákupy ke svým zákazníkům.
Sklad Kolonialu vyniká užitnou plochou 5300 metrů čtverečních a je tak největším skladem mezi českými potravinovými e-shopy. Je v něm běžně uskladněno zboží pro 6000 – 6300 e-shopem nabízených položek, jeho kapacita je však výrazně vyšší a připravena na plánované rozšíření závozových oblastí. Zboží pro dalších dva tisíce položek pak přiváží dodavatelé formou „just in time“ dodávek. „Sklad Kolonial.cz se nijak neliší od nejmodernějších skladů velkých prodejců potravin,“ uvádí Petr Vyhnálek, šéf Kolonial.cz. „Řízen je platformou SAP, má takzvané chaotické uspořádání, které šetří čas a minimalizuje náklady. Čím je sklad plnější a objednávek více, tím je paradoxně rychlejší a méně nákladné vyskladnění jednotlivých nákupů. Zatěžkávací zkoušku, kterou nachystaly letošní Vánoce, zvládl skvěle, sklad byl vytížen z 95 % a další navyšování kapacity nebude problém.“
Čerstvé zboží je opravdu čerstvé
Systém bez problému ohlídá počet a umístnění jednotlivých artiklů, v dostatečném předstihu samozřejmě upozorní také na blížící se expiraci anebo datum doporučené spotřeby. Potraviny které již nesplňují nastavený expirační limit v předstihu vyřadí. Nákup zákazníka dokáže zkompletovat ze všech tří teplotních zón (suchého skladu, chlazeného skladu a mrazák) tak, aby nebyl porušen teplotní řetězec. Zároveň umožňuje řídit objednávky a příjem čerstvých potravin u subdodavatelů, kteří je sami zaváží několikrát denně ve chvíli, kdy se na svou cestu s nákupy chystají jednotliví příručí.
Právě tento systém „just-in-time“ dodávek je jednou z hlavních předností Kolonialu. Díky tomu nemusí čerstvé potraviny, zejména pečivo, ovoce, zelenina a některé druhy masa držet skladem. Po převzetí od dodavatele tedy ihned putují k zákazníkovi. Takto dodávaných potravin není málo – tvoří asi jednu třetinu všech objednávaných položek.
„Tento systém zajišťuje vyšší čerstvost zboží, než je běžné nejen u e-shopů s potravinami, ale také u supermarketů a hypermarketů,“ vysvětluje Petr Vyhnálek. „K zákazníkovi se čerstvé potraviny dostanou v řádech hodin od chvíle, kdy je dodavatel přiveze.“
Nákup je bezpečně uskladněn i cestou k zákazníkovi
Potraviny jsou bezpečně uchované i při cestě dodávkou, se kterou příručí rozváží nákupy jednotlivým zákazníkům. Vozy mají tři oddělené teplotní zóny a nákup se definitivně zkompletuje teprve ve chvíli, kdy ho příručí odnáší na práh kuchyně zákazníka. Přestože kapacita jedné dodávky činí asi 75 bedýnek (cca 1,5 bedýnky na nákup) v suché části a 45 bedýnek v chlazené a mražené části, chystá Koloniál již druhé navýšení počtu automobilů. Mimochodem – dodávky jsou Kolonialu navržené na míru a díky pohonu na CNG splňují nejpřísnější ekologické normy.
Již dnes příručí denně obslouží stovky zákazníků, každý z nich průměrně najezdí několik stovek kilometrů denně. Díky pokročilému plánování cest, které počítá například s dopravními komplikacemi, však tráví na cestě pouze nezbytné minimum času i kilometrů. Není tedy výjimkou ani to, že závozová trasa jedné dodávky denně nepřekročí 60 kilometrů. „Chceme, aby zákazník čerpal veškeré výhody plynoucí z doručení nákupu do druhého dne,“ zakončuje Petr Vyhnálek. „Dokážeme se zbožím nakládat co nejefektivněji a s rozvahou a našim zákazníkům ho doručit vždy v nejvyšší možné kvalitě. Logistické centrum, které využíváme, nám umožňuje tento cíl plnit takřka stoprocentně.“