Zvyšující se požadavky českých zákazníků na kvalitní jídlo se promítají i do oblasti firemního občerstvení. Trh firemního cateringu se v ČR letos pohybuje v objemu přibližně 1,1 miliardy korun a na příští rok se dá očekávat navýšení nákladů na firemní občerstvení o dalších 10 %. Silná poptávka celý obor výrazným způsobem posouvá. Jaké jsou tedy očekávané trendy v office cateringu v roce 2020?
Výdaje dál porostou
Výdaje na občerstvení ve firmách neustále stoupají – podle odhadů služby BB Box od společnosti Bageterie Boulevard, která zajišťuje smart office catering, se v příštím roce navýší o dalších 100 mil. Kč o výdaje nejen za catering velkých eventů, ale také za každodenní občerstvení na pracovišti či při poradách. Poroste také počet firem zajišťující pravidelných office catering pro své zaměstnance. Zde se dá očekávat nárůst o 15-20 %. Stojí za tím jak měnící se stravovací návyky a preference zaměstnanců, tak i snaha firem si své pracovníky hýčkat a udržet.
Jídlo jako běžný benefit
Firemní snídaně nebo občerstvení na poradách se stávají novým standardem mezi zaměstnaneckými benefity, a to jak ve firmách, tak i v nejrůznějších institucích. Zaměstnanci oceňují, že ušetří určitou částku za jídlo, především však vnímají pozitivně to, že se o ně zaměstnavatel stará. „Pro firmy se kvalitní office catering postupně stává významným nástrojem budování vztahu se zaměstnanci i posilování věrnosti k značce uvnitř firmy. Pro zaměstnance je pak jídlo na pracovišti mnohdy důležitějším benefitem než flexibilní pracovní doba nebo dovolená navíc. Společnosti si tento potenciál uvědomují stále víc, a to jak v soukromé, tak i ve státní sféře,“ říká Levon Ter-Ghazaryan, projektový manažer BB Boxů, podle něhož tvoří státní správa přibližně 15 % všech objednávek.
Respektování životního stylu
Trendy vegetariánství, veganství, flexitariánství, zdravého životního stylu či různých diet se odrážejí i ve firemním stravování. Zaměstnanci už se nespokojí se sušenkami nebo mísou ovoce, ale nebojí se sdělit individuální dietní a jiné požadavky. „Podle našich údajů dává například bezmasému jídlu na poradách přednost až 20 % zaměstnanců a firmy je v tomto trendu podporují. Důvod je jednoduchý – těžká masová jídla vedou spíše k útlumu, což uprostřed pracovního dne není ideální a snižuje to pracovní výkon. Pro zaměstnavatele je tak stále více důležité nabízet nejen chutnou, ale i nutričně vyváženou stravu, která přispívá k celkovému zdraví jejich zaměstnanců,“ doplňuje Levon Ter-Ghazaryan. A firmy zaměstnancům vycházejí vstříc, čemuž přeje i přesycený pracovní trh.
Od-do už nestačí
Flexibilita a schopnost vyjít vstříc aktuálním potřebám – třeba dovézt jídlo v sedm večer k přehradě bez nutnosti objednávky dva týdny předem. Tyto požadavky se objevují stále častěji i v gastro segmentu a dodavatelé se je musejí naučit plnit, pokud chtějí na trhu i v budoucnu uspět. Dovoz občerstvení i mimo klasickou pracovní dobu a na místo, které vyhovuje zákazníkovi, přestává být výjimkou. Občerstvení on-demand, ideálně ve spojení s využitím jednoduchého a intuitivního objednávkového systému je to, na co firmy při výběru dodavatele budou slyšet především.
Občerstvení na míru
Hromadné objednávky chlebíčků už nestačí a firmy si to uvědomují. Nabídka office cateringu se proto bude přizpůsobovat různým chutím a specifickým požadavkům zaměstnanců, které jsou roztříštěné jako nikdy předtím. Nejde jen o samotné složení pokrmu, ale i vhodně použité suroviny tak, aby byly office cateringové firmy schopny nabídnout více variant jednoho produktu a uspokojit tak všechny. „Občerstvení na míru je možné skvěle ilustrovat třeba na příkladu sýrové bagety. Lidé se totiž nezajímají jen o to, co je uvnitř, ale jaké je samotné pečivo. Někdo preferuje vícezrnné, někdo celozrnné, jiný tmavé a ostatní pak světlé pečivo. Díky drobné změně ve složení produktu pak můžou firmy svým pracovníkům nabídnout na pohled stejné, ale zároveň pro každého personifikované jídlo. Zaměstnanci tak budou do budoucna ještě více dbát na celkové složení svého jídla a vyžadovat potraviny, které nebudou kompromisem, ale 100% splní jejich požadavky,“ vysvětluje Levon Ter-Ghazaryan.
Firmy, respektive odpovědní HR manažeři, tak budou hledat vhodnou kombinaci občerstvení podle přání bez nutnosti objednávat větší množství stejných produktů nebo nakupovat na několika různých místech. Ve spojení s ergonomickým procesem doručení a propojením na firemní systémy se tak objednávání cateringu maximálně zjednoduší.
Ekologie hraje prim
Trendy v oblasti udržitelnosti a ekologie se odrážejí i ve způsobu, jak je firemní občerstvení balené a servírované. Jednorázové plastové boxy a obědové krabičky, které momentálně představují zbytečnou ekologickou zátěž, budou postupně nahrazovány ekologickými obaly. „Důraz na společenskou odpovědnost a ekologicky zodpovědné chování uvnitř firem strmě roste a z našich zkušeností víme, že u mnohých z nich hraje v rozhodovacím procesu třeba i původ potravin nebo ekologicky udržitelné obaly. Občerstvení by tak v ideálním případě mělo dorazit v prodyšném obalu, který zaručí čerstvost převáženého jídla a zároveň ho lze snadno recyklovat. Jednorázové plastové příbory a nepraktické talíře se stávají přežitkem – jídlo na firemní poradu nebo akci by mělo sedět přesně do ruky, aby zaměstnanci netrávili drahocenný čas přípravou jeho servírování nebo uklízením,“ doplňuje Levon Ter-Ghazaryan.
Technologicky chytrý gastro ekosystém
Především ve větších městech se již nyní stále častěji uplatňují v praxi trendy chytrého plánování za využití služeb městské logistiky. V budoucnu se budou jednotlivé služby ještě více propojovat. Objednávka firemního občerstvení se snadno naváže například na kalendář akcí či porad a spojí se i s účetním systémem. V ekosystému tohoto Gastra 4.0 se potká kvalitní jídlo s automatizovanými procesy za maximálního využití dostupných dat, to vše ku prospěchu zákazníka, zrychlení a zjednodušení celého procesu.