Čím je blíž Štědrému dni, tím plnější bývají naše poštovní schránky. Letáky a další reklamní tiskoviny jsou totiž pro obchodníky jednou z velmi účinných cest, jak nás přesvědčit, abychom dárky anebo potraviny pro sváteční tabuli nakoupili právě u nich. Počet letáků, které letos před vánoci zaplavily naše schránky, je těžko uvěřitelný. Podle odhadů je to 600 milionů kusů a na jejich výrobu je třeba vydat asi 48 tisíc tun dřeva, tedy kolem 1200 stromů.
Potvrzuje to také Ondřej Prokop ze společnosti Fresh Revolution. Tu si obchodníci najímají, aby kontrolovala, zda vánoční letáky skutečně míří do schránek, nejsou poházené před vchody do domů anebo nekončí ve sběrnách surovin. Pro obchodníky jde totiž o velké peníze – za letáky před Vánoci zaplatí neuvěřitelných 360 milionů korun. A jak říká Prokop, kontrola je na místě:
„Letáků, které o Vánoce končí poházené na chodbách domů nebo je distributor rovnou hodí do kontejnerů na papír, je obrovské množství. Aktuální situace ukazuje, že to může být až každý čtvrtý. V praxi to znamená neuvěřitelné plýtvání.“
Na výrobu vánočních letáků totiž muselo padnout zhruba 1200 zdravých vzrostlých stromů. To je rovnou několik hektarů zdravého, kolem půl století starého lesa. A nyní si stačí představit, že každý čtvrtý z těchto stromů je k zemi sražen zcela zbytečně. Jde s tím však něco dělat?
„Spotřebitelé, kteří nechtějí dostávat letáky, by měly opatřit svou schránku upozorněním, že o ně nestojí,“ doporučuje Prokop. „Pokud mají dojem, že nachází často stohy neroznesených letáků u vstupních dveří, na chodbách, či rovnou rozházené letáky v okolí domu nebo v kontejnerech, mohou pomoci nahlášením těchto prohřešků. Naši kontroloři pak dokážou distributory zkontaktovat a zjednat nápravu.“
Informace o špatně roznesených letácích je možné poslat například kontrolorům pomocí stránky KONTROLA-LETAKU.cz, ideálně doplněné fotografií z místa. Přispět mohou jak obyvatelé měst, tak vesnic. Jednotlivá upozornění se evidují, a pokud se objeví opakovaně, bude distributor vyzván k nápravě.
„Naše kontroly pomáhají také firmám a živnostníkům. Ti často zaplatí distributorům velké peníze za roznos letáků, které však nikdy neskončí ve schránkách,“ dokončuje Prokop. „Ve spolupráci s námi jsou schopni práci distributorů reklamovat a domoci se odpovídající náhrady.“