Globální ekonomická krize v roce 2008 nastartovala významné změny na trhu s nákladní dopravou. Firmy začaly více přemýšlet o přepravě svého zboží. Hledaly nové alternativy, jak přepravovat levněji. Zintenzivnila se cenová válka a kurýrní společnosti musely jít s cenou dolů. Nedostatečné konkurenční prostředí dalo vyniknout spedičním společnostem zabývajícím se přepravou zboží na míru.
Celosvětoví dopravci před sedmi lety přestali být dostupní pro malé a střední firmy a jednorázovou přepravní poptávku. Logicky tak začala posilovat role malých mezinárodních speditérů. Zatímco dříve byla poskytována maximální sleva v nižších desítkách procent z ceníkových cen, nyní kurýrní společnosti musí srazit cenu mnohdy až o 90 %, aby získaly zakázku u pravidelných zákazníků. Díky tomu došlo k opětovnému růstu objemu zásilek. I tak však celková doprava a přepravená tonáž stále není na úrovni před recesí.
„I když zlatá léta vysokých marží skončila, trh s dopravou zaznamenal velmi dobrý rok. Přeprava nákladní dopravy zboží v roce 2014 oproti předchozímu roku globálně vzrostla o 3,6 %, a to především díky důvěře spotřebitelů v nastartovaný ekonomický růst. Objemy zásilek se dařilo bez problémů zvládat a neobjevil se ani žádný jiný neočekávaný problém, který by zpomalil dopravu. Navíc kurýrní přepravy jsou pro B2B segment stále oblíbenější, protože se stále méně vyrábí na sklad, posílají se menší zásilky s vyšší frekvencí v duchu metody JIT (Just In Time),“ řekl Alexandr Michaljanič, jednatel společnosti Smartex.
Tlak na cenu je primárním důvodem proč k alternativním speditérům, jako je Smartex, klienti přicházejí od jiných poskytovatelů. Klienti bez dlouhodobých smluv s dopravci mohou díky spedici výrazně ušetřit, a to v rozmezí od 30 do 70 %. Tato obchodní alternativa ke kurýrním službám nabízí zprostředkovanou formou klasickou expresní leteckou a pozemní balíkovou přepravu.
Neustálým tlakem vyvíjeným přepravci došlo k další pozitivní změně, kdy dopravci zdokonalili své služby – zrychlili dopravu, zlepšili nabízené standardy, především stran nových technologií používaných v dopravě. Dnes je tak prakticky samozřejmostí sledovat aktuální stav zásilky a zjistit, kde se v daný okamžik nachází. Celý trh prošel pozitivním vývojem. Úloha a význam spedičních firem je jasná – finančně dostupnější varianta při zachování kvality a záruky velkých dopravců.
„Proces výběru nejvhodnějšího řešení pro zákazníka je jednoduchý a individualizovaný. Naši zákazníci mají možnost výběru služby u našich smluvních dopravců a nejsou tak omezeni nabídkou jediného dopravce. Přestože zásilku vyzvedává kurýr smluvního dodavatele, obchodní vztah je vždy zákazník vs. Smartex. Naši klienti tak mají dvojí jištění, individuální přístup a technologické zázemí renomovaných dopravců, “ řekl závěrem Alexandr Michaljanič, jednatel společnosti Smartex.