Využívání expresní přepravy má své velké přednosti. Najdou se však i neduhy. Při objednání se lze setkat s různými nástrahami v podobě příplatků. Díky nim se může přeprava poměrně značně prodražit. Jak se počítá cena dopravy, na co si dát pozor a který příplatek je ten nejabsurdnější?
Přepravování zásilek v tomto odvětví má svá jasná pravidla a řídí se především přepravními podmínkami dopravce a mezinárodními podmínkami Incoterms. Některá z nich ale mohou objednateli přepravy pořádně zamotat hlavu a při neznalosti těchto pravidel podstatně prodražit přepravu.
Je-li zapotřebí zajistit transport zboží do zahraničí či naopak do tuzemska, měl by si jeho objednatel prostudovat ceníky dopravců a znát dobře podmínky Incoterms, aby bylo možné jednotlivé ceny porovnat. „Pokud pomineme, že je to zdlouhavá činnost, tak je nezbytně nutné si dát pozor na různé příplatkové služby, které mohou výrazně ovlivnit výslednou cenu přepravované zásilky. Navíc ne vždy jsou ze strany dopravce sděleny předem. Zákazníci Smartexu svůj čas šetří a nástrahy v podobě neočekávaných příplatků eliminují tím, že výběr dopravce při zachování požadavků na přepravu přenechají profesionálům,“ řekl Alexandr Michaljanič, jednatel společnosti Smartex.
Jak se stanovuje cena přepravy expresních zásilek
Cenu zásilky určuje v první řadě hmotnost a rozměry přepravovaného zboží, podle které se stanovuje základní cena přepravy. Mezinárodní kurýrní služby mají různé přepočtové koeficienty pro výpočet tzv. objemové hmotnosti. Pokud je objemová hmotnost vyšší než skutečná, pak se pro výpočet použije tato a naopak. K ceníkové sazbě za výslednou hmotnost se připočítává standardně pouze palivový příplatek, jehož výše se mění v závislosti na volbě dopravce a služby. „Řada společností bohužel nepočítá s tím, že cena, kterou najdou v ceníku dopravce, nemusí být konečná ani po přičtení palivového příplatku,“ řekl Alexandr Michaljanič. Na tyto základní ceny mohou být aplikovány různé příplatky, které se opět liší svou výší a množstvím v závislosti na dopravci. Nejběžnějšími jsou příplatky za vyzvednutí/doručení do odlehlé oblasti, nadrozměrnou zásilku, celní odbavení, připojištění, dobírku, přepravu nebezpečného zboží a podobně. Obecně nejvíce různých příplatků mezi mezinárodními kurýrními službami DHL, FedEx, TNT a UPS používá UPS. Naopak FedEx jich má zavedeno nejméně.
To, že příplatky nejsou součástí ceny, je v pořádku a má to svou logiku. Dopravce tak zohledňuje náklady na nestandardní zásilky, které mu při přepravě vznikají. Proto významným ulehčením jsou tzv. kalkulačky dopravy, které tyto povinné, nebo volitelné příplatky ve větší či menší míře zohledňují.
Nejabsurdnější příplatek v přepravě zásilek
Některé poplatky za dodatečné služby mohou být až absurdní. Zde se zřejmě přepravní společnosti inspirovaly bankovními domy. Nejdále je v tomto směru mezi expresními dopravci UPS, jejíž výčet příplatků je skutečně dlouhý. „Za nejabsurdnější a zcela neopodstatněný považuji příplatek za „vytištění štítku“, který UPS zavedla v tomto roce. Tento příplatek je vybírán za to, že objednávkový systém UPS umožní u importní zásilky vygenerovat nákladový list, který si objednatel následně vytiskne a předá kurýrovi se zásilkou. Za vygenerování jednoho štítku si společnost účtuje 29,30 Kč. Může se to zdát jako zanedbatelná částka, pokud je však posílána zásilka o dvaceti kusech, je to již 586 Kč, protože se platí za každý nákladový kus,“ dodal na závěr Alexandr Michaljanič.