Aktuální koronavirová krize významně urychlila digitalizaci retailu a mnoho lidí přiměla k tomu, aby online nakupovali i potraviny. Zvýšená poptávka po doručování nákupů způsobila také významný nárůst zájmu o služby logistického startupu DoDo. Lídr na poli rozvozu potravin, který vozí nákupy pro Košík, Rohlík i TESCO, v březnu lidem dovezl o polovinu nákupů více.
DoDo, spadající do portfolia investiční skupiny V-Sharp Michala Menšíka, má v oblasti doručování potravin stabilně velmi silnou pozici a vozí pro všechny klíčové hráče na trhu. Aby startup na tomto poli mohl ještě progresivněji inovovat a pokračovat v rychlém růstu, oddělil tento specifický a logisticky náročný segment do specializované divize DoDo Fresh. Ta letos v březnu – po necelém půlroku od založení – zaznamenala zhruba 50% nárůst objednávek, přičemž na rozvoz potravin pro online supermarkety Košík, Rohlík a TESCO bylo během března vyčleněno o zhruba 50 vozů a 200 kurýrů více než o měsíc dříve.
Jelikož DoDo stabilně disponuje vysokými kapacitami a dokáže rozvozy efektivně plánovat a koordinovat, ani nastalá mimořádná situace jej výrazněji nezaskočila: „Velmi nám pomohl i náš agilní způsob řízení, díky kterému byli lidé schopni rychle měnit své role v týmu a okamžitě reagovat na potřeby způsobené nastalou krizí. Dokázali jsme rychle přizpůsobit své procesy a zavést všechna potřebná ochranná opatření, abychom zajistili maximální bezpečnost rozvozů pro naše kurýry i pro zákazníky. Okamžitě tedy bylo zavedeno speciální bezkontaktní doručení a kurýři byli vybaveni všemi potřebnými ochrannými pomůckami,” komentuje CEO společnosti DoDo Michal Menšík.
Koronavirová krize přinesla i zajímavé proměny v nákupních návycích zákazníků. Mezitímco v době propuknutí krize lidé ze strachu z možného nedostatku v mnohem vyšší míře nakupovali trvanlivé potraviny, v druhé polovině března se skladba košíku již dostala zpět do normálu (65 % objednávky tvořilo suché zboží, 25 % chlazené a 10 % mražené). Zajímavým trendem byl i fakt, že zatímco v běžné situaci lze pozorovat výrazné ranní a večerní špičky, během nejhlubší koronavirové krize se objednávky rozprostřely rovnoměrně do celého dne – lidé nakupovali prakticky nepřetržitě a v důsledku domácí karantény si mohli objednávky přebírat kdykoli.
Kromě samotného rozvozu potravin spustilo DoDo ve spolupráci s online supermarketem Košík.cz také platformu Hotovky Košík. Ta lidem umožňuje objednávat dotované hotové jídlo, které jim kurýři DoDo dovezou až domů.
„Díky naší technologické platformě pro plánování rozvozů jsme mohli bez větších problémů zásobovat české domácnosti potravinami či hotovým jídlem i ve chvílích extrémního náporu, který s koronavirovou krizí nastal. Pružným navyšováním kapacit i rychlým spouštěním nových projektů jsme našim partnerům umožnili i v nejtěžších chvílích dostát požadavkům zákazníků,” komentuje Michal Menšík, který věří, že poptávka po službách DoDo dále poroste.
Jak obchodníci postupně zjišťují, že pro ně rychlá a efektivní logistika poslední míle může být klíčem k úspěšnému byznysu, stále častěji se obracejí právě na DoDo. Startup proto očekává další růst i do budoucna – bez ohledu na nastalou situaci, která je jen dočasnou krizí. Roli v tom hraje i fakt, že mnoho lidí si až během krize poprvé vyzkoušelo nákup s doručením a zjistili, že se jedná o službu s vysokou přidanou hodnotou, kterou budou rádi dále využívat.
Pro DoDo dnes pracuje přes 1 000 kurýrů a jeho vozový park aktuálně čítá přes 400 automobilů. Divize DoDo Fresh je přizpůsobena na míru doručování potravin. Flotilu tvoří certifikované vozy vybavené pro rozvoz jídla tak, aby byl zachován teplotní řetězec. Potraviny jsou převáženy ve speciálně navržených chladicích boxech s chladicím médiem uvnitř. DoDo již testuje i variantu používanou například v leteckém průmyslu, kde je chladicí médium postupně dávkováno do chladicího prostoru ve speciálně designovaných boxech.