Již 1. dubna společnost Seznam zpřísní svoji antispamovou politiku, což bude znamenat velké problémy pro marketéry. Jejich veškerá hromadná korespondence, která nebude obsahovat platný digitální podpis DKIM (DomainKeys Identified Mail), bude s největší pravděpodobností vyhodnocována jako spam. Dojde sice k omezení nevyžádané pošty či podvodných e-mailů tvářících se jako zaslaných odesílatelem, což je vítaný krok, ale zároveň se to může dotknout i newsletterů a dalších transakčních e-mailů, jako například těch s potvrzením objednávek služeb či zboží.
„Platný DKIM se stane nutnou, nikoliv však postačující podmínkou k úspěšnému doručení hromadné pošty zasílané do schránek Seznam.cz. Na zprávy s platným digitálním podpisem budou samozřejmě aplikovány další mechanizmy antispamové kontroly tak jako doposud,“ popsal situaci David Finger, produktový manažer Seznam.cz Email.
Systémy, které se dnes běžně používají pro zasílání hromadných nabídek, jako jsou newslettery, promoční nabídky či potvrzení o nákupu v e-shopu, na toto musí být připraveny. V opačném případě hrozí riziko, že zapadnou do složky spam, kde je majitel e-mailové schránky, a to nejen hostované na Seznam.cz, může přehlédnout.
Jak mohou systémy poskytující hromadné rozesílání vyjít vstříc poskytovatelům e-mailových služeb proti označení za spam?
Obecně je zapotřebí se zaměřit na tyto hlavní oblasti – zahrnout technologické bezpečnostní prvky, respektovat legislativu ČR a v neposlední řadě vyhovět požadavkům velkých poskytovatelů e‑mailových služeb. To znamená, že systémy, které takto nebyly připraveny, mají již pouze pár dní na to, aby to změnily. „Od samého začátku vývoje naší platformy byl kladen důraz na zapracování všech faktorů, které rozesílané kampaně udělají plně důvěryhodné z hlediska posuzování spamu. Všechny námi odeslané e-maily je možné zkontrolovat jak na základě DKIM signatury, tak ověřovacích SPF záznamů. Spolu se zahrnutím systémového odhlášení je rovněž možné se z e-mailingu odhlásit přímo v rozhraní některých poskytovatelů (např. Google Mail), a to bez hledání odhlašovacího odkazu v těle samotného e-mailu,“ řekl Jiří Vaško, vedoucí týmu platformy MailForce v Inveo, která zajišťuje rozesílání hromadných e-mailů.
Neméně důležité je pro marketéry, ale i další lidi pracující se systémem, také to, aby neustále pečovali o aktuálnost databáze kontaktů pro rozesílku, respektive, aby se rozesílalo pouze na aktivní a existující adresy. „V MailForce se snažíme plnit požadavky a doporučení velkých poskytovatelů e‑mailových služeb, a to nejen v rámci českého trhu. Ať už se jedná o integraci jejich tzv. FBL služeb, které reportují adresáty identifikující daný e-mail jako SPAM, či je žádoucí zahrnutí specifických polí do hlaviček e-mailu. Pro vybrané poskytovatele jsme rovněž schopni řídit rychlost rozesílání na jeho rozhraní. Řádné formátování těla e-mailu je pak samozřejmostí,“ řekl Jiří Vaško.
Jak zjistit, zda využívaná služba splňuje DKIM?
Pokud již marketér využívá nějakou takovou službu, může se sám snadno přesvědčit o tom, zda splňuje patřičné standardy. Stačí si nechat zobrazit hlavičky e-mailu v libovolném zaslaném newsletteru a vyhledat frázi „DKIM-Signature: v=1; a=rsa-sha256; c=relaxed/relaxed;“, jejíž součástí je i doména rozesílací e-mailové adresy. Jestliže se v něm fráze nenachází, je zapotřebí kontaktovat dodavatele konkrétního využívaného systému, aby to napravil. Spojit se lze také s týmem MailForce, který kdykoliv poradí. Při využívání tohoto spolehlivého a důvěryhodného systému pro rozesílání e‑mailingů lze navíc získat přesný reporting kampaně s její následnou analýzou chování zákazníků a zvýšit doručitelnost e-mailingových zpráv.