Logistický startup DoDo dokázal i v roce 2021 navázat na svůj každoroční růst a rozvezl téměř 4 miliony zásilek, celkově o 1,2 milionu více než loni. Firma tak dle předběžných výsledků meziročně téměř zdvojnásobila obrat na 930 milionů korun. Zboží pro DoDo vozí již takřka 2 000 kurýrů a flotila firmy čítá přes 1 250 aut. DoDo v současnosti působí již v 7 zemích a v roce 2022 se chce zaměřit zejména na růst na německy mluvících trzích. Startup DoDo v loňském roce dokončil transformaci v mezinárodní skupinu DoDo Group a pro urychlení mezinárodní expanze spustil také franšízový program DoDo Partner. Mezi největší zákazníky, pro které DoDo zajišťuje logistiku, zůstává Tesco, Košík.cz, KFC, Alza v Maďarsku, Bibloo a od října také Penny.
Zatímco v roce 2020 ve společnosti DoDo působilo okolo 1 200 kurýrů, v loňském roce tento počet vzrostl na téměř 2 000, na dvojnásobek DoDo navýšilo také počet vozů. Firma se tak po několika letech úspěšného provozu a růstu připravuje na další evropskou expanzi a prioritou pro ni nyní bude zejména růst na německém a rakouském trhu. Kromě nárůstu počtu kurýrů proto výrazně posílilo i vývojové oddělení DoDo. V týmu DoDo aktuálně pracuje 50 vývojářů a v kancelářích DoDo tak celkem působí již přes 160 back-office zaměstnanců.
„Od našich počátků v roce 2015 se nám podařilo rozrůst již do 53 měst a expandovali jsme již celkem do 7 zemí. Český trh je i ve srovnání se západní konkurencí velmi vyspělý a nabízí mnoho možností dále rozvíjet naše služby, takže pro nás bude vždy atraktivním. Zároveň ale chceme věnovat pozornost tomu, jak firma roste a v následujícím roce se soustředit hlavně na upevnění pozice v klíčovém Německu, kde jsme již zahájili spolupráci s prvními klienty,“ popisuje Michal Menšík, CEO DoDo Group.
Se zahraniční expanzí, ale i rozšiřování služeb v rámci Česka, má firmě pomoci i nově představený franšízový program DoDo Partner. DoDo jeho prostřednictvím zapojuje do provozu menší dopravce, kterým poskytuje vlastní know-how, logistickou platformu, značku i již nasmlouvané klienty. Firma si po úspěšném testovacím provozu od franšízového modelu slibuje lepší schopnost obsloužení vzdálenějších regionů, zrychlení expanze i další zlepšování služeb díky udržení individuálního přístupu ke kurýrům v menších týmech franšízantů. Od navázání partnerství s prvními franšízanty DoDo eviduje 17% nárůst produktivity v porovnání s klasickým provozem
Objednávky do kufrů aut i digitalizace kamenných obchodů
Společnost DoDo se dlouhodobě snaží své kompetence rozvíjet a služby inovovat. V uplynulém roce tak v rámci rozšiřování nabízených služeb například uvedla ve spolupráci se ŠKODA AUTO novou službu DoDo do vozu, v rámci níž je možné doručit objednané zásilky do kufru zaparkovaného vozu. Inovovalo se ale také v oblasti B2B. V rámci spolupráce s Penny DoDo na podzim představilo novou kompetenci, a to picking objednávek. DoDo tak nově nabízí možnost sestavit objednávky přímo na prodejně a následně je rozvést až ke koncovým zákazníkům. Kamenné obchody díky tomu mohou své prodeje ještě snáze a levněji digitalizovat, a to bez narušení běžného provozu, nebo školení svých vlastních zaměstnanců.
„Během loňského roku se nám podařilo ze spíše lokálního startupu definitivně vyrůst v etablovanou mezinárodní skupinu a rozšířit záběr našich služeb tak, že jsme již schopni zajistit opravdu komplexní 360stupňový logistický servis. Nacházíme se v éře digitální transformace retailu a DoDo je nejen na českém trhu čím dál zásadnějším hybatelem tohoto procesu. Kamenným obchodníkům dnes k dopravení zboží k internetovým zákazníkům stačí prakticky jediné – vůle. O zbytek se již postaráme my,“ líčí vývoj DoDo v roce 2021 Michal Menšík.
Udržitelnost a zónová logistika
Klíčovou oblastí pro DoDo zůstává také ekologie. Udržitelnější městské logistice se snaží DoDo jít naproti zejména chytrým plánováním tras s pomocí vlastní logistické platformy GAIA, která dokáže odlehčit městské dopravě. Spolu s rostoucím množstvím cyklodep ve městech je stále častějším také doručování prostřednictvím nákladních cargo kol a velký úspěch sklidil rovněž pilotní provoz městských elektromobilů, které byly využívány primárně pro rozvoz jídla v centrálních částech města.
„V současné době intenzivně pracujeme například na konceptu zónové logistiky. Ta spočívá v koncentraci zakázek napříč jednotlivými streamy do mikrozón po městech, která se pak daří ekologicky a efektivně obsloužit s výrazně nižším počtem aut a najetých kilometrů. V dané zóně navíc můžeme využívat například elektrická nákladní kola, která si zásilky převezmou v centru dané zóny a rozvezou je bezemisně. Takovým překladištěm mohou být třeba městská cyklodepa na Andělu a na Těšnově, kde máme pronajatá místa,“ vysvětluje Martin Marek, COO DoDo Group.
Cílem DoDo pro příští rok je navýšit roční obrat přibližně 2,5násobě na 2,5 mld. korun, přičemž v roce 2022 by již mělo být podstatným tahounem růstu zahraničí. V sedmi zemích má již DoDo nastartovaný byznys z hlediska provozu a potřebné organizační infrastruktury. Zároveň se DoDo již aktivně rozhlíží po dalších zahraničních trzích, a to především v jižní Evropě, kde firma pro své služby vidí velký potenciál.