Menší míra nesprávného rozhodnutí a každému uživateli antispamová detekce na míru dle individuálních preferencí. Tak by se daly shrnout změny, které Google nasadil ve své freemailové službě Gmail. Antispamové filtry se strojovým učením nově doplňuje umělá inteligence vyvíjená řadu let. Zároveň pro firmy zpřístupnila nový analytický nástroj Google Postmaster Tools, jenž slouží k analýze e-mailového provozu a platformě MailForce pomáhá kontrolovat, jak na e-maily budou reagovat antispamové filtry.
Po dubnovém zpřísnění antispamové politiky Seznamu přišel i Google se změnou. Nasadil novou technologii, která má pomoci přesněji detekovat spam a odhalit například vyžádanou hromadnou poštu. Tím chce eliminovat nepřesné vyhodnocování, které je založeno na paušalizovaném rozhodování – co pro jednoho člověka může být spamem, pro druhého nemusí a e-mailovou zprávu naopak očekává. Ta se však díky hromadně používané antispamové politice propisuje do všech e‑mailových účtů. Proto Google ke stávajícím nástrojům pro filtrování nevyžádané pošty zapojil novou technologii založenou na umělých neuronových sítích.
„Různé programátorské týmy po celém světě zabývající se antispamovými pravidly vymýšlí, jak se účinně spamu bránit. Technologie a praktiky, které byly doteď používány, jsou vesměs založeny na hromadném nasazení. Nedokázaly se přizpůsobit jednotlivci. Teprve umělá neuronová technologie otevírá nové možnosti,“ řekl Jiří Vaško, vedoucí týmu platformy MailForce v Inveo, která zajišťuje rozesílání hromadných e-mailů.
Individuální posouzení každé schránky
I přestože se Google aktuálně podařilo v Gmailu v průměru eliminovat spam v doručené schránce uživatelů na 0,1 % a chybná detekce e-mailu označeného jako spam je pod 0,05 %, jde ještě dále. Některé hromadné e-mailové zprávy byly – i když neprávem – mnohdy stále chybně klasifikovány jako spam. Uživatelé, kteří takové e-maily očekávali, se pak museli prokousat složkou spam a e-maily ručně najít. Mnohdy se tak uživatelé díky zařazení e-mailů do spamu o jejich doručení vůbec nedozvěděli, jelikož je nenapadlo, že by tam takové e-maily vůbec mohly být zahrnuty. Tomu by díky umělé inteligenci mělo být u Gmailu konec.
Zapojena byla léty vyvíjená umělá neuronová síť. Google ji současně používá u služeb jako YouTube, Street View, OCR atd. k automatickému rozpoznávání tvarů. Síť používá algoritmy pracující tak, že staví umělou neuronovou síť, která volně simuluje neuronální (tj. mozkové) procesy učení – v podstatě simuluje chování nervových buněk v lidském mozku.
Google Postmaster Tools
Co by byla obrana bez prevence. Proto Google zároveň zpřístupnil nový nástroj Postmaster Tools. Ten firmám zabývajícím se hromadným rozesíláním e-mailových kampaní pomáhá analyzovat e-mailový provoz. „Nástroj velmi vítáme. V Inveu jsme ho důkladně otestovali a ihned zapracovali do naší platformy MailForce, kde se stal součástí procesu analýzy rozeslaných e-mailingů. Při přípravě e‑mailingových kampaní nám pomáhá doručování ještě lépe zacílit a zlepšit tak míru úspěšnosti kampaní. Odhalí i technické chyby, ukáže na potenciální rizika při vyhodnocení spamu a zobrazí reputaci domény a IP adres,“ dodal Jiří Vaško.
Zavedené novinky jsou pozitivní jak pro firmy zabývající se e-mailingovým marketingem, tak pro běžné uživatele. V obou případech totiž zajistí přesnější doručování vyžádaných zpráv a méně omylů.