Čeští obchodníci čím dál častěji sahají k outsourcingu svých logistických procesů, a ačkoliv v tomto směru proti zahraniční konkurenci výrazně zaostávají, přínos tzv. fulfillmentu si uvědomuje stále více z nich. Zájem přitom není pouze o základní služby, jako je skladování zboží a následná expedice objednávek zákazníkům, ale především o ty doplňkové. Právě díky individuálnímu přístupu totiž dokážou obchodníci obstát i mezi silnou konkurencí, která v Česku mezi e-shopy dlouhodobě panuje. Podle průzkumu společnosti Skladon tak celých 70 % z nich nepoptává pouze samotné skladování a expedici zásilek, ale i kompletaci zboží, speciální balení dle vlastních požadavků nebo třeba speciálně uzpůsobenou zpětnou logistiku. Individualizaci služeb přitom s rostoucím tlakem na automatizaci skladových procesů nabízí čím dál méně poskytovatelů.
Outsourcing logistiky je mezi e-shopy stále žádanější službou. Fulfillment je totiž pro mnoho obchodníků nejen praktickým nástrojem ke snížení fixních výdajů v době rozkolísané poptávky, ale také způsobem, jak bojovat se současnou nepříznivou situací na trhu průmyslových areálů. Skladových prostor je dlouhodobě nedostatek a jejich ceny tak šplhají na rekordní maxima. Zatímco na západě, a především v USA, je outsourcing téměř samozřejmostí, čeští obchodníci si k němu cestu nacházejí postupně. Stále více z nich si však začíná uvědomovat, že pokud chtějí mezi konkurencí uspět, je pro ně tato služba velkým pomocníkem. Přidaná hodnota fulfillmentu navíc není pouze v expedici zásilek, ale také v řadě doplňkových služeb, které jeho poskytovatelé nabízí.
Napojení na vlastní e-shopové platformy, specifické kontroly přijímaného zboží, přikládání promo materiálů, faktur či děkovných dopisů nebo speciální požadavky na balicí materiály i obrandované pásky. To je jen zlomek individuálních služeb, které někteří fulfillmentoví partneři svým klientům poskytují. E-shopy mají při velkých objemech zboží často problém věnovat se každé zásilce zvlášť a zajistit tak, aby koncovému zákazníkovi dorazila rychle a přesně dle jeho představ. Právě proto při výběru logistického partnera dávají přednost tomu, kdo jim dokáže skrze individualizaci služeb pomoci udržet požadovanou kvalitu a jedinečnost značky.
Polovina obchodníků chce zásilky balit „po svém“
Požadavky směřující ke „customizaci“ služeb se často týkají balení zboží. Více než polovina obchodníků využívajících fulfillment Skladonu chce své zboží balit do vlastních obalových materiálů – ať už ekologických, nebo třeba prémiových. Balení je zvláště u některých kategorií zboží důležitou součástí celého produktu a není tedy divu, že obchodníci chtějí mít pod kontrolou právě i design a složení obalového materiálu. Poptávka zákazníků po udržitelnosti totiž viditelně roste a e-shopy tak mají v čím dál větší míře potřebu chovat se odpovědně.
„Tlak na individualizaci služeb roste a uniformní automatizovaná řešení většině obchodníků jednoduše nestačí. I to je důvod, proč má ve Skladonu každý klient vlastního account managera. Ten se danému e-shopu věnuje vždy již od počátku spolupráce, nejlépe ze všech tak zná charakter produktu, se kterým firma obchoduje, nebo také její cílové skupiny a geografické destinace, do kterých zásilky nejčastěji posílá. V případě problému je e-shopu kdykoliv k dispozici a vzhledem ke znalostem kompletního profilu společnosti dokáže obratně navrhnout rychlé a efektivní logistické řešení,“ popisuje Konstantin Margaretis, spoluzakladatel a CEO fulfillmentové společnosti Skladon.
Mezi nadstandardními požadavky vede individualizace reverzní logistiky
Vůbec nejčastěji poptávanou doplňkovou službou ze strany e-shopů je jednoznačně reverzní, neboli zpětná, logistika. Podle průzkumu Skladonu jsou právě reklamace a vratky tou částí logistického procesu, se kterou klienti mnohdy bojují a ve velkém množství zásilek nedokážou vždy zajistit, aby proběhly dle představ zákazníka. Zvláště u segmentů, jako je móda a zejména obuv, je přitom flexibilní možnost vrácení zboží pro kupující jedním z rozhodujících faktorů pro opětovný nákup na e-shopu. Pro obchodníky je tak zvládnutý reklamační a vratkový proces zásadní pro udržení vysoké zákaznické spokojenosti.
„Pro většinu našich klientů řešíme v rámci fulfillmentu také reverzní logistiku. Mezi zákazníky máme mimo jiné třeba značky prodávající prémiové outdoorové oblečení nebo obuv a módu. V takových segmentech je reverzní logistika naprosto zásadní součástí logistického procesu, protože bez jistoty jednoduché výměny produktu zákazník takové zboží zkrátka nekoupí. Ostatně, třeba u obuvi bývá vratkovost až 20 %. S každým klientem máme jasně nadefinováno, jak s vráceným zboží nakládat, vždy kontrolujeme jeho stav a v případě potřeby jej znovu přebalujeme. Děláme zkrátka vše pro to, abychom vrácení zboží maximálně zjednodušili jak koncovému zákazníkovi, tak i klientovi a našim logistickým pracovníkům,“ upřesňuje Margaretis.
Individualizace se přitom zdaleka netýká jen služeb spojených s přepravou zboží směrem k zákazníkovi. Skladon svým klientům zajišťuje také B2B expedici. Doručování distributorům, do velkoobchodů či maloobchodních prodejen si u Skladonu outsourcuje celých 67 % klientů. A i zde jsou samozřejmě požadavky na výslednou podobu služby individuální. Více jak třetina společností využívá u křehkých či jinak specifických produktů možnost speciálního balení a pětina klientů si nechává také kompletovat své zboží do finálního produktu. Při samotném příjmu zboží je samozřejmostí důkladná kontrola kvality podle odsouhlaseného manuálu, stejně jako statistická kontrola jednotlivých šarží od výrobce nebo třídění produktů podle velikosti a kvality.