Světem bankovnictví hýbou moderní technologie a banky se předhánějí v tom, jaká přinese větší inovaci a která bude mít hezčí a šikovnější internetové a mobilní bankovnictví. O to zvláštněji může znít představa, že banky v budoucnu vůbec nebudou potřebovat vlastní IT a jejich práce bude spočívat „jen“ v péči o klienty a vlastní finanční portfolio. Technologie totiž na klíč zajistí technologické firmy. A klidně ty největší v čele s Googlem.
Technologický gigant Google během srpna oznámil, že uzavřel partnerství již s osmi americkými bankami, které budou již od příštího roku nabízet klientům bankovní služby skrze aplikaci Google Pay. Mezi bankami jsou jak velcí globální hráči jako Citi, tak i malé komunitní družstevní záložny, které samy o sobě nemají dostatečný technologický aparát k budování vlastního digitálního bankovnictví.
Google chce se svým novým projektem proniknout do dalšího segmentu lidského života a bankám ukazuje další možnou cestu k digitalizaci, která pro ně zatím byla asi jen těžko představitelná. Proč by ale finanční instituce vynakládaly miliardy na nekončící údržbu a vylepšování svých IT systémů, když si mohou koupit hotovou technologii na klíč?
Snadná cesta k digitalizaci
Do budoucna je dobře představitelné, že menší, případně středně velké banky nebudou po vlastní ose vyvíjet ta samá technologická řešení, u kterých není příliš velký potenciál odlišit se od konkurence. Namísto toho se zaměří na kvalitní zákaznickou péči, účinný marketing a především designování samotných finančních produktů a služeb. O technologii se pak postará někdo jiný. Nadnárodní gigant tak opisuje od specializovaných technologických firem, které tento přístup poslední roky prosazují.
„Vstup Googlu do tohoto segmentu je bezesporu zásadní zprávou pro celý trh. Nejedná se ale o nic nového. V BSC s naším americkým partnerem již léta dodáváme hotovou banku na klíč a institucím umožňujeme již během 3 měsíců spustit úplně novou digitální banku. Kromě bank, které potřebují digitalizovat a držet krok s dobou, mohou takové řešení využít i například sportovní kluby či třeba velcí retailoví hráči. Ti tak mohou pro svou širokou základnu klientů bleskově postavit banku a přinést jim tak další služby navíc,“ popisuje Čeněk Navrátil, obchodní ředitel společnosti BSC.
Technologičtí hráči, jako je Google nebo česká BSC, umožní bankám, které stojí na složitých core-bankingových systémech zatížených historickým vývojem, rychle přistoupit k bankovní digitalizaci, a to prakticky bez rizika a s vidinou velkých finančních úspor. Banka na klíč navíc nemusí být pro danou instituci jedinou cestou. Poskytování bankovních služeb skrze platformy jako Google Pay může být jednoduše dalším prodejním kanálem a krokem vstříc uživatelům.
Takto „na klíč“ může případně jednoduše vzniknout banka s novým digitálním brandem, která bude cílit na jinou cílovou skupinu, než kterou daná banka oslovuje běžně. Při využití služeb, které nabízí specializované firmy jako BSC, se navíc banka neochudí o svůj brand, ani se o něj nebude muset s nikým dělit. Její digitální bankovnictví ponese identitu dané banky, jen jej pro ni lépe a levněji vyvinou experti.
„Ve výsledku budou spokojeni všichni, protože technologické firmy se budou moci prosadit v oblasti technologií, na jejichž vývoj mají potřebné know-how i prostředky. Banky získají snadnou cestu k digitalizaci a budou se moci soustředit na věci, které jsou pro ně důležitější. A klient získá skvělý software a banku si bude vybírat čistě podle kvality bankovních služeb,“ uzavírá Čeněk Navrátil z BSC.
Je otázkou, kdy podobné trendy dorazí i do České republiky, a jak na krok Googlu zareagují další technologičtí hráči jako Apple. Ten ostatně již nabízí vlastní kreditní kartu, kterou mu bankovně zaštiťuje Goldman Sachs. Není ale sporu o tom, že technologičtí hráči mají v bankovnictví své velké ambice, které by svět bankovnictví mohly poměrně výrazně proměnit. Neznamená to ale, že by banky ztrácely na významu. Začnou se jen soustředit na jiné věci.