ROK 2021 V T-MOBILE: VIZE PROPOJENÉ ZEMĚ, PRUDCE ROSTOUCÍ SPOTŘEBA DAT A NOVÉ TARIFNÍ PORTFOLIO

  • Meziroční růst tržeb o 3,6 % 
  • Nárůst spotřeby dat o dvě třetiny
  • 120 000 nových mobilních zákazníků
  • 5G síť ke konci roku dostupná pro téměř čtvrtinu populace 
  • Investice ve výši 5,5 miliardy korun

Naplňování vize Propojené země T-Mobile pokračuje v naplňování své vize o Propojené zemi, a i v roce 2021 byl českou jedničkou v budování optické infrastruktury. Optickou síť FTTH (fibre to the home) ke konci loňského roku přivedl až ke dveřím 284 tisíc domácností v 75 městech. Díky optické síti získají domácnosti přístup k nejmodernějšímu internetovému připojení s rychlostí až 1 Gb/s, se symetrickým uploadem i downloadem, které bez problémů umožní stále častější hybridní způsob práce či vzdělávání bez kompromisů v kvalitě videohovorů, přenosu dat či počtu připojených uživatelů.

Pokračovalo také rozšiřování pokrytí Česka nejmodernější mobilní sítí 5G, která byla ke konci roku 2021 dostupná pro 21 % populace a využívalo ji více než 150 000 zákazníků.  Postupně rostl také počet 5G vysílačů, kterých T-Mobile ke konci roku 2021 provozoval již 1 042. S rozvojem moderní 5G sítě úzce souviselo i postupné vypínání 3G sítě, která již nevyhovovala současným standardům a uvolnila frekvencipro 5G sítě.  

Sítí vysokorychlostního internetu pokryl T-Mobile v roce 2021 všechny stanice pražského metra. Cestující tak mohou využívat mobilní signál 4G/LTE kdekoliv na nástupištích, v přestupních chodbách, ve vestibulech, v eskalátorových nebo traťových tunelech bez ohledu na jejich délku či velikost stanice. Drtivá většina stanic je navíc pokryta i signálem 5G, ke kompletnímu pokrytí sítěmi páté generace by pak mělo dojít do dubna roku 2022.

Zákazníci
V roce 2021 využívalo mobilní služby T-Mobile téměř 6,3 milionu zákazníků, o 120 000 více než v předchozím roce. Pokračoval trend růstu počtu tarifních zákazníků na úkor využívání předplacených karet. Vysokorychlostní pevné připojení využívalo 391 000 zákazníků, což je meziroční nárůst o 6,3 %. Přibylo rovněž zákazníků sledujících T-Mobile TV přes IPTV nebo satelitní služby – oproti předchozímu roku vzrostl jejich počet o 13,2 % na 214 000.

Nové produkty a služby
T-Mobile v roce 2021 představil nové přehledné tarifní portfolio, které je postavené na prudce rostoucí spotřebě mobilních dat a na potřebě zákazníků mít základní aplikace neustále k dispozici. Zásadní novinku představuje především služba Pořád online, díky které se zákazníci nemusí omezovat ve spotřebě dat z obav, že jim dojdou a že se ocitnou bez spojení. Ty nejdůležitější aplikace, jako je chat, navigace, jízdní řády nebo mobilní bankovnictví jim s aktivovanou službou Pořád online budou fungovat i po vyčerpání jejich měsíčního datového limitu.  

Spolupráce s univerzitami a Průmysl 4.0
T-Mobile se jako leader v oblasti digitalizace dlouhodobě specializuje na privátní mobilní sítě pro české univerzity a průmysl a jen v roce 2021 do nich investoval desítky milionů korun. V květnu bylo podepsáno Memorandum o spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou (ČZU), na které vzniká komplexně digitalizovaný kampus, a na počátku srpna byl zahájen provoz 5G kampusu pro Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) ČVUT. Kampusové sítě využívající nejmodernější technologie 5G umožňují vznik projektů v podobě inovačních hubů a testbedů, které pak cíleně podporují digitalizaci firem, startupy a rozvoj inovačního prostředí.

ESG 
V druhé polovině roku zveřejnil T-Mobile svou ESG strategii stojící na třech pilířích: ochraně klimatu a efektivním využívání zdrojů, pokroku díky konektivitě a digitální inkluzi a wellbeingu v digitálním světě. Kromě naplňování strategických cílů se T-Mobile i nadále věnoval pomoci související s pandemií nemoci covid-19. Až do konce jarního nouzového stavu poskytoval bezplatně neomezená mobilní data, a navíc zdarma navýšil kapacitu internetového připojení na nejvyšší dostupnou rychlost. Pomoc zamířila také k rodinám samoživitelů, neziskovým organizacím a zasaženým podnikatelům. Souhrnně pak přesáhla částku 250 milionů korun.

Rok 2021 byl spojen také s ničivými tornády, která udeřila na jihu Moravy a Lounsku. T‑Mobile okamžitě reagoval zpřístupněním volání, SMS a dat zdarma lidem z postižených regionů a darem 6 milionů korun na humanitární účely. Do terénu se vydali dobrovolníci z řad zaměstnanců, kteří mezi sebou navíc vybrali další téměř milion korun. Celkem tak T-Mobile věnoval zasaženým regionům podporu převyšující 80 milionů Kč. 

Vzdělávání a orientaci v digitálním světě podporuje také nové Magenta Experience Center, které T-Mobile otevřel v únoru 2021 na pražské Pankráci. V prvním roce svého působení centrum přivítalo přes 75 tisíc návštěvníků a hostilo více jako 350 online i fyzických akcí. Centrum je členem České národní koalice pro digitální dovednosti a pracovní místa – Digikoalice – a nabízí mimo jiné výukové modely v rámci digitální inkluze pro základní školy, na kterých se podílejí zástupci z řad odborníků i profesionálů z technologických oborů. Od podzimu minulého roku prošlo těmito programy bezmála 500 dětí. 

„Rok 2021 nám potvrdil, že cesta propojování země vysokorychlostním a vysokokapacitním internetem, na kterou jsme se vydali, bude v následujících letech nesmírně důležitá nejen pro konkurenceschopnost České republiky, ale i pro běžné fungování škol, institucí i každého z nás“, říká José Perdomo Lorenzo, generální ředitel T-Mobile Czech Republic a Slovak Telekom, a dodává: „Uvědomujeme si, že dopad našeho podnikání na společnost, komunity i životní prostředí je velký a přejeme si, aby byl co nejpříznivější. V loňském roce jsme se pustili do naplňování naší ESG strategie a měření udržitelnosti. Odstraňujeme bariéry přístupu k internetu a pomáháme lidem se na něm bezpečně pohybovat. Dbáme na maximální efektivitu provozu naší sítě i pracovišť a směřujeme ke klimatické neutralitě. V našem počínání chceme jít příkladem, inspirovat a využít svůj vliv k celospolečenské diskusi a vyvolávání pozitivních změn.“

T-Mobile rovněž klade důraz na vstřícné pracovní prostředí a vyváženost práce a volného času. Vysokou úroveň firemní kultury a správnou cestu v péči o zaměstnance potvrzuje i ocenění III. nejvyššího stupně v soutěži Podnik podporující zdraví, kterou vyhlašuje Státní zdravotní ústav pod záštitou Ministerstva zdravotnictví. Spolu s ním získal T-Mobile v roce 2021 také ocenění Top Zaměstnavatelé 2021 v oboru telekomunikace. „Za všemi úspěchy stojí především naši zaměstnanci. Nesmírně si vážíme toho, jak zvládli mnohdy velmi náročné podmínky minulého roku, a jsme rádi, že jim vytváříme vlídné pracovní prostředí, což potvrzují i získaná ocenění,“ dodává José Perdomo Lorenzo.

Provozní výsledky
V uplynulém roce zákazníci provolali obdobný počet minut jako v roce předchozím, o 6,9 % však klesl počet odeslaných SMS, což jen potvrzuje pozvolný odklon zákazníků od využívání tradičních textových zpráv. Obrovský nárůst zaznamenala kategorie spotřeby mobilních dat. Meziročně se jedná o růst ve výši 58,4 % na více než 263 tisíc TB. Datový provoz včetně konvergovaných služeb pak meziročně vzrostl o 21,2 % na 546 TB.

Finanční ukazatele
V roce 2021 dosáhly celkové tržby společnosti na 29, 4 mld. Kč a zaznamenaly meziroční růst o 3,6 %. Ukazatel EBITDA se meziročně zvýšil o 6,2 %. Výsledky tak potvrzují celkový růst společnosti a její stabilní pozici na českém trhu.