Kolik se letos lidé chystají utratit za vánoční dárky? A budou mezi nimi i věci z druhé ruky? Na to se opět po roce zaměřil knižní secondhand Knihobot, česká jednička v online prodeji knih z druhé ruky. Během listopadu provedl v řadách svých zákazníků průzkum, jehož se účastnilo 750 dotázaných z celé České republiky.
Kromě vánočních nákupů se v Knihobotu zajímali také o to, kde a jaké věci z druhé ruky zákazníci nejčastěji nakupují. Díky datům z loňského průzkumu přináší navíc výsledky i zajímavá srovnání.
Lidé nakupující z druhé ruky za vánoční dárky utratí stejně jako vloni, třetina věnuje dárek z druhé ruky
Částka, kterou jsou zákazníci ochotni investovat do vánoční dárků, je zpravidla lakmusovým papírkem ekonomické situace českých domácností. Navzdory rostoucím výdajům především kvůli cenám potravin se však ve srovnání s loňským rokem zvýšila. Podle ekonomů utratí lidé o 20 % více než loni. Přesto je dobré připomenout, že jsou i tací, kteří více utrácet nechtějí. Podle odhadů odborníků se šetřit chystá 5 % lidí. Zákazníci Knihobotu se pak chystají utratit tolik co v loňském roce. Tři tisíce korun bude stačit 37 % dotázaných, třetina má strop pět tisíc korun. Více než 9 tisíc korun pak stejně jako vloni utratí za dárky 12 % dotázaných.
Kolik se chystáte utratit za vánoční dárky? | 2023 | 2024 |
Do 3 000 Kč | 36 % | 37 % |
3 – 5 000 Kč | 35 % | 34 % |
5 – 8 000 Kč | 17 % | 17 % |
9 000 Kč a více | 12 % | 12 % |
I když se finanční situace na množství a hodnotě vánočních dárků neprojevila a naopak stoupla nebo minimálně u některých skupin zůstala stejná, dárek z druhé ruky se chystá pod stromeček svým blízkým pořídit třetina zákazníků. Oproti loňsku je to o 4 % více.
„Chuť věnovat dárek z druhé ruky obecně vzrostla. Z našeho průzkumu víme, že takový dárek už někdy věnovaly dvě třetiny dotázaných. Což je o 5 % více než vloni,“ komentuje Barbora Votavová, brand manažerka Knihobotu. „Naprosto běžně pak volí dárek z druhé ruky 15 % zákazníků.“
Hlavním důvodem ke koupi dárku z druhé ruky je podle dotazovaných skutečnost, že věc není možné sehnat jinde. To dokazuje jedinečnost nabídky secondhandů, bazarů i antikvariátů. Právě to, že disponují věcmi, které nejsou běžně dostupné, z nich dělá místa, kde je možné sehnat originální a často levnější zboží.
Budete dávat na Vánoce dárek z druhé ruky? | 2023 | 2024 |
Ne | 30 % | 28 % |
Ano | 30 % | 34 % |
Nevím | 40 % | 38 % |
Hlavním důvodem lidí, kteří dárek z druhé ruky nikdy nedali (20 %), je názor, že dárky mají být nové věci. Mezi další pohnutky patří fakt, že dotazovaní darují věci, které z druhé ruky koupit nejdou, nebo že ještě neměli příležitost dárek z druhé ruky koupit.
Zboží z druhé ruky láká svou jedinečností. Nejčastěji zákazníci kupují knihy a oblečení
Vloni nakupovalo z druhé ruky často, tj. jednou měsíčně 37 % dotázaných, letos tuto odpověď zvolilo 47 %, pouze výjimečně nakupuje z druhé ruky 6 % lidí, což je o 4 % méně než vloni. Jde tedy o poměrně jasný nárůst, který dokazuje, že „sekáče“ si získávají srdce Čechů.
Dotazovaní nejčastěji nakupují v online sekáčích či e-shopech antikvariátů, konkrétně v 58 %, což je o 10 % více než v loňském roce. Číslo stouplo na úkor marketplace, bazarů a swapovacích skupin, které aktuálně volí 16 % dotázaných. Do kamenných prodejen zamíří stejně tak jako vloni pětina zákazníků. Průzkum tedy ukazuje, že zákazníci začínají dávat přednost pohodlí a jistotě, kterou e-shopy se zbožím z druhé ruky na rozdíl od přímého prodeje na bazarových platformách představují.
„Dnes je zákazník zvyklý na perfektní servis e-shopů a prodej zboží z druhé ruky je tomu třeba přizpůsobit. Lidé už nechtějí ztrácet čas vypisováním se zájemci, balením věcí a domlouváním ceny. Nechtějí se přehrabovat v krabicích starých knih. Chtějí si věc z druhé ruky pořídit stejně snadno jako novou. A růst nákupů na online secondhandech to jen dokazuje,“ komentuje proměnu trhu se zbožím z druhé ruky Barbora Votavová.
Kde nejčastěji nakupujete z druhé ruky | 2023 | 2024 |
Marketplace, bazary a swap skupiny (Bazoš, Trh knih, Vinted) | 26 % | 16 % |
Online secondhand nebo e-shop antikvariátu | 48 % | 58 % |
Kamenný secondhand/antikvariát | 20 % | 20 % |
Kombinuji všechny zmíněné varianty | 6 % | 6 % |
Čím věci z druhé ruky táhnou? Nejčastější motivací (42 %) ke koupi je fakt, že jinde už není věc k dostání. Pro třetinu lidí je motivací udržitelnost, pro 17 % je rozhodující nízká cena a potřeba ušetřit. Výsledky se oproti loňsku nezměnily, mírně stoupl důraz na udržitelnost (o 4 %). Řada respondentů ale zmiňuje, že důvodem pro nákup je mix všech těchto faktorů.
Nejčastěji lidé z druhé ruky nakupují knihy a oblečení o něco méně pak auta, věci do domácnosti nebo elektroniku. Ta je ale zároveň zbožím, které by stejný počet lidí ale nikdy nekoupil.
„Ne každé zboží jsou ochotni zákazníci z druhé ruky pořídit. V určitých segmentech panují stále jisté obavy o stav zboží, jinde jde ale spíše o předsudky. Knihy jsou jedním z druhů zboží, které nemají lidé problém z druhé ruky koupit, většina nemá v tomto ohledu problém ani s módou. Co se ale týče elektroniky, zde je významná skupina zákazníků, která by si ji nepořídila,“ komentuje Barbora Votavová. „Samozřejmě jde ale se strachem zákazníků pracovat. Ať už třeba detailním popisem nebo nafocením věci, možností zboží vrátit apod. A myslím, že i díky nám či výběrovým módním secondhandům se daří ukazovat, že věci z druhé ruky mohou být kvalitní.“
Mezi nejčastější obavy patří, že věc nebude odpovídat popisu, 18 % dotázaných má strach z podvodných nabídek. Více než třetina ale žádné obavy nemá.