Klasický rozhlas už jako hlavní zdroj obecních informací nestačí. Senioři v České republice se učí pracovat s moderními komunikačními nástroji, které města a obce využívají. Nové technologie jim přináší řadu výhod a slouží jako forma aktivního zapojení do života v obci, a to jak u starších lidí, tak u hendikepovaných.
Informace ihned po ruce
Příjezd pojízdné prodejny, odstávka vody, porucha kanalizace či upozornění na silný vítr… Podobné zprávy z obce je třeba předat obyvatelům okamžitě. K tomu je mimo klasické komunikační kanály vhodná i rozesílka mobilních zpráv. Tu začínají využívat všechny věkové skupiny. Rostoucí zájem seniorů o nové způsoby komunikace potvrzuje i Ondřej Švrček ze společnosti Neogenia, jejíž službu Mobilní Rozhlas už používá více než 500 obcí v České republice. „Mobilní Rozhlas je vhodným doplňkem pro místní samosprávy. Jeho předností je fakt, že zastihne všechny obyvatele i v situaci, kdy se v dané lokalitě nenachází. Platforma umožňuje ihned zasílat textové či hlasové zprávy, které si senioři mohou pohodlně přehrát, kolikrát potřebují, a dozví se tak vše podstatné.“ Hlasové a textové zprávy v mobilu vycházejí vstříc i potřebám hendikepovaných obyvatel, kteří díky nim nejsou odtrženi od aktuálního života v obci.
Přehled pro širší rodinu
Napojení na obecní komunikaci se přitom nemusí omezit pouze na seniora. K odběru zpráv z obce se může zaregistrovat i jeho rodina, která bydlí jinde. Děti či vnoučata tak budou mít přehled o dění v obci a neuniknou jim důležité informace – ať už půjde o úhradu plateb, výpadek elektřiny či upozornění na pohyb podomních prodejců – a budou moci zareagovat. Klasické komunikační platformy už v tomto ohledu nedostačují. Sociální sítě jsou nepřehledné, relevantní příspěvek se rychle ztratí, a nejen starší člověk ho může snadno přehlédnout. Ne každý je navíc na sociálních sítích aktivní, oproti tomu mobilními telefony v dnešní době disponují i senioři. Proto starostové hledají nové způsoby, jak informovat o dění v obci efektivně. „Mobilní Rozhlas je podle mého názoru a názoru mnoha lidí, se kterými se stýkám, velice moderní a potřebnou informační technologií. Ať se nacházím kdekoli, tak s Mobilním Rozhlasem se dovídám to nejpodstatnější, co bych měl vědět jako občan města,“ potvrzuje bývalý učitel a v současné době důchodce Jindřich Solovský ze Zábřehu, který platformu Mobilní Rozhlas využívá.
Dát o sobě vědět
Impuls k přechodu na modernější formu komunikace přitom nepřichází vždy ze strany samospráv. Zájem často jako první projevují právě občané, kteří mají pocit, že o dění v obci nejsou dostatečně informovaní. Zvláště senioři či hendikepovaní lidé s omezenými možnostmi pohybu mají mnohdy pocit odtržení od veřejného života a nemožnosti předat zpětnou vazbu. Právě v tom jim moderní komunikace pomáhá. „Moderní nástroje obecní komunikace by neměly být jen aplikace, které přeposílají zprávy z obecního webu. Přes Mobilní Rozhlas mohou lidé nahrávat podněty a přání nebo odpovídat na ankety. To je to, co seniorům na klasické obecní komunikaci většinou chybí,“ potvrzuje Švrček.