Letos poprvé můžeme e-shopy s potravinami považovat za právoplatného člena e‑commerce trhu. Díky velkému nárůstu poskytovatelů i rozšiřující se kvalitě služeb stojí některé české domácnosti před volbou, zda vybírat zboží z regálů, či si objednávat potraviny na internetu. A zdá se, že více jak polovina z nich má ve volbě jasno.
- Dle šéfa Kolonial.cz Petra Vyhnálka průměrně zákazníci Kolonial.cz nakupují zboží v několikanásobné hodnotě oproti průměru v kamenných prodejnách.
- Vánoce pomáhají k výraznému nárůstu zájmu o e-shopy s potravinami – zatím až čtyřnásobně.
- Zatímco kamenné řetězce s potravinami ročně rostou maximálně kolem 1-2 %, online segment roste meziměsíčně o desítky procent.
- Aktuálně nejvíce Češi utrácí za zásobovací těžké nákupy, nápoje a vánoční sortiment.
- V poslední vlně se začnou vozit i čerstvé ryby.
- Online nákupy vyzkoušelo již přes 50 % Pražanů a Středočechů.
Zatímco se ještě vloni na internetu nejvíce uživatelé vraceli k nakupování oblečení a elektroniky, letos již při opakovaných nákupech výrazně dominují právě potraviny. Dle studie APEK (srpen 2015) stávající zákazníci nakupují potraviny v průměru 9,5× do roka. Žádná jiná kategorie doposud nezaznamenala tak razantní vzestup. Vyplývá z toho jasný trend – kdo nákup potravin na internetu vyzkoušel, byl spokojen a nakupuje dál, a to prakticky každý měsíc.
E-shopy s potravinami na rozdíl od kamenných prodejen rostou
Přestože v kamenných prodejnách se průměrná útrata již několik let výrazněji nemění, u e‑shopů s potravinami pravidelně stoupá. „Jedná se o velmi zajímavý trend. Zákazníci Kolonial.cz již půl roku od spuštění nakupují zboží v průměrné hodnotě, která je několikanásobně vyšší než v případě kamenných prodejen,” uvádí Petr Vyhnálek, ředitel Kolonial.cz. „Důležitou zpětnou vazbu pak poskytnou také Vánoce, kdy očekáváme další změny zákaznického chování.”
Již nyní je totiž zájem zákazníků o e-shopy 4× vyšší než během roku. Ti, kteří nakoupí, se pravděpodobně k nákupu potravin online budou pravidelně vracet. Segment e-shopů s potravinami totiž meziročně roste o desítky procent jak v případě nových zákazníků, tak v případě obratů celého trhu. “Zajímavým faktem je, že tento růst nastává ve chvíli, kdy kamenné řetězce s potravinami rostou maximálně kolem 1-2 %,” dodává Petr Vyhnálek.
“To, že se část obratů již definitivně přesunuje do online, ostatně dokládají také nejnovější průzkumy – podle nich online nákupy vyzkoušelo již přes 50 % Pražanů a Středočechů.”
Závěr sezony – Vánoce
Vánoce budou zatěžkávací zkouškou – zvyšuje se výkon běžných e-shopů, nejinak tomu bude i v případě těch potravinových. V tomto období bývají nejprodávanější trvanlivé potraviny a základní ingredience pro vaření a pečení, domácnosti provádí také větší zásobovací nákupy.
V případě Kolonial.cz na e-shopu nejčastěji nakupují másla, tuky, mléka, cukry, nealkoholické i alkoholické nápoje a další. V adventním čase se rovněž výrazně zvýšil zájem jak o pečené cukroví, tak třeba o exotické ovoce. „Zájem zákazníků nás mile překvapil. Minulý týden nám dokonce přes nadprůměrné zásobení na půl dne došla hladká mouka a s obdobným očekáváním se připravujeme i na závěr roku s náležitým sortimentem pro silvestrovské oslavy,” uvádí Zuzana Loudová, šéfka obchodu v Kolonial.cz.
Kolonial.cz počítá s dočasným posílením závozu a navýšením lidských kapacit jak mezi pracovníky ve skladu, tak u samotných příručích. Doba závozů bude od 8 do 22 hodin, objednávat bude možné i na 24. 12. až do 14 hodin.
Čtyři dny před Štědrým dnem se začnou prodávat na e-shopech i čerstvé ryby
Nejzajímavější letošní novinkou je možnost objednat si i čerstvé ryby, a to přímo od dodavatelů. U tak specifického zboží, kdy je maximální doba trvanlivosti 4 dny, je totiž nutné dostat jej bez zbytečných prodlev přímo k zákazníkovi. Podobným způsobem (tedy přímým závozem zboží od jednotlivých dodavatelů, aniž by muselo být při kompletaci objednávky uskladněno na skladech e-shopu) Kolonial.cz zaváží také ostatní čerstvé potraviny, tedy především ovoce a zeleninu.
„Logisticky je to velice náročné, ale vzhledem k tomu, že k českým Vánocům čerstvé ryby neodmyslitelně patří, chtěli jsme je zákazníkům při nákupu ostatních surovin nabídnout i u nás,“ dodává Zuzana Loudová. „Navíc nás těší, že právě o tento typ potravin projevili naši zákazníci enormní zájem.“
Top kategorie
- chlazené potraviny – máslo, mléko, sýry, majonézy
- nápoje – nealko, pivo, víno a ostatní alkohol, veškeré druhy kávy
- čerstvé potraviny – ovoce a zelenina, pečivo
- trvanlivé potraviny a spíž – oleje, mouky, sušenky a sladkosti
- drogerie – vánoční úklid
- děti – pleny a výživy
- domácí mazlíčci – granule a podestýlky pro kočky